Za sportowe osiągi odpowiedzialny jest silnik 5.0 V8 Supercharged, współpracujący z 8-stopniową skrzynią biegów. Potężna jednostka z kompresorem generuje moc 550 KM oraz 680 Nm momentu obrotowego. Takie wartości sprawiają, że luksusowa i ciężka limuzyna potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 4,6 s. Prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 280 km/h.
Zawieszenie XJR zostało zoptymalizowane względem zastosowanych 20-calowych obręczy kół oraz sportowych możliwości układu napędowego. W samochodzie zmieniono nastawy amortyzatorów, długość oraz sztywność sprężyn przedniego zawieszenia. Inżynierowie musieli jednak dołożyć wszelkich starań, by jednocześnie zbyt mocno nie obniżyć komfortu podróżowania we flagowym Jaguarze. Ponadto usztywniono układ kierowniczy i zastosowano skuteczniejszy układ hamulcowy.
Zmiany pod maską oraz w podwoziu znajdują swoją kontynuację w nadwoziu modelu XJR, które zostało delikatnie zmodyfikowane celem podkreślenia sportowego charakteru.
„XJR to flagowa wersja modelu XJ. Jestem dumny z jej powrotu do gamy modeli. XJR to supersportowy samochód klasy premium o aparycji nadążającej za jego możliwościami. Ten samochód zaskoczy wiele osób, nie mam co do tego żadnych wątpliwości.” - powiedział Ian Callum, Design Director Jaguara.
“XJR to koronna wersja palety XJ. Samochód ten od początku projektowany był tak by zapewnić maksimum przyjemności ze sportowej jazdy, nie zapominając jednocześnie o luksusowym charakterze całej serii XJ. XJR to pełnia sportowych możliwości zawarta w luksusowym nadwoziu limuzyny najwyższej klasy.” - dodał Andrew Dobson, Chief Programme Engineer Jaguar XJR.