Seat Marbella był jednym z najlepiej sprzedających się aut hiszpańskiej marki. Auto pojawiło się na rynku w 1983 roku, jednak jego historia nie jest taka prosta jak się wydaje. Seat opierał od kilku dziesięcioleci swoją gamę modelową w dużej mierze na produkcji licencyjnej Fiata.
W momencie kiedy Fiat wypuścił rewolucyjną Pandę, Seat również montował ją i sprzedawał, jednak pod własną marką od 1980 roku. W I połowie lat 80., kiedy wiadomo było już że niebawem Fiat rozstanie się z Seatem, zmodernizowane zostały nieco nadwozia, a Seat przyjął własną nazwę dla najmniejszego modelu z gamy. Fiat jednak postanowił iż zmiany w zawieszeniu oraz wprowadzenie nowszych silników pozostawi na moment po odejściu hiszpańskiej marki.
W taki sposób Panda była nowocześniejsza i lepiej wyposażona, niż wydawałoby się bliźniacza Marbella. Dla hiszpańskiej klienteli nie miało to jednak znaczenia, bowiem auto sprzedawało się jak ciepłe bułeczki, szczególnie wśród młodej klienteli. Prosta konstrukcja i niska cena były głównymi powodami, dla których ludzie przychodzili po nową Marbellę do salonu. Pudełkowaty kształt został zaprojektowany jeszcze przez Giorgetta Giugiaro, a Seat wraz ze zmianą nazwy wprowadził kilka zmian, głównie w pasie przednim.
Marbella występowała jedynie w wersji 3-drziwowej, jednak dostępna była także dostawcza wersja, która za czasów Seata Pandy nosiła nazwę Trans, a po zmianach – Terra. Do słupka B auta były identyczne, dalej dostawcze wersje otrzymały skrzynię ładunkową o pojemności 1000 litrów. Seat Marbella dzięki bardzo prostej konstrukcji, ubogiemu wyposażeniu i niewielkim silnikom ważyła zaledwie 700 kg. Do napędu stosowano benzynowe jednostki 4-cylindrowe o pojemności 0.8 oraz 0.9 litra i mocy kolejno 34 i 40/42/45 KM. Oprócz tego, po mariażu Seata z Volkswagenem, do oferty dołączyły także wolnossące diesle – 45-konny 1.3 oraz 48-konny 1.4. Moc kierowana była na przednie koła za pomocą 4-biegowej skrzyni manualnej.
W 1998 roku zakończono produkcję Seata Marbelli, a jej następcą została Arosa.