Pomiary przeprowadzone w Grodzisku wykazały, że 69 proc. pojazdów miało nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach. Prawie jedna czwarta samochodów miała tak mało powietrzaw oponach, że ich stan należy określić jako niebezpieczny lub bardzo niebezpieczny.

Dlatego ciśnienie w oponach należy sprawdzać raz w miesiącu lub przynajmniej przed każdą długą trasą. Spadek ciśnienia następuje w sposób naturalny w wyniku eksploatacji samochodu, a także na skutek obniżenia temperatury otoczenia oraz drobnych przebić bieżnika.

Prawidłowe ciśnienie ogranicza ryzyko uszkodzenia opony i utraty kontroli nad pojazdem w sytuacjach awaryjnych oraz zabezpiecza przed przedwczesnym zużyciem ogumienia.

Na pikniku gościł Krzysztof Hołowczyc, założyciel Fundacji "Kierowca Bezpieczny", który wspiera kampanie i inicjatywy związane z bezpieczeństwem na drogach. Uczestnicy pikniku wzięli również udział w konkursie pompowania opon na czas. Zwycięzcą został pan Wojciech Lalewicz, który w czasie 1 minuty i 38 sekund napompował oponę do ciśnienia 2 atmosfer.

Piknik w Grodzisku Mazowieckim odbył się w ramach obchodów Pierwszego Światowego Tygodnia Bezpieczeństwa Drogowego. Rocznie na drogach świata ginie 1,2 miliona osób, z czego 40 procent stanowią ludzie w wieku 0-25 lat.

Celem Pierwszego Światowego Tygodnia Bezpieczeństwa Drogowego, którego patronem medialnym była nasza redakcja, było podniesienie świadomości na temat ogromnej skali zagrożeń w ruchu drogowym oraz inicjowanie działań zapobiegających wypadkom drogowym zgodnie z hasłem "wypadek to nie przypadek".

Akcja "Ciśnienie pod kontrolą" organizowana jest w Polsce po raz trzeci. W 2006 roku w całej Polsce przebadano 2356 aut, z których tylko 28,4 procent miało prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach. Aż 71,6 procent przebadanych kierowców miało nieprawidłowy poziom ciśnienia w oponach. Ten wynik jest o 15 proc. lepszy od uzyskanego w pilotażowych badaniach przeprowadzonych przez Michelin w 2005 roku. Wówczas aż 87 procent przebadanych aut miało nieodpowiednie ciśnienie w oponach.

Zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie w oponach może doprowadzić do wypadku. Powoduje zmniejszenie przyczepności, wydłużenie drogi hamowania i niesie ryzyko pęknięcia opony. Problem wynika z nieprawidłowego rozłożenia nacisku pojazdu na podłoże oraz zmiany powierzchni styku opony z nawierzchnią.

Oprócz niebezpieczeństwa wypadku, niedopompowane opony zwiększają również zużycie paliwa oraz emisję spalin. Jak wynika z badań przeprowadzonych w Europejskim Centrum Technologicznym Michelin w Ladoux, opona niedopompowana w 20 proc. powoduje zmniejszenie o 30 proc. liczby kilometrów przejechanych przy wykorzystaniu tej samej ilości paliwa.