Pierwsze auta elektryczne przypominały lekkie powozy. Bo też powozy i bryczki były bazą pierwszych pojazdów z własnym napędem. Akumulatory umieszczano w skrzyni pod siedzeniem, silniki elektryczne mocowano przy kołach, dodawano prosty układ kierowniczy (najczęściej drążek) i pojazd mógł wyjechać na ulice. Zasięg był niewielki, ładowanie akumulatorów trwało wiele godzin, z tego powodu auta elektryczne poruszały się tylko w miastach, ale nie zniechęcało to pierwszych producentów i pierwszych klientów.
Podczas tegorocznego Festival of Speed w Goodwood mieliśmy okazję obejrzeć kilka najstarszych pojazdów z napędem elektrycznym. Prezentujemy je w galerii.
Przy okazji polecamy obszerny artykuł na temat początków aut elektrycznych w „Auto Świat Classic" nr 4/2018.
Columbia XXXI Electric z 1902 r.
Columbia XXXI Electric z 1902 r. – silniki elektryczne przy kołach tylnych
Pope Waverley model 22 z 1901 r. Silnik o mocy 3 KM. Zasięg 20 mil, prędkość maks. 15 mil/h
Pope Waverley model 22 z 1901 r – silnik elektryczny
Cleveland Sperry z 1899 r.
Cleveland Sperry z 1899 r. – silnik elektryczny przy tylnych kołach
Milburn Light Brougham Electric z 1918 r. Zasięg 50 mil, prędkość maks. 25 mil/h
Milburn Light Brougham Electric z 1918 r
Edison Electric z 1912 r.
Edison Electric z 1912 r.