Porsche aż cztery lata podsycało atmosferę wokół produkcji najmocniejszego w historii marki seryjnie produkowanego samochodu. Wszystko zaczęło się w 2010 roku, kiedy na salonie genewskim zadebiutował koncept 918 Spyder.

Porsche 918 Spyder - najszybsze Porsche hybrydą?

Czy się to komuś podoba, czy nie faktem jest, że najszybsze Porsche w historii marki jest hybrydą. Łączna moc systemu hybrydowego wynosi 887 KM i pochodzi aż z trzech silników. Główny, benzynowy umieszczony z tyłu ma pojemność 4,6-litra (V8) i generuje 608 KM. Pozostałe dwa to silniki elektryczne. Ten na przedniej osi ma 129 KM, na tylnej – 156 KM. Po co taka kombinacja?

Jak wiadomo silniki elektryczne nie emitują spalin i nie zużywają paliwa, a ich łączna moc wynosi prawie 300 KM. Przy w pełni naładowanej baterii (plug-in) i spokojnej jeździe na samych „elektrykach” możemy przejechać nawet 31 km i rozpędzić się do 150 km/h. Z kolei, gdy potrzebujemy superosiągów stanowią one doskonałe uzupełnienie jednostki benzynowej. Kolejny atut Porsche 918 to napęd na cztery koła, a co za tym idzie znakomita trakcja zarówno podczas przyspieszania (ciężko byłoby przenieść taką moc tylko na tylne koła) jak i na zakrętach.

Porsche 918 Spyder - od 0 do 100 km/h w 2.6 s

Moc 887 KM to brzmi imponująco, zwłaszcza że samochód waży tylko 1674 kg (1634 kg z pakietem odchudzającym). Podczas próby przyspieszania pokrętłem na kierownicy wybieramy tryb S, naciskamy na hamulec i przesuwamy dźwigienkę biegów w położenie D. Ręcę na kierownicy są mocno zaciśnięte, plecy oparte o fotel, a szyja przygotowana do walki z przeciążeniem jakiemu za chwilę zostanie poddana głowa.

Z dlekką obawą puszczamy hamulec i naciskamy gaz - a niech tam, niech się dzieje wola nieba! Spodziewaliśmy się mocnego wciskania w fotel, ale to co stało się z ciałem kierowcy przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Głowa niczym zawieszona na jo-jo poszybowała do tyłu tak jakby szyja pozbawiona była mięśni. Gdyby nie fotel reszta ciała zostałaby wyssana przez małą tylną szybę umieszczoną między fotelami. Dodatkowej adrenalini podczas startu dostarczył nam huk pochodzący z silnika i rur wydechowych znajdujących się w niedużej odległości od uszu (wyloty wydechu umieszczono w górnej części silnika Porsche).

JEŚLI CHCECIE DOWIEDZIEĆ SIĘ JAK DALEJ PRZEBIEGAŁA JAZDA TESTOWA PORSCHE 918 SPYDER SZUKAJCIE ARTYKUŁU W NAJBLIŻSZYCH NUMERACH “AUTO ŚWIATA”

Porsche 918 Spyder - poniżej trochę ciekwostek

– auto produkowane jest (a precyzyjniej ręczny montaż odbywa się) na jednym piętrze fabryki Porsche w Stuttgarcie,

- dziennie z taśmy produkcyjnej zjeżdża 3, maksymalnie 4 sztuki 918 Spyder

– składanie silnika benzynowego trwa 20 godzin

– przy montażu 918 Spyder spotkaliśmy 3 pracujących tam Polaków,

– auto w podstawowej wersji kosztuje prawie 4 mln zł

– w Polsce już 4 osoby kupiło 918 Spyder

– egzemplarz, który testowaliśmy nosił oznaczenie 000 (auto przedprodukcyjne)

– mimo częstych prób sprawdzania osiągów auta komputer pokładowy wskazywał spalanie 12,4 l/100 km

– prędkość maksymalna auta wynosi 345 km/h

- prędkość 200 km/h 918 Spyder osiąga już po 7,3 s

– seryjne hamulce ceramiczne

– kokpit przed uzbrojeniem waży zaledwie 130 kg

- czas ładowania baterii 3,8 h (230V),

– model 918 Spder uzyskał rekordowy czas na Nurburgringu (pętla północna) – 6 min 67 s

– gwarancja na 918 Spyder wynosi 4 lata (na baterię 7 lat).

Silnik-typ benz.V8 + 2xelektryczne
Pojemność 4593
Łączna moc. maks. 887/8500 KM/obr./min
Łącz. moment 917-1280 Nm
Poj. bagażnika 110 l
Zbiornik paliwa 70 l
Masa własna 1674 kg
0-100/0-300 km/h (fabr.) 2,6/20,9 s
Napęd aut. 7/4x4
Prędkość maks. 345 km/h
Średnie spalanie (fabr.) 3,1 l/100 km
Cena (918 Spyder) 3 912 030 zł