W skrócie

Profesjonalne polakierowanie błotnika czy drzwi w serwisie kosztuje zwykle 400-600 zł. To dużo, jeśli do usunięcia są tylko płytkie rysy lub niewielkie odpryski. W tej sytuacji rozwiązania są dwa: jeśli zależy wam na jak najlepszym efekcie, możecie skorzystać z usług fachowców od punktowych napraw lakieru, a jeżeli priorytetem jest niski koszt naprawy – wykonajcie ją samodzielnie.

Pamiętajcie jednak, że oszczędzanie za wszelką cenę nie zawsze się opłaca. Jeśli już z daleka widać, że auto zostało byle jak wypacykowane, to wówczas to, co zaoszczędzicie na naprawie, z nawiązką stracicie podczas odsprzedaży oszpeconego w ten sposób samochodu. Nie liczcie na to, że dobry efekt uzyskacie szybko i bez wysiłku.

Nie wystarczy po prostu prysnąć lakierem lub maznąć pędzelkiem po odprysku – miejsce naprawy trzeba wcześniej starannie przygotować. Nie oczekujcie też, że za pierwszym razem wszystko się uda. Zanim przystąpicie do pracy, poeksperymentujcie np. na błotniku ze złomu.

Jak dobrać i kupić właściwy lakier?

Foto: archiwum / Auto Świat
Do dobierania odcienia używa się wzorników lub tzw. spektrofotometru

Sposobów dobierania koloru jest kilka. Jeśli samochód ma kilka lat i oryginalny, niewypłowiały lakier, można go wybrać na podstawie kodu lakieru podanego na tabliczce znamionowej auta. W przypadku niektórych modeli ta metoda jest jednak obarczona poważnym ryzykiem, bo np. ich producenci korzystali z lakierów różnych wytwórców, różniących się nieco odcieniem.

Jeśli chodzi o starsze auta, to stosunkowo bezpiecznym rozwiązaniem jest zdemontowanie np. klapki wlewu paliwa (lub innego polakierowanego elementu) i udanie się z nią do mieszalni lakierów – korzystając z wzorników lub elektronicznego skanera, fachowcy dobiorą odcień zbliżony do tego, który rzeczywiście położono na aucie.

Jeżeli lakier na samochodzie jest wypłowiały, przed dobraniem lakieru na zaprawki, lepiej go przepolerować, żeby później nie okazało się, że na poszczególnych elementach po naprawie odcień się jednak różni. W sklepach motoryzacyjnych można dokupić gotowe lakiery w spreju w najpopularniejszych odcieniach.

Z reguły jednak lepszym rozwiązaniem jest zamówienie w mieszalni lakieru w odcieniu precyzyjnie dobranym do konkretnego auta. Taki lakier można kupić zarówno w puszce do nanoszenia pędzelkiem, jak i w spreju.

Co warto wiedzieć o lakierowaniu sprejem?

Foto: archiwum / Auto Świat

Podczas lakierowania sprejem znaczenie mają przygotowanie miejsca naprawy i warunki, w których jest ona przeprowadzana. Przed nałożeniem lakieru powierzchnia musi być oczyszczona z resztek odpryskującej powłoki i z nawet najmniejszych śladów rdzy. Jeśli ubytki są duże, miejsce naprawy trzeba zaszpachlować i wygładzić – sama warstwa lakieru jest tak cienka, że nie zamaskuje rys ani wżerów.

Przed właściwym lakierowaniem należy natrysnąć warstwę podkładu, która zapewni przyleganie powłoki do podłoża. Warto, żeby wszystkie środki (odrdzewiacz, zmywacz, szpachla, podkład, lakiery właściwy i bezbarwny) były z tej samej linii preparatów jednego producenta – środki od różnych dostawców nie zawsze są kompatybilne.

1. Lakierowany element, jak i sam lakier w spreju muszą mieć odpowiednio wysoką temperaturę – najlepiej ok. 20°C. Pomieszczenie powinno być czyste.

2. Przed lakierowaniem trzeba się upewnić, że podłoże jest wyczyszczone i odtłuszczone, a lakier w spreju – odpowiednio wymieszany. Producenci z reguły zalecają, żeby wstrząsać go przez ok. 2-3 min. Uwaga, niewymieszany lakier ma inny odcień!

3. Natryskuj lakier z odległości ok. 20-30 cm od pokrywanej powierzchni, zaczynaj zawsze przed lakierowanym przedmiotem (po naciśnięciu przycisku może na początku skapnąć kilka grubszych kropel). Kieruj lakier płynnymi ruchami, najlepiej krzyżowo. Nie próbuj za pierwszym podejściem uzyskać idealnego pokrycia. Po 2-3 minutach nałóż kolejną warstwę. Jeśli lakier zacznie podsychać, z dalszym lakierowaniem zaczekaj co najmniej dobę.

4. Nie przejmuj się drobnymi niedoskonałościami powierzchni –po całkowitym wyschnięciu lakieru będzie można go wygładzić odpowiednią pastą polerską.