Przepływomierz z reguły znajduje się tuż za obudową filtra powietrza, w przewodzie, którym powietrze zasysane jest do silnika. Objawy jego usterki są takie same jak w przypadku awarii sondy lambda: silnik nierówno pracuje, traci moc, więcej pali, często też o problemach z przepływomierzem informuje kontrolka „check engine”.
W zaniedbanych autach przepływomierz psuje się wcześniej
Producenci aut nie przewidują interwałów wymiany przepływomierza, ale po przebiegu przekraczającym 100-120 tys. km ryzyko, że nie działa on już prawidłowo, jest bardzo duże. Jeśli czujnik przestanie mierzyć dokładnie ilość opływającego go powietrza, sterownik na podstawie błędnych odczytów będzie wyliczał niewłaściwe dawki wtryskiwanego paliwa, a to zakłóci pracę silnika. Kontrolka „check engine” zapali się tylko wtedy, jeśli czujnik całkowicie przestanie działać lub gdy jego wskazania znacznie odbiegną od normy. W starszych autach z prostymi instalacjami gazowymi przepływomierze bardzo często są niszczone w wyniku tzw. strzałów w kolektor, czyli niekontrolowanych wybuchów gazu w układzie dolotowym. Przepływomierz psuje się też przedwcześnie z powodu niewymieniania na czas filtrów powietrza. Trwałość przepływomierza skraca się drastycznie, jeśli silnik jest wyeksploatowany – wtedy do układu dolotowego trafia przez odmę dużo oleju, który może oblepić element pomiarowy.
Przepływomierz: zalew podróbek
Uwaga! Rynek jest zalany tanimi podróbkami markowych przepływomierzy. Na pierwszy rzut oka wyglądają one niemal tak samo jak oryginalne, ale pod względem konstrukcji, a przede wszystkim trwałości i dokładności wskazań, znacznie im ustępują. Tymczasem nie wystarczy, żeby przepływomierz po prostu działał – jego wskazania muszą być precyzyjne. Dopuszczalny błąd pomiaru to zaledwie 2 proc.!
Przepływomierz: o tym warto wiedzieć:
1. W starszych samochodach można znaleźć przepływomierz z klapką, która wychyla się w zależności od przepływu powietrza.
2. W nowszych elementami pomiarowymi są rozgrzany drucik lub płytka, schładzane przez opływające je powietrze.
3. Różnych przepływomierzy nie można stosować zamiennie, nawet jeśli ich obudowy wyglądają podobnie.
Przepływomierz: zdaniem eksperta
Łukasz Dąbrowa, Bosch Service Dąbrowa
Do wielu awarii przepływomierzy dochodzi z winy użytkowników aut. Przepływomierz psuje się m.in. w wyniku stosowania niskojakościowych filtrów powietrza lub wydłużania przebiegów między ich wymianami. Czujniki pomiarowe źle znoszą też obecność nadmiaru oleju w układzie dolotowym, do czego dochodzi na skutek wyeksploatowania jednostki napędowej lub też zużycia niektórych jej podzespołów, np. turbosprężarki. W wielu autach trafiających do naszego serwisu spotykamy się z podróbkami przepływomierzy, które wcale nie działają lub nawet jako nowe podają niewiarygodne odczyty. Pouczającym doświadczeniem jest rzut oka na to, co w sobie kryją takie części – z oryginalnymi, poza wyglądem obudowy, zwykle mają niewiele wspólnego.
Do sprawdzenia działania przepływomierza potrzebny jest komputer diagnostyczny, najlepiej z funkcją oscyloskopu. Układ diagnostyki pokładowej OBD nie zawsze wykrywa usterki przepływomierza.
Przepływomierz znajduje się zwykle tuż za obudową filtra powietrza. W większości modeli dostęp do niego jest bardzo łatwy.
Rynek jest zalany tanimi zamiennikami oryginalnych przepływomierzy. Z zewnątrz wyglądają one niemal identycznie, jak podzespoły stosowane na pierwszy montaż. Często takie podzespoły nie mają nawet oznaczenia producenta.
Po otwarciu obudowy na pierwszy rzut oka można zauważyć poważne różnice w budowie części oryginalnych i ich podróbek.