Dilerzy samochodowi w Europie łapią oddech i liczą – niewielkie jeszcze – zyski. Statystycznie jest nieźle – w samym tylko grudniu 2014 roku we wszystkich krajach Unii sprzedano 951 tys. aut.

Pod koniec roku najbardziej cieszyli się dilerzy w Hiszpanii – wzrost sprzedaży w grudniu 2014 r. o 21,4 proc., w Wielkiej Brytanii – wzrost o 8,7 proc. oraz w Niemczech – wzrost o 6,7 proc.

Powodów do radości nie mieli dilerzy samochodowi we Francji – w grudniu odnotowano tam spadek sprzedaży nowych aut o 6,7 proc.

Za cały 2014 rok tylko w 3 krajach odnotowano spadek sprzedaży nowych aut – w Austrii (4,9 proc.), w Belgii (0,6 proc.) oraz w Holandii (6,9 proc.).

Największe wzrosty sprzedaży za cały 2014 rok odnotowali dilerzy w Hiszpanii – o 18,1 proc., W. Brytanii – o 9,3 proc. oraz w Niemczech – o 2,9 proc.

Rekordzistą w liczbie sprzedanych nowych samochodów w Europie są Niemcy – w 2014 roku kupili 3 miliony 36 tys. nowych aut.

Drugim europejskim rynkiem jest W. Brytania – kupiono tam 2 miliony 476 tys. nowych aut.

Trzecie miejsce na podium zajmuje Francja z 1 milionem 795 tys. nowych aut.

Ponad milionowym rynkiem są też Włochy – tamtejsi dilerzy sprzedali w 2014 r. 1,359 miliona nowych samochodów.

Polska ze sprzedażą 327 tys. samochodów osobowych plasujue się w środku stawki, razem z takimi krajami jak Austra – 303 tys. aut, Holandia – 387 tys. aut, Szwecja – 303 tys. aut oraz – nienależąca do Unii – Szwajcaria – 302 tys. sprzedanych aut.

Byłe kraje komunistyczne, dziś należące do Unii, odnotowują jeszcze niewielką sprzedaż nowych samochodów, np. w Bułgarii w 2014 r. kupiono zaledwie 20 tys. aut – tyle samo co w malutkiej Estonii, w Czechach – 192 tys., na Węgrzech 67 tys. w Rumunii – 70 tys., na Słowacji – 72 tys.

Które marki wykroiły dla siebie największe kawałki z europejskiego tortu samochodowego?

Największy udział w rynku