Duże wydatki i konieczność odbycia wielu wizyt w urzędach czekają tylko osoby, które kupiły samochód za granicą. Jeśli nabyliście auto w komisie, w większości przypadków formalności w urzędzie celnym i skarbowym są już załatwione. Najmniej kłopotów sprawia rejestracja pojazdu na polskich blachach.

Rejestracja samochodu krok po kroku

Uwaga: jeśli kupujecie auto „do opłat”, to często oznacza to, że handlarz pragnie wręczyć wam umowę, którą wypełnił (lub wypełniono za niego) zagraniczny sprzedawca, a miejsce kupującego – czyli was – zostanie dopiero uzupełnione.

W praktyce taka transakcja jest nielegalna (chyba że sprzedawca ma upoważnienie), handlarz nie pojawia się na żadnym z dokumentów, a my pełnimy (formalnie) rolę importera.

Rejestracja w Polsce auta z zagranicy wygląda tak:

- 1 Kupno pojazdu zgłaszamy w urzędzie celnym, wypełniamy deklarację akcyzową i opłacamy podatek – o ile zadeklarowana wartość auta zostaje przyjęta. Jeśli nie (np. zdaniem urzędu jest za niska), możemy się od decyzji odwołać lub wpłacić akcyzę od wartości wynikającej z danych, jakimi dysponuje urząd. Uwaga: urząd może już po zapłacie akcyzy i wydaniu potwierdzenia zgłosić się do nas po dopłatę.

- 2 W urzędzie skarbowym wypełniamy wniosek VAT 24, aby otrzymać zaświadczenie VAT 25 potwierdzające, że nie mamy obowiązku płacić podatku VAT. Koszt: 160 zł.

- 3 Opłatę recyklingową na konto NFOŚiGW w wysokości 500 zł uiszczamy w dowolnym momencie przed rejestracją auta. W tytule wpłaty musi być nr VIN pojazdu!

- 4 Z fakturą lub umową kupna, tłumaczeniem umowy i dowodu rejestracyjnego, zaświadczeniem o zapłaceniu akcyzy, zaświadczeniem VAT 25, potwierdzeniem uiszczenia opłaty recyklingowej i ważnymi badaniami technicznymi (mogą być z kraju pochodzenia auta) idziemy do wydziału komunikacji.

- 5 Badania techniczne: uznawane są ważne badania przeprowadzone w innym kraju UE, ale zdarza się, że i tak zostaniemy wysłani do stacji kontroli pojazdów w celu uzupełnienia danych auta – te z zagranicznych dokumentów często są niewystarczające. Jeśli nie mamy ważnych tablic rejestracyjnych, musimy najpierw pobrać (i zapłacić) tzw. tablice próbne.

- 6 W przypadku auta zarejestrowanego w Polsce do wydziału komunikacji zanosimy tylko: dowód rejestracyjny, kartę pojazdu, umowę. Dostajemy nowe tablice rejestracyjne (nie zawsze ich wymiana jest wymagana) i czasowy dowód rejestracyjny.

- 7 W ciągu miesiąca urząd zamawia stały dowód rejestracyjny i (z reguły) informuje nas o możliwości jego odbioru. W tym momencie obowiązkowe jest okazanie dowodu zawarcia umowy ubezpieczenia OC (musi zawierać przynajmniej VIN auta; akceptowana jest polisa wystawiona na sprzedającego).

Rejestracja auta jest zakończona.

Ile zapłacisz w urzędzie za rejestrację samochodu?

Opłaty rejestracyjne do zapłaty w wydziale komunikacji:

- Tablice rejestracyjne 80/1000* zł

- „Miękki” dowód rejestracyjny 13,50 zł

- Dowód rejestracyjny 54 zł

- Nalepka na szybę 18,50 zł

- Nalepka legalizacyjna 12,50 zł

- Opłaty ewidencyjne 2 zł

- Razem: 180,50 zł 81 zł** 1100,50*** zł

*podwyższona opłata dotyczy indywidualnych tablic rejestracyjnych;

**w przypadku gdy można zachować stare tablice rejestracyjne;

*** gdy koszt rejestracji obejmuje indywidualne tablice rejestracyjne

Dodatkowe opłaty rejestracyjne dla aut sprowadzonych z zagranicy

- Karta pojazdu 75 zł

- Opłata ewidencyjna 0,50 zł

- Razem: 75,50 zł

Opłaty celno-skarbowe związane z importem auta

- Opłata recyklingowa 500 zł

- Wydanie dokumentu VAT 25 160 zł

- Podatek akcyzowy (auto z silnikiem do 2000 ccm) 3,1 proc.

- Podatek akcyzowy (samochód z silnikiem pow. 2000 ccm) 18,6 proc.

Podsumowanie - Ile kosztuje rejestracja auta?

Procedury rejestracji aut z każdym rokiem są coraz bardziej przyjazne, ale wciąż pozostają skomplikowane. Oburzające jest to, iż urzędnicy na zweryfikowanie dokumentów i przygotowanie nowych mają miesiąc, a i tak – jeśli po latach okaże się, że kupiliśmy samochód z wadą prawną – to my ponosimy wyłączną odpowiedzialność.