• Twoje konto
  • Ustawienia subskrypcji
  • Półka wydań PDF
  • Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
    • - Wyszukiwarka warsztatów
    • - O Dobrym Warsztacie
    • - Dodaj warsztat
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Porsche 914

Porsche 914

Ikona samochodu

Porsche 914 to sportowy samochód osobowy produkowany przy współpracy Porsche i Volkswagena. Auto pojawiło się w 1969 roku, jednak jego historia była bardzo burzliwa. Dużo osób zna historię o nie do końca prawdziwym Porsche 924 czy 944, jednak wszystko zaczęło się przy modelu 914.

Porsche powoli zaczęło myśleć o następcy dla słabszej 911-ki – 912, z kolei Volkswagen także chciał już zastąpić swojego Karmann-Ghię. Z uwagi na bliską znajomość szefów Porsche i VW (córka Heinricha Nordhoffa – VW – była żoną bratanka Ferry’ego Porsche), Panowie zawiązali ustną umowę która zakładała wspólne opracowanie sportowego pojazdu, o wspólnej karoserii, który przez Porsche byłby wypuszczany z 6-cylindrowym silnikiem, a przez Volkswagena – z 4-cylindrowym. Wszystko szło zgodnie z planem, a za wytwarzanie karoserii miał być odpowiedzialny zakład Karmann.

Niestety nieoczekiwanie stan zdrowia Nordhoffa się pogorszył, wskutek czego szef VW zmarł w 1968 roku. Jego następca, Kurt Lotz, miał nieco inne podejście do sprawy, a ponieważ wcześniejsze umowy między Ferrym, a Heinrichem nie zostały oficjalnie spisane, Lotz nie zgodził się na wcześniejsze warunki. Uważał iż cały projekt należy do Volkswagena, a Porsche mogłoby z niego korzystać jedynie wykupując karoserie.

Na szczęście osiągnięto konsensus, zawiązując w 1969 roku spółkę VW-Porsche-Vertriebsgesellschaft GmbH. Tym samym klepnięto ostatecznie decyzję o produkcji Porsche 914/4 (z 4-cylindorwym silnikiem) i 914/6 (z 6-cylindrowym silnikiem). Na europejskim rynku, modele były oznaczane specjalnym znaczkiem na którym widniało zarówno logo VW jak i Porsche. Nadwozie wydaje się na pierwszy rzut oka proste i nawet wręcz nudne, jednak proste linie były tu kluczem do sukcesu. Co więcej, nadwozie było na tyle niskie, że aby spełnić wymogi dotyczące wysokości reflektorów, trzeba było zamontować otwierane światła.

914-ka miała nadwozie typu targa, a panel dachowy można było schować w bagażniku za centralnie umieszczoną jednostką napędową. Dodatkowo z przodu również znajdował się bagażnik, co czyniło pozornie ciasną 914-kę praktycznym autem. Połącznie Porsche i Volkswagena nie podobało się większości fanów marki z Zuffenhausen, którzy „wyrzekli się” nowego dziecka niemieckiej marki.

Do napędu 914/4 zastosowano 1,7-litrowy silnik benzynowy pochodzący z Volkswagena 411 E, który generował 80 KM. 6-cylindrowa jednostka z kolei dysponowała mocą 110 KM. Oba motory to silniki typu boxer. Ponieważ druga odmiana była sporo droższa od 914/4, a niewiele tańsza od większej (i szanowanej) 911-ki, sprzedawała się bardzo kiepsko. Po wyprodukowaniu 3332 egzemplarzy, w 1973 roku zakończono produkcję 914/6, a 914/4 otrzymało nowy, 2-litrowy, 100-konny silnik.

Rok później w ofercie pojawiła się jeszcze 85-konna jednostka 1.8. Dzięki niskiej masie wynoszącej niespełna 1000 kg, auto prowadziło się dynamicznie. Moc kierowana była na tylną oś za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej. Z okazji różnych jubileuszy wypuszczano specjalne modele prototypowe, i tym samym na 60. Urodziny Ferdynanda Porsche powstał model 914/8 z 260-konną jednostką V8.

Ostatecznie produkcję 914/4 zakończono w 1976 roku po zmontowaniu blisko 120 000 egzemplarzy. Tym samym popularność 914-ki przerosła oczekiwania zarządu.

Porsche 914 - generacje

Ikona samochodu

Porsche 914 (1969 - 1976)

Porsche 914 - powiązane artykuły

Materiały Premium

  • Jaka przyczepa na kategorię B?

