Uwaga:być może GVO przestanie obowiązywać już w maju 2010 roku. Na razie jednak możemy serwisować auta tam, gdzie chcemy.

W przeciwieństwie do ASO „warsztat nieautoryzowany” to pojemne pojęcie. Obejmuje ono zarówno rodzinną firmę oferującą tanie usługi o ograniczonym zakresie, jak i nowoczesny warsztat działający w jednej z dużych sieci. Tu warto wymienić sieci takie, jak Bosch Car Service czy Q-Service. Ich wyposażenie jest porównywalne z ASO, a czasami nawet je przewyższa. Każdy punkt Bosch Car Service został przygotowany do obsługi klimatyzacji, czego nie można powiedzieć o wszystkich ASO.

„Rotacja pracowników w naszych warsztatach jest niewielka, przeprowadzamy też dużo szkoleń. Mechanicy w autoryzowanych serwisach to zwykle młodzi wymieniacze” – twierdzi Tomasz Ładosz z Q-Service.

Jak to możliwe, że warsztaty nieautoryzowane są tańsze od ASO?

„Korzystamy z uniwersalnych urządzeń diagnostycznych, a poza tym nasze warsztaty mają mniejsze powierzchnie i skromny wystrój. Na niższe ceny usług wpływają też niższe ceny za części zamienne” – tłumaczy Robert Dzierżanowski z Bosch Car Service.

Serwisy nieautoryzowane podchodzą do napraw elastycznie, częściej naprawiając zepsuty element, zamiast wymieniać cały podzespół. W sytuacji, gdy wielu dilerów utrzymuje się głównie z serwisu, konkurencja ze strony warsztatów nieautoryzowanych jest więc wyjątkowo niemile widziana przez oficjalnych importerów aut, którzy starają się zniechęcać klientów do pomysłu serwisowania auta na gwarancji poza ASO.

„Właściciel auta, który zdecyduje się zrobić przegląd okresowy poza naszym ASO, traci prawo do takich gestów, jak partycypacja producenta w kosztach naprawy niektórych usterek po upływie gwarancji” – ostrzega Tomasz Tonder z firmy Kulczyk Tradex, polskiego importera VW.

Z kolei Jarosław Prządka z Citroën Polska wątpi w przygotowanie warsztatów niezależnych: „Według mojej wiedzy nikt w Polsce poza siecią Citroëna, nie dokonał legalnego zakupu diagnoskopu ani oprogramowania do niego”.

Jak zatem zaoszczędzić na przeglądach okresowych, nie ryzykując przy tym problemów z uznaniem roszczenia naprawy gwarancyjnej?

„Przede wszystkim trzeba zachować fakturę za przegląd, bo w razie problemów będzie ona podstawą do uzyskania odszkodowania za źle wykonany przegląd” – podpowiada Krzysztof Rzepecki z Honda Polska.

Przypadki, w których ASO odmówiła wykonania naprawy gwarancyjnej auta ze względu na wykonanie przeglądu okresowego w warsztacie nieautoryzowanym – według przedstawiciela Bosch Car Service Roberta Dzierżanowskiego – należą do rzadkości. „W ciągu ostatnich 3 lat zanotowaliśmy tylko 4 takie przypadki. W jednym z nich naszemu klientowi odmówiono gwarancyjnej naprawy uszkodzonego… schowka. W imieniu klienta skierowaliśmy sprawę do sądu i na drugi dzień po złożeniu pozwu okazało się, że problemu z naprawą schowka już nie ma”.

Na wszelki wypadek po przeglądzie w warsztacie nieautoryzowanym warto poprosić o formularz, na którym dokładnie opisane będą wykonane czynności. Wraz z fakturą i pieczątką w książce gwarancyjnej pojazdu będzie to stanowić dowód, że przegląd wykonano z należytą starannością i zgodnie ze sztuką.

„Klient i tak nie ma żadnej możliwości ocenić, czy rzeczywiście tak było” – mówi Grzegorz Paszta z Renault Polska. „Ale to ASO musi udowodnić, że usterka zgłoszona na gwarancji jest winą błędu warsztatu nieautoryzowanego” – odpowiada Robert Dzierżanowski.

Przed naprawą gwarancyjną w ASO…

Czy oficjalni importerzy i dilerzy samochodów uznają postanowienia GVO pozwalające serwisować auta na gwarancji poza ASO? Zwróciliśmy się z tym pytaniem do wybranych importerów i okazuje się, że wszyscy bez wyjątku przyjmują do wiadomości prawo klienta do wyboru serwisu. Tyle że niektóre firmy bez zastrzeżeń i zbędnych formalności uznają pieczątki nieautoryzowanych serwisów wbijane do książek gwarancyjnych aut, a inne (np. Citroën) wymagają szczegółowych raportów o przeprowadzonych czynnościach serwisowych. Tak czy inaczej zawsze, gdy odbieramy auto z przeglądu wykonanego w nieautoryzowanym serwisie, żądajmy faktury z wypisanymi czynnościami oraz pieczątki w książce serwisowej. Gdy coś się zepsuje, pojedziemy przecież do ASO.

Citroen

Trzeba przedstawić listę czynności wykonanych przez warsztat nieautoryzowany z odczytami z urządzeń diagnostycznych (np.: stan pamięci, „parametryzacja”). Części użyte w czasie przeglądu muszą być oryginalne lub „o porównywalnej jakości” (certyfikaty!).

Honda

Do wykonania przeglądu okresowego w samochodach Hondy nie potrzeba specjalistycznych urządzeń, a za dowód właściwego wykonania przeglądu poza autoryzowanym serwisem wystarczy pieczątka z wpisem do książki gwarancyjnej auta.

Peugeot

Przegląd okresowy musi być zrobiony zgodnie z zaleceniami zawartymi w książce gwarancyjnej pojazdu, w której znajduje się spis czynności, które należy wykonać przy danym przebiegu. Potwierdzeniem tego musi być pieczątka wykonawcy w książce gwarancyjnej.

Renault

Wystarczy wpis o dokonaniu przeglądu w książce gwarancyjnej wykonany przez warsztat, w którym robiliśmy przegląd. Autoryzowana stacja obsługi każdorazowo ma prawo ocenić, czy przegląd był wykonany zgodnie z zaleceniami producenta.

Toyota

Właściciel auta musi pokazać zaświadczenie, że przegląd okresowy został wykonany zgodnie z „rygorystycznymi standardami serwisowymi” obowiązującymi sieć Toyoty w Polsce. Zaświadczenie tego typu wydaje warsztat, w którym robiliśmy przegląd.

Volkswagen

Aby ASO tej marki uznało przegląd okresowy za wykonany zgodnie ze sztuką, trzeba przedstawić wpis w książce gwarancyjnej, fakturę za usługę oraz formularz obsługi, na którym wypisane będą wszystkie czynności przeprowadzone przez warsztat nieautoryzowany.