Ministerstwo Infrastruktury zrewolucjonizuje zasady egzaminu teoretycznego na prawo jazdy. Pozwala na to zapis znajdujący się w Ustawie o kierujących pojazdami z dnia 5 stycznia 2011 r. Zmiany obejmą egzamin teoretyczny na kategorie prawa jazdy: AM, A1, A2, A, B1, B, C1, C, D1, D i T. Nowe przepisy powinny wejść w życie wraz z początkiem 2013 roku. Przypominamy, że jak na razie nie przewiduje się zmian w egzaminie praktycznym.
Na czym polegają planowane zmiany? Wszystko wyjaśni się, gdy rząd przedstawi odpowiednie rozporządzenia. Jednak już teraz można zapoznać się z pierwszymi informacjami o nowych zasadach i rozwiązać przykładowe testy pod adresem: http://kodeksdrogowy2011.pl/Testy2012/quiz.html lub http://www.szkola-jazdy.pl/sonda.
1. Tylko jedna odpowiedź będzie poprawna.
Pierwszą zmianą będzie wprowadzenie testów jednokrotnego wyboru (zdający musi wskazać jedną właściwą odpowiedź na pytanie testowe). Tym samym zrezygnowano z bardzo krytykowanych testów wielokrotnego wyboru (poprawne mogą być także dwie lub trzy odpowiedzi i żeby zdać, trzeba wskazać je wszystkie).
2. Część pytań będzie się odnosić do krótkich sekwencji filmowych.
Zupełną nowością będzie wprowadzenie tzw. krótkich filmów sytuacyjnych. Po obejrzeniu trwającego kilka sekund wideo (w większości przypadków prezentowane będą ujęcia z perspektywy kierowcy) kursant usłyszy pytania w rodzaju: co może zrobić, co jest zabronione w danej sytuacji lub jak powinien zachować się kierowa? Zgodnie z założeniami ustawodawcy, pytania będą bardziej konkretne od obecnych. Dzięki zmianom, egzaminatorzy mają mieć łatwiejszy obraz oceny opanowania zasad ruchu drogowego przez kandydata na kierowcę. Największym utrudnieniem dla zdających będzie wprowadzenie ograniczenia czasowego. Co więcej, wybrana odpowiedź będzie ostateczna – nie da się wrócić do pytania i jej zmienić!
3. Na pytanie trzeba będzie odpowiedzieć w ciągu od 5 do 30 sekund.
Egzamin teoretyczny ma trwać 25 minut i będzie składał się z 32 pytań: 20 w części ogólnej i 12 w części specjalistycznej, dotyczącej wybranej kategorii prawa jazdy. W pierwszej części egzaminowany będzie musiał wybrać jedną z dwóch odpowiedzi na każde z pytań – właściwą musi zaznaczyć w ciągu od 5 do 15 s. W części drugiej zobaczy trzy odpowiedzi, a limit czasu wyniesie 30 s.
Nowością jest zróżnicowanie znaczenia pytań egzaminacyjnych. Za prawidłową odpowiedź – w zależności od jego wagi – kursant otrzyma od 1 do 3 punktów. Wyżej punktowane mają być te, które bezpośrednio odnoszą się do zasad bezpiecznego poruszania się na drogach.
4. Pytania można czytać samodzielnie lub usłyszeć od lektora
Ze względu na ograniczony czas na odpwowiedź, kursanci będą mogli prawdopodobnie zdecydować, czy chcą czytać pytania samodzielnie, czy zrobi to za nich lektor. Póki co nie do końca wiadomo, co zadecyduje o zaliczeniu lub niezaliczeniu sprawdzianu. Obecny limit to dwie błędne odpowiedzi, jednak zróżnicowanie pytań sugeruje, że będzie obowiązywał limit punktowy. Jak się dowiedzieliśmy, zdanie egzaminu będzie wymagało zapewne uzyskania co najmniej 68 punktów na 74 możliwe.
NASZYM ZDANIEM - Zmiana formuły egzaminu teoretycznego jest potrzebna. Zaliczenie obecnego testu to niemal dla wszystkich kursantów formalność. Nowe regulacje spowodują, że trzeba będzie znać zasady ruchu drogowego i… myśleć. Ograniczenie wyboru do jednej możliwości ułatwi egzamin, ale limit 10 s na przeczytanie pytania i wskazanie odpowiedzi oraz zwiększony stres, mogą spowodować, że test okaże się trudny do zaliczenia.