    Jaka przyczepa na kategorię B? To pytanie zadaje sobie wielu kierowców. Po ostatniej zmianie przepisów mówiących, kto, czym i jaką przyczepę może ciągnąć, komplikacje sięgnęły zenitu. Dane zawarte w dowodzie rejestracyjnym nie pokrywają się z prawnymi ograniczeniami.

  • Silnik 1.6 HDi – poznaj wszystkie wady tego diesla

    Silnik 1.6 HDi to jeden z najpopularniejszych diesli pierwszej dekady XXI wieku. Można go spotkać w kilkudziesięciu autach kilku czołowych producentów – nie tylko francuskich, ale też w Fordach, Mazdach, Suzuki, Volvo, a nawet w należącym do BMW Mini. Nie jest to wyłącznie francuska myśl techniczna, bo w prace projektowe zaangażowana była również firma Ford.

  • Volvo S80 I (1998-2006) – utrzymanie tego auta może okazać się już nieco kłopotliwe

    Trudno już dziś brać ten model pod uwagę w kontekście jazdy na co dzień, no, chyba że uda się znaleźć zadbany egzemplarz z końca produkcji. Ale to już raczej z potencjałem na... youngtimera.

  • Słowenia, Szwajcaria – poradnik wakacyjny

    Słowenia, COVID-19: od 21 lutego, by przekroczyć granicę, nie jest wymagane szczepienie przeciwko COVID-19. Nie obowiązują testy ani kwarantanna. Obowiązuje noszenie maseczek w przestrzeni zamkniętej (np. w punktach handlowych i usługowych, środkach komunikacji zbiorowej, na przystankach, w szpitalach i innych placówkach służby zdrowia, urzędach, muzeach, teatrach, kinach itp.).

  • 10 najgorszych samochodów. Na te używane auta musicie szczególnie uważać!

    Chcesz kupić używany samochód? Uważaj, oprócz pułapek przygotowanych przez nieuczciwych sprzedawców, na rynku nie brakuje też ryzykownych modeli zmagających się z wadami wrodzonymi! Oto 10 najbardziej ryzykownych aut z ostatnich lat.

  • Škoda Superb I (2001-08) – przedliftingowe egzemplarze mogą być już mocno zajechane

    Lata lecą, a Superb kusi wciąż tym samym: dobrą relacją ceny do ilości oferowanego miejsca. Niejeden samorządowiec/polityk szczebla lokalnego mógłby opowiedzieć historię o tym, ile ciekawych rzeczy da się zrobić w przepastnie dużym drugim rzędzie siedzeń...

  • Volkswagen Passat B6 (2005-10) – znalezienie sensownego egzemplarza graniczy z cudem

    Jeszcze niedawno rozpalał głowy kupujących do czerwoności, dziś jego czas powoli mija. Czemu? To kombinacja kilku aspektów, w tym np. znacznego wyeksploatowania wielu egzemplarzy oraz kilku wad wrodzonych.

  • Renault Laguna III (2007-15) – atrakcyjna relacja ceny do wieku

    Lista zalet tego modelu zdecydowanie przyćmiewa jego wady. Zacznijmy od całkiem przyzwoitej trwałości mechanicznej. To może być zaskakujące (szczególnie dla użytkowników Laguny II), ale tu… praktycznie nie ma wpadek! Polecić możemy wszystkie jednostki benzynowe (oczywiście, mamy na uwadze przeciętną dynamikę 1.6). To silniki Renault (1.6 czy 2.0 turbo) lub Nissana (2.0).

  • Peugeot 407 (2004-11) – „407-ka” nie jest autem, które należy do wzorców trwałości

    Polecamy tylko zadbane „407-ki” z końcowych lat produkcji. Ceny takich aut nie są wygórowane. W czym tkwi haczyk? Po pierwsze, nie jest to samochód, za którym ustawiają się kolejki na rynku wtórnym.

  • Honda Accord VII (2003-08) – przed kupnem zalecamy dokładne oględziny podwozia

    Choć ceny Hondy Accord spadły już do poziomu kilkunastu tysięcy złotych (dużo ofert w przedziale 17-20 tys. zł), to nadal w relacji do wieku są wyższe niż u wielu klasowych rywali z wtórnego rynku. Czy to uzasadniony wydatek? W większości przypadków – tak. W końcu rocznik nie jest najważniejszy.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2022 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech