Paleta miejskich aut, których wygląd łatwo można zmienić za pomocą ciekawych pakietów stylistycznych, wciąż rośnie. Oprócz Mini Coopera i Fiata 500 w ofercie są: Audi A1, Smart, Kia Soul i Opel Adam. Ostatnio do tej oryginalnej grupy pojazdów dołączyło Renault Captur.

Wesoły – to określenie idealnie opisuje francuskiego crossovera zbudowanego na podwoziu Clio. Jednak nie jest jedyne, bo kolejne, jakie ciśnie się na usta, to: praktyczny. We wnętrzu Captura bez trudu zmieści się młoda rodzina (2 dorosłych, 2 dzieci) z wakacyjnym bagażem. Wszystko dzięki takim rozwiązaniom, jak przesuwana tylna kanapa czy podwójna podłoga bagażnika.

Foto: Auto Świat
Dzięki przesuwanej tylnej kanapie możemy regulować przestrzenią dla pasażerów tylnej kanapy i bagażnika

Ponieważ dzieci potrzebują niewiele miejsca na nogi, tylne fotele można przesunąć do przodu i w ten sposób 377-litrowy kufer (pojemność typowa dla aut kompaktowych) urośnie o kolejne 78 l. Jeśli przestrzeni będzie wciąż za mało, wiele przedmiotów wejdzie do głównego schowka, który tak naprawdę jest wielką wysuwaną szufladą.

Silnik 1.2 TCe i skrzynia EDC to udany duet

Pełne możliwości ładunkowe Captura będziecie jednak wykorzystywać raczej raz, maksymalnie dwa razy w roku. Na co dzień pojazd będzie z pewnością służył do jazdy w mieście. Tu docenicie dobrą widoczność z wysoko umieszczonego fotela kierowcy, niezłą zwrotność auta oraz napęd.

Ostatni z tych elementów to udany duet, tworzony przez małolitrażowego benzyniaka 1.2 i dwusprzęgłowy „automat”. Celowo piszemy „udany”, a nie „idealny”, bo choć zapewnia autu świetną dynamikę i szybką zmianę biegów, to ma też pewną dość ważną wadę.

Mamy na myśli spalanie. Producent zapewnia, że w ruchu miejskim zużycie paliwa powinno wynosić 6,6 l/100 km. Testowy Captur w tych warunkach spalał o 1,7 l/100 km (+30 proc.) więcej. Na niewiele przydała się funkcja Eco, która ogranicza osiągi samochodu i powinna przynosić znaczne oszczędności w zużyciu paliwa. Niestety, w praktyce znacznie pogarszała się dynamika auta (nieprzyjemnie wręcz), a spalanie spadało zaledwie o 0,3 l/100 km. Bez rewelacji!

Silnik-typ/cylindry/zawory t.benz. R4/16
Pojemność 1197
Moc. maks. 120/4900 KM/obr./min
Moment 190/2000 Nm/obr./min
Poj. bagażnika 377-455/1235 l
Zbiornik paliwa 45 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 4122/1778/1566 mm
Przysp. 0-100 km/h 10,9 s
Napęd aut. 6/przedni
Prędkość maks. 192 km/h
Średnie spalanie fabr. 5,4 l/100 km
Cena (Intens) 74 400 zł

Plusy: atrakcyjny design, praktyczne wnętrze, dynamiczny silnik, szybka skrzynia biegów.

Minusy: wysoka cena, dość duże spalanie w ruchu miejskim, zbyt sztywne zawieszenie.