Wszystko za sprawą nowej ustawy, która weszła w życie 24 sierpnia 2014 r. i pozwala kierować motocyklem z silnikiem o poj. do 125 ccm osobom mającym prawo jazdy kat B i 3-letnią praktykę.

Wcześniej motocykle najsłabsze, czyli właśnie z silnikami do 125 ccm nie cieszyły się specjalnym wzięciem. Jeśli już ktoś zdobywał prawo jazdy na motocykl (kat. A) to kupował większą maszynę, z dużym silnikiem.

Teraz, po zmianach w prawie, lekkimi motocyklami zainteresowali się kierowcy mający prawo jazdy kat. B, prowadzący od lat samochody osobowe.

Widać to po wynikach sprzedaży. W sierpniu zarejestrowano w Polsce 1249 nowych motocykli – to prawie 2 razy więcej niż w sierpniu 2013 roku.

Ale sprzedaż maszyn o poj. silnika do 125 ccm skoczyła ponad 3-krotnie! W sierpniu sprzedano takich motocykli 816 – 3,5 raza więcej niż rok temu.

Najpopularniejsze w sierpniu marki 125-tek to: Romet (229 szt.), Junak (157 szt.), Yamaha (139 szt.).

Foto: Auto Świat
Romet

Dzięki zmianom legislacyjnym wzrasta udział motocykli o poj. silnika do 125 ccm w całym rynku. Wynosi on teraz 34,7 proc., podczas gdy jeszcze rok temu było to 24,7 proc. całego rynku motocykli.

Można przypuszczać, że ten trend utrzyma się jeszcze we wrześniu, ale potem sprzedaż motocykli, w tym lekkich 125-tek zacznie spadać ze względu na jesienną pogodę.

Oprócz motocykli nowych zarejestrowano w Polsce (w sierpniu 2014 r.) 5946 motocykli używanych. Od początku roku, w ciągu 8 miesięcy przybyło ich 45 458 sztuk. Jest to o 4 tys. więcej niż zarejestrowano nowych motocykli kupionych w salonach.

Zupełnie odmiennie wygląda sytuacja w przypadku motorowerów. Od początku 2014 roku nowych maszyn sprzedano w Polsce 34,5 tys. sztuk, a używanych niespełna 10 tys.. W sumie jest to 44 373 szt.