Przetarg ogłoszony na początku roku MZA podzieliły na dwie części, w których oferenci mogli startować oddzielnie. Po otwarciu ofert w zeszłym tygodniu okazało się, że w przetargu na 20 autobusów klasy MAXI najniższą ofertę zaproponował Solaris, który zarobi niecałe 21 mln zł. W pokonanym polu pozostawił kolejno LiderTrading, czyli przedstawiciela Solbusa, EvoBus Polska, czyli dystrybutora autobusów Mercedes, oraz MAN Truck&Bus. Oferty rywali były droższe o 1,1–5,5 mln zł i porównanie techniczne ofert (kryteria pozacenowe decydowały o wyborze oferty w sumie w 18 proc.) niewiele zmieniły.

W przypadku dwóch ofert na autobusy przegubowe, złożonych przez EvoBus i Solaris, minimalnie tańsze były zaproponowane przez tego pierwszego mercedesy (90,7 mln wobec 91,84 mln), ale Solaris zyskał po porównaniu kryteriów technicznych. Zaproponowane przez firmę spod Poznania pojazdy zyskały m.in. na trzyczęściowej przedniej szybie (EvoBus zaproponował czteroczęściową), a przede wszystkim na propozycji zamontowania na pojazdach ogniw fotowoltaicznych, których w ofercie EvoBusa nie było.

– Nie chcę jeszcze mówić o rodzaju pojazdów, które mogą trafić do Warszawy, bo wciąż firmy mają czas na odwołania i jeszcze nie podpisaliśmy umowy – tłumaczy rzecznik Solarisa Mateusz Figaszewski, uchylając się od odpowiedzi na pytanie, czy do stolicy trafią pojazdy z nowej generacji Solarisa, zaprezentowane jesienią zeszłego roku na targach w Hanowerze. – Ale rzeczywiście zaproponowaliśmy ciekawe rozwiązanie z ogniwami fotowoltaicznymi. To pewna nowość – dodaje.

Wszystkie autobusy będą w 100 proc. niskopodłogowe i będą spełniać unijną normę emisji spalin Euro 6. Autobusy 12-metrowe pomieszczą 80 pasażerów, w tym 23 na miejscach siedzących. Autobusy 18-metrowe mają mieć pojemność 125 pasażerów i 42 miejsca siedzące.

Dla Warszawy to największe autobusowe zamówienie w tym roku. Dla Solarisa jedno z większych. Na początku roku dostarczył 105 autobusów CNG do Ostrawy.

Od ogłoszenia wyników zamówienia firmy mają 10 dni na odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej. Po podpisaniu umowy zwycięska firma powinna dostarczyć po 10 pojazdów najpóźniej w 24. i 25. tygodniu. W przypadku przegubowców ten termin ustalono na po 10 pojazdów w tygodniach od 24. do 29. od daty podpisania umowy.