W skrócie

Tylko w lutym 2016 roku zarejestrowano w Polsce 137 250 pojazdów, w tym najwięcej samochodów osobowych – 104 348 (wg statystyk Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców). Każdy, kto ma pojazd, powinien wykupić raz w roku przynajmniej jedno z ubezpieczeń komunikacyjnych – czyli obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej (OC).

Kierowcy korzystają też z dobrowolnych form ochrony w razie wypadku  – np. z autocasco, NNW, assistance czy ochrony prawnej. Sposobów zakupu ubezpieczenia na polskim rynku jest wiele. Wybór zależy od nas – możemy z przyzwyczajenia wciąż korzystać z tych samych rozwiązań lub spróbować czegoś nowego, aby ubezpieczać się szybko i tanio.

Ubezpieczenie od agenta wyłącznego

Czyli „czy ta sama firma może zaoferować mi tym razem coś nowego?”. Według najnowszych badań KPMG na zakup polisy komunikacyjnej od agenta decyduje się ok. 59% ankietowanych. Ta tradycyjna forma przeważa ze względu na wygodę – jeśli np. nie mamy czasu, aby samodzielnie przeglądać propozycje ubezpieczycieli, to udajemy się do zaufanego eksperta lub on przychodzi do nas.

Zaletą tego spotkania jest bezpośredni kontakt z doradcą, którego znamy od lat. Agent wyłączny dysponuje ofertą tylko jednej firmy ubezpieczeniowej. W małych miejscowościach często jest to jedyny pośrednik obsługujący duży teren – osoba, którą wszyscy znają.

Ubezpieczenie od multiagenta

Czyli „proszę znaleźć dla mnie najtańsze OC”. Robimy zakupy w dużych sklepach, bo lubimy mieć wybór. Kłopot pojawia się, gdy nie możemy się zdecydować, bo na półkach znajduje się kilkanaście pozornie takich samych produktów, ale od różnych producentów. Szukamy wtedy pomocy pracowników obsługi.

Podobny wybór pojawia się, gdy szukamy ubezpieczenia samochodu. Kolejna oferta od tej samej firmy to już za mało, ponieważ nie chcemy przepłacać za obowiązkowe ubezpieczenie auta. Wśród rzędów sklepów powstaje coraz więcej multiagencji ubezpieczeniowych. Lokale te są oznakowane kilkoma lub nawet kilkunastoma logotypami firm ubezpieczeniowych.

Pracownicy takich przedsiębiorstw – czyli multiagenci – odpowiedzą na pytania i wycenią to samo ubezpieczenie w kilku firmach. Klient dostaje najtańsze i najlepsze ubezpieczenie spośród tych, którymi multiagent dysponuje.

Ubezpieczenie direct – przez internet lub telefon

Czyli nowocześnie, bez porównania ofert i umawiania się z pośrednikami. Wypełniamy formularz na stronie internetowej firmy lub dzwonimy na infolinię. Takie rozwiązanie oferują m.in. Link4, Liberty Ubezpieczenia, AXA Direct, Aviva, Generali Direct czy PZU. Umowę ubezpieczenia samochodu zawierasz w komfortowych warunkach, bo bez wychodzenia z domu i o dowolnej porze. Na zakup polisy online lub przez aplikację chętnie decyduje się 42% właścicieli samochodów, którzy są częstymi użytkownikami internetu – jak podaje KPGM w raporcie o cyfrowych kanałach sprzedaży.

Bezpośredni zakup produktów na stronie ubezpieczyciela jest postrzegany jako wygodny i szybki. Poza tym polisa wybrana w ten sposób może być tańsza. Samoobsługa obniża koszty działalności towarzystw ubezpieczeniowych. W razie pytań możesz skontaktować się z pracownikiem infolinii. Rozmowa telefoniczna jest jednak anonimowa – jeśli skorzystasz z takiego kontaktu ponownie, raczej nie trafisz znów na tego samego konsultanta. Poza tym nie każda infolinia jest całodobowa. Według analiz Polskiej Izby Ubezpieczeń w 2015 roku Polacy kupili 5 mln ubezpieczeń przez telefon i internet, z czego 1,3 mln to polisy OC, a 344 tys. – AC.

Minusem kupowania ubezpieczeń w serwisach direct jest brak możliwości łatwego porównania ofert.

Ubezpieczenie przez porównywarkę internetową

Czyli wiele ofert w jednym miejscu i szybki zakup. Porównywarka działa jak wirtualna multiagencja – zapewnia prawie tak samo szeroki wybór firm ubezpieczeniowych, a także pozwala na zestawienie ofert i zakup ubezpieczenia bez wychodzenia z domu. Internetowa porównywarka OC AC pomaga zaoszczędzić czas i pieniądze.

Ubezpieczenie samochodu możemy kupić m.in. za pomocą kalkulatora OC AC mfind. Korzystanie z porównywarki jest proste: podajemy dane pojazdu, jego właściciela i kierowców – takie same,  jakie wpisywalibyśmy w serwisach direct poszczególnych towarzystw. Na koniec otrzymujemy  jednak ofertę nie jednej, ale nawet kilkunastu firm ubezpieczeniowych.

Dobra porównywarka pozwala kupić każde wybrane ubezpieczenie od razu przez internet. Osoby, które potrzebują dodatkowego wsparcia podczas korzystania z takiego kalkulatora, mogą skontaktować się z pracownikiem infolinii lub skorzystać z Live Chatu porównywarki mfind. Dużym ułatwieniem dla użytkowników jest pełna wersja kalkulatora na urządzenia mobilne.

Kierunek: online

Wyniki styczniowego raportu Akademii ubezpieczeń mfind o cenach OC pokazują, że obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne zdrożało o 19% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wiele wskazuje na to, że ceny będą jeszcze rosły. Podwyżki zmuszają kierowców do intensywnego poszukiwania najtańszego OC, a internetowa porównywarka ubezpieczeń im to ułatwia. W krajach takich jak Wielka Brytania, Węgry czy Estonia, kupowanie ubezpieczeń przez internet jest bardzo rozpowszechnione.

Statystyczny Polak wciąż woli pójść po polisę do agenta, jednak to też się zmienia. KPMG szacuje, że do 2020 roku większość mieszkańców naszego kraju będzie załatwiała większość codziennych czynności przez internet i aplikacje mobilne – będą to tzw. konsumenci cyfrowi. Korzystanie z internetowych porównywarek ubezpieczeń może wkrótce stać się równie popularne jak zakupy sprzętu RTV/AGD za pomocą porównywarek cenowych typu Ceneo czy Skąpiec.