Auto Świat Porady Prawo Uczestnicy ruchu nie rozróżniają tych znaków. Skutki bywają opłakane

Uczestnicy ruchu nie rozróżniają tych znaków. Skutki bywają opłakane

Znaki C-13 i C16 umieszczone na jednej tarczy, przedzielone linią poziomą, oznaczają coś innego niż te same znaki wpisane w tarczę o podziale pionowym. Niewielu pieszych i rowerzystów zdaje sobie z tego sprawę, a skutki niewiedzy bywają opłakane. Wyjaśniamy różnicę między tymi dwoma znakami.

Znak C-13/C-16 występuje w dwóch wersjach:piesi i rowerzyści ich nie rozróżniają, a powinni
Znak C-13/C-16 występuje w dwóch wersjach:piesi i rowerzyści ich nie rozróżniają, a powinniMaciej Brzeziński / Auto Świat
  • Na jednej tarczy mieści się znak mówiący o drodze dla pieszych i drodze dla rowerów — znaki typu dwa w jednym przysparzają i rowerzystom, i pieszym sporo problemów
  • Podwójny znak C-13/C-16 czasem ma podział pionowy, a czasem — poziomy. Nie ma w tym przypadku. Od tego, jak przebiega linia, zależy znaczenie znaku

Są drogi dla pieszych, są drogi dla rowerów, ale są też drogi służące jednocześnie i pieszym, i rowerzystom – w każdym wypadku zasady ruchu na drodze są nieco inne. O tym, z jaką drogą mamy do czynienia, mówią znaki, jednak dwa z nich są zbyt podobne do siebie i zarówno piesi, jak i rowerzyści nie widzą różnicy.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Jazda rowerem po chodniku

Znak drogowy C-16 – droga dla pieszych
Znak drogowy C-16 – droga dla pieszychŻródło: Archiwum

Nie budzi wątpliwości, że na drodze dla pieszych – zwłaszcza odpowiednio oznakowanej – rowerzysta może być jedynie okazjonalnym gościem, obowiązuje go więc szereg ograniczeń:

Korzystanie z drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:

1) opiekuje się on osobą w wieku do lat 10 kierującą rowerem;

2) szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów;

3) warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła), z zastrzeżeniem ust. 6.

6. Kierujący rowerem, korzystając z drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.

Kolizja pieszego z rowerzystą na drodze dla pieszych co do zasady wynika z winy rowerzysty.

Kiedy pieszy może iść ścieżką rowerową

Znak drogowy C-13 "droga dla rowerów"
Znak drogowy C-13 "droga dla rowerów"Żródło: Archiwum

Na drodze dla rowerów "rządzą" rowerzyści, osoby na hulajnogach, urządzeniach transportu osobistego itp. Piesi mogą korzystać z drogi dla rowerów tylko wyjątkowo:

Korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku drogi dla pieszych, drogi dla pieszych i rowerów lub pobocza albo niemożności korzystania z nich. Pieszy, z wyjątkiem osoby niepełnosprawnej, korzystając z tej drogi, jest obowiązany ustąpić miejsca osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, kierującemu rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego.

Warto też wiedzieć, że ograniczeń dla pieszych związanych z drogami rowerowymi jest więcej: pieszy, przechodząc przez taką drogę poza przejściem dla pieszych, ma obowiązek iść prostopadle do kierunku drogi, ma ustępować pierwszeństwa rowerzystom, nie wolno mu korzystać z telefonu, itp. Kolizja pieszego z rowerem na drodze dla rowerów co do zasady wynika z winy pieszego.

Znaki C-13 i C-16 na jednej tarczy. Jest różnica

Znaki C-13 (droga dla rowerów) i C-16 (droga dla pieszych) mogą występować łącznie, na jednym znaku, który jednak ma dwie wersje: z podziałem pionowym oraz z podziałem poziomym. Znaczenie tych znaków – w zależności od tego, czy linia podziału przebiega poziomo czy pionowo – jest różne. To ważne o tyle, że przesądza o pierwszeństwie na takiej drodze pomiędzy pieszymi i rowerzystami.

Znaki C-13/C-16 z linią poziomą

Znak C-13/C16 z podziałem poziomym – droga dla pieszych i rowerów
Znak C-13/C16 z podziałem poziomym – droga dla pieszych i rowerówŻródło: Archiwum

Taki znak mówi, że droga przeznaczona jest dla pieszych i kierujących rowerami. Obowiązuje na niej kilka zasad:

  • rowerzyści mają korzystać z tej drogi, a zatem nie powinni jechać po jezdni wzdłuż drogi dla pieszych i rowerów
  • i rowerzyści, i piesi mogą poruszać się całą szerokością drogi dla pieszych i rowerów
  • rowerzystów nie obowiązuje ograniczenie prędkości takie jak np. na drodze dla pieszych
  • I najważniejsze: pierwszeństwo na takiej drodze mają piesi:

Kierujący rowerem lub hulajnogą elektryczną, korzystając z drogi dla pieszych i rowerów, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.

Znaki C-13/C-16 z linią pionową

Znak C-13/C-16 z podziałem pionowym: droga dla pieszych obok drogi dla rowerów
Znak C-13/C-16 z podziałem pionowym: droga dla pieszych obok drogi dla rowerówŻródło: Archiwum

Taki znak mówi, że obok siebie biegną dwie drogi: droga dla pieszych i droga dla rowerów. Ten znak występuje w dwóch wersjach (w zależności od tego, po której stronie biegnie droga dla rowerów).

Co ważne, w takim układzie dróg i piesi, i rowerzyści powinni trzymać się swojej strony i "na swojej stronie" mają pierwszeństwo, co bywa szczególnie problematyczne dla pieszych: nie mają oni prawa spacerować po drodze dla rowerów, przekraczać powinni ją pod kątem prostym, ustępując pierwszeństwa rowerom, itp.

Umieszczone na jednej tarczy symbole znaków C-13 i C-16 oddzielone kreską pionową oznaczają drogę dla rowerów i drogę dla pieszych położone obok siebie, odpowiednio po stronach wskazanych na znaku. Kierujący rowerami są obowiązani do korzystania z tak oznakowanej drogi, jeżeli jest ona wyznaczona dla kierunku, w którym oni poruszają się lub zamierzają skręcić.

Czy rowerzysta może jechać po ulicy, jeśli obok jest ścieżka rowerowa

Jaki jest sens jazdy rowerem po jezdni wraz z samochodami, gdy obok prowadzi droga dla rowerów? Rowerzyści, którzy wybierają jezdnię, argumentują: drogi dla rowerów nie są przystosowane do szybkiej jazdy rowerem z prędkością np. 35 km/h; na drogach dla rowerów kręcą się piesi, często wchodzą rowerzystom pod koła; ludzie wyprowadzają psy – wówczas po jednej stronie ścieżki dla rowerów stoi właściciel, po drugiej stronie jest pies, a połączeni są linką – jazda na rowerze w takich warunkach jest skrajnie niebezpieczna; nawierzchnia dróg dla rowerów często jest na tyle nierówna, że łatwo jest uszkodzić drogie opony rowerów szosowych. Wreszcie – zwłaszcza w miastach – drogi dla rowerów wymagają wielokrotnego przejeżdżania z jednej strony drogi na drugą. Konkluzja: "wybieram jezdnię, bo tam jest bezpieczniej". Co na to przepisy?

Bardzo dokładnie, na konkretnych przykładach, opisaliśmy to w tym artykule: Czy można jechać rowerem po ulicy, gdy obok jest ścieżka rowerowa?

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków