• w samochodach fabrycznie wyposażonych w akumulator AGM można stosować tylko akumulatory AGM
  • w nowoczesnych autach akumulator często zamontowany jest poza komorą silnika
  • podczas wymiany nie wystarczy podłączenie samochodu jedynie pod urządzenie podtrzymujące napięcie

W starszych autach wymiana akumulatora jest nie tylko łatwa, lecz także niewymagająca, jeśli chodzi o niezbędne narzędzia. Należy w pierwszej kolejności odkręcić i zdjąć z akumulatora ujemną klemę (by uniknąć zwarcia), potem zdjąć klemę dodatnią. Po odkręceniu starego akumulatora na jego miejsce wystarczy zamontować nowy. Klemy zakłada się w odwrotnej kolejności: najpierw dodatnią, potem ujemną. Jedyne ryzyko związane z wymianą akumulatora bez podtrzymania zasilania to konieczność wpisania kodu zabezpieczającego do radia i ewentualnie skorygowanie ustawienia zegarka. Prawie każdy może to zrobić sam!

Inny akumulator, inne wymagania

W samochodach wyposażonych w system start-stop, a także we wszystkich pojazdach z elektronicznym układem zarządzania energią, akumulator nie jest już tylko niezależnym źródłem i magazynem energii elektrycznej – to centralna część systemu elektronicznego złożonego ze sterownika jednostki napędowej odpowiedzialnej m.in. za odzyskiwanie energii, rozrusznika i alternatora. Takiego akumulatora nie można tak po prostu wymienić, odkręcając stary i na jego miejsce montując nowy. Jeśli tak zrobimy, układ zarządzania energią nie będzie działać poprawnie, a nie należy wykluczyć, że jazda samochodem w ogóle nie będzie możliwa – i nie będzie to spowodowane jedynie tym, że przez krótki czas samochód odcięty był od źródła energii elektrycznej.

Co jest potrzebne i jak to zrobić?

Do wymiany akumulatora w nowoczesnym aucie konieczne jest specjalistyczne warsztatowe urządzenie diagnostyczne, np. KTS firmy Bosch. To w zasadzie wyklucza wymianę akumulatora we własnym zakresie. Najpierw jednak należy sprawdzić, czy w ogóle wymiana akumulatora jest potrzebna – nie można przecież wykluczyć, że usterka wynika z wadliwego działania innych urządzeń – np. alternatora.

Sam akumulator można sprawdzić za pomocą specjalistycznego testera akumulatora albo przy użyciu uniwersalnego sprzętu diagnostycznego Bosch KTS. Urządzenie podłącza się do gniazda EOBD – w pierwszej kolejności po to, by sprawdzić działanie wszystkich systemów powiązanych z układem ładowania i samego akumulatora, a w drugiej – by uzyskać zapisaną w pamięci sterownika samochodu listę kompatybilnych akumulatorów.

Jaki akumulator?

Akumulator S5 AGM
Akumulator S5 AGM

W samochodach wyposażonych w system start-stop wykorzystywane są akumulatory o podwyższonych parametrach, przystosowane do szybkiego gromadzenia energii i wielokrotnych obciążeń. W gamie firmy Bosch akumulatorami współpracującymi z systemami start-stop są Bosch S4 EFB oraz Bosch S5 AGM. Akumulatory wykonane w technologii AGM należą do najbardziej odpornych na wielokrotną pracę cykliczną i duże obciążenia, dobrze znoszą głębokie rozładowania; akumulatory EFB są konstrukcją pośrednią pomiędzy klasycznymi akumulatorami rozruchowymi a bateriami wykonanymi w technologii AGM. Ważne: akumulator AGM może być zastąpiony tylko akumulatorem AGM, zaś akumulator EFB tylko akumulatorem EFB lub AGM – jeśli jego zastosowanie jest możliwe w danym modelu auta. Zwykły akumulator kwasowo-ołowiowy zamontowany w samochodzie z systemem start-stop i układem odzyskiwania energii mógłby ulec niemal natychmiastowemu uszkodzeniu, zagrożony byłby także układ elektryczny auta.

W każdym razie mechanik po podłączeniu diagnoskopu do gniazda uzyskuje informację na temat akumulatorów, które w danym przypadku można zastosować.

Jak przebiega wymiana?

wymiana akumulatora z użyciem kts
wymiana akumulatora z użyciem kts

Podczas wymiany akumulatora do samochodu podłączony jest komputer diagnostyczny i źródło zasilania. Po wymianie akumulatora może być konieczne wpisanie do sterownika samochodu nie tylko parametrów nowego akumulatora, lecz także jego numeru seryjnego – bez tego sterownik auta mógłby „nie zauważyć”, że w samochodzie jest nowy akumulator. Po wpisaniu wszystkich niezbędnych danych i zakończeniu procedury, urządzenie i źródło zasilania można odłączyć od auta: samochód zachowuje wszystkie dane niezbędne do jazdy i prawidłowego działania elementów wyposażenia, w tym kody radia – użytkownik może oczekiwać, że samochód jest w pełni gotowy do jazdy, a nowy akumulator, prawidłowo dobrany do auta, będzie służył przez kilka lat.

Akumulator Bosch S4 EFB
Akumulator Bosch S4 EFB