• w samochodach fabrycznie wyposażonych w akumulator AGM można stosować tylko akumulatory AGM
  • w nowoczesnych autach akumulator często zamontowany jest poza komorą silnika
  • podczas wymiany nie wystarczy podłączenie samochodu jedynie pod urządzenie podtrzymujące napięcie

W starszych autach wymiana akumulatora jest nie tylko łatwa, lecz także niewymagająca, jeśli chodzi o niezbędne narzędzia. Należy w pierwszej kolejności odkręcić i zdjąć z akumulatora ujemną klemę (by uniknąć zwarcia), potem zdjąć klemę dodatnią. Po odkręceniu starego akumulatora na jego miejsce wystarczy zamontować nowy. Klemy zakłada się w odwrotnej kolejności: najpierw dodatnią, potem ujemną. Jedyne ryzyko związane z wymianą akumulatora bez podtrzymania zasilania to konieczność wpisania kodu zabezpieczającego do radia i ewentualnie skorygowanie ustawienia zegarka. Prawie każdy może to zrobić sam!

Inny akumulator, inne wymagania

W samochodach wyposażonych w system start-stop, a także we wszystkich pojazdach z elektronicznym układem zarządzania energią, akumulator nie jest już tylko niezależnym źródłem i magazynem energii elektrycznej – to centralna część systemu elektronicznego złożonego ze sterownika jednostki napędowej odpowiedzialnej m.in. za odzyskiwanie energii, rozrusznika i alternatora. Takiego akumulatora nie można tak po prostu wymienić, odkręcając stary i na jego miejsce montując nowy. Jeśli tak zrobimy, układ zarządzania energią nie będzie działać poprawnie, a nie należy wykluczyć, że jazda samochodem w ogóle nie będzie możliwa – i nie będzie to spowodowane jedynie tym, że przez krótki czas samochód odcięty był od źródła energii elektrycznej.

Co jest potrzebne i jak to zrobić?

Do wymiany akumulatora w nowoczesnym aucie konieczne jest specjalistyczne warsztatowe urządzenie diagnostyczne, np. KTS firmy Bosch. To w zasadzie wyklucza wymianę akumulatora we własnym zakresie. Najpierw jednak należy sprawdzić, czy w ogóle wymiana akumulatora jest potrzebna – nie można przecież wykluczyć, że usterka wynika z wadliwego działania innych urządzeń – np. alternatora.

Sam akumulator można sprawdzić za pomocą specjalistycznego testera akumulatora albo przy użyciu uniwersalnego sprzętu diagnostycznego Bosch KTS. Urządzenie podłącza się do gniazda EOBD – w pierwszej kolejności po to, by sprawdzić działanie wszystkich systemów powiązanych z układem ładowania i samego akumulatora, a w drugiej – by uzyskać zapisaną w pamięci sterownika samochodu listę kompatybilnych akumulatorów.

Jaki akumulator?

{ "contentSources": [ { "uuid": "bca1effb-f58b-5dd6-af88-800b9ff7f154", "name": "Auto Świat / Materiały producenta", "idref": "bca1effb-f58b-5dd6-af88-800b9ff7f154" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/ZDA7MDA_/4b7bcad907cabf865d8d9c1fdbc8df3a.jpeg", "creators": [ { "uuid": "5ac2e0e2-792b-4ed5-8e23-4b2086981255", "name": "Bosch", "idref": "5ac2e0e2-792b-4ed5-8e23-4b2086981255" } ], "available": { "start": "2018-10-23 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "4b7bcad907cabf865d8d9c1fdbc8df3a", "ocdnExt": "jpeg" }, "uuid": "8171adc3-6e4f-5fb8-b232-d04f259a6ea2", "caption": "Akumulator S5 AGM", "size": { "bytes": 8276603, "width": 6668, "height": 4992 }, "copyright": { "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "idref": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5" }, "asyncAdSlot": null } Akumulator S5 AGM
Akumulator S5 AGM

W samochodach wyposażonych w system start-stop wykorzystywane są akumulatory o podwyższonych parametrach, przystosowane do szybkiego gromadzenia energii i wielokrotnych obciążeń. W gamie firmy Bosch akumulatorami współpracującymi z systemami start-stop są Bosch S4 EFB oraz Bosch S5 AGM. Akumulatory wykonane w technologii AGM należą do najbardziej odpornych na wielokrotną pracę cykliczną i duże obciążenia, dobrze znoszą głębokie rozładowania; akumulatory EFB są konstrukcją pośrednią pomiędzy klasycznymi akumulatorami rozruchowymi a bateriami wykonanymi w technologii AGM. Ważne: akumulator AGM może być zastąpiony tylko akumulatorem AGM, zaś akumulator EFB tylko akumulatorem EFB lub AGM – jeśli jego zastosowanie jest możliwe w danym modelu auta. Zwykły akumulator kwasowo-ołowiowy zamontowany w samochodzie z systemem start-stop i układem odzyskiwania energii mógłby ulec niemal natychmiastowemu uszkodzeniu, zagrożony byłby także układ elektryczny auta.

W każdym razie mechanik po podłączeniu diagnoskopu do gniazda uzyskuje informację na temat akumulatorów, które w danym przypadku można zastosować.

Jak przebiega wymiana?

{ "contentSources": [ { "uuid": "bca1effb-f58b-5dd6-af88-800b9ff7f154", "name": "Auto Świat / Materiały producenta", "idref": "bca1effb-f58b-5dd6-af88-800b9ff7f154" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/Nzc7MDA_/74da6716dad80ba12b9c76f26205ef92.jpeg", "creators": [ { "uuid": "5ac2e0e2-792b-4ed5-8e23-4b2086981255", "name": "Bosch", "idref": "5ac2e0e2-792b-4ed5-8e23-4b2086981255" } ], "available": { "start": "2018-10-23 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "74da6716dad80ba12b9c76f26205ef92", "ocdnExt": "jpeg" }, "uuid": "544f00fc-d54a-5d58-bffb-2eafadc6f88b", "caption": "wymiana akumulatora z użyciem kts", "size": { "bytes": 1754900, "width": 4655, "height": 3257 }, "copyright": { "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "idref": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5" }, "asyncAdSlot": null } wymiana akumulatora z użyciem kts
wymiana akumulatora z użyciem kts

Podczas wymiany akumulatora do samochodu podłączony jest komputer diagnostyczny i źródło zasilania. Po wymianie akumulatora może być konieczne wpisanie do sterownika samochodu nie tylko parametrów nowego akumulatora, lecz także jego numeru seryjnego – bez tego sterownik auta mógłby „nie zauważyć”, że w samochodzie jest nowy akumulator. Po wpisaniu wszystkich niezbędnych danych i zakończeniu procedury, urządzenie i źródło zasilania można odłączyć od auta: samochód zachowuje wszystkie dane niezbędne do jazdy i prawidłowego działania elementów wyposażenia, w tym kody radia – użytkownik może oczekiwać, że samochód jest w pełni gotowy do jazdy, a nowy akumulator, prawidłowo dobrany do auta, będzie służył przez kilka lat.

{ "contentSources": [ { "uuid": "bca1effb-f58b-5dd6-af88-800b9ff7f154", "name": "Auto Świat / Materiały producenta", "idref": "bca1effb-f58b-5dd6-af88-800b9ff7f154" } ], "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MDg7MDA_/19463203ae79466f0ba26f692fcbac45.jpeg", "creators": [ { "uuid": "5ac2e0e2-792b-4ed5-8e23-4b2086981255", "name": "Bosch", "idref": "5ac2e0e2-792b-4ed5-8e23-4b2086981255" } ], "available": { "start": "2018-10-23 00:00:00+0200" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "19463203ae79466f0ba26f692fcbac45", "ocdnExt": "jpeg" }, "uuid": "73d5a7fe-4ecc-59cc-a5f6-89d96f38ee9a", "caption": "Akumulator Bosch S4 EFB", "size": { "bytes": 8100781, "width": 6668, "height": 4992 }, "copyright": { "uuid": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5", "idref": "d7189c69-fd56-58fe-9dfa-81a10f63d9b5" }, "asyncAdSlot": null } Akumulator Bosch S4 EFB
Akumulator Bosch S4 EFB