Škoda 440 była czechosłowackim samochodem dla ludu. Jego produkcja ruszyła w 1955 roku, choć prezentację prototypu zaplanowano dokładnie na 19 grudnia 1953 roku, czyli dzień urodzin ówczesnego prezydenta Czechosłowacji. Wtedy jeszcze planowano sprzedawać Škodę pod nazwą Spartak, jednak nazwa zbytnio przypomina markę holenderskich motocykli Sparta.
Mimo iż nazwa się nie przyjęła, w języku potocznym 440-tka była tak nazywana (z kolei nazwa liczbowa pochodziła jeszcze z nomenklatury przedwojennej i była określeniem silnika – 4 cylindry i 40 KM). Na rynku Škoda 440 zastąpiła model 1102 (Tudor), po którym zresztą przejęła dużo podzespołów. Auto występowało jako 2-drzwiowy sedan i miało bardzo eleganckie, obfitujące w chromowane elementy nadwozie.
Do napędu zastosowano 1,1-litrowy silnik benzynowy OHV generujący 40 KM. Oprócz tego, od 1957 roku dostępny był także model 445 z mocniejszą, 45-konną jednostką. Kolejną propozycją była wersja cabrio – Škoda 450, która została wyposażona już w 50-konny silnik. Była ona ówcześnie wyznacznikiem luksusu i dostatniego życia. Moc kierowana była na tylne koła za pośrednictwem 4-biegowej skrzyni manualnej.
W 1959 roku zdecydowano się na nowy model. Choć „nowy”, w tym przypadku to słowo nieco nadwyraz, to był to 8. nowy model Škody, dlatego zdecydowano się nadać mu nazwę Octavia, która powróciła wraz z końcem lat 90. Model 445 otrzymał nazwę Octavia Super, a 450 – Felicia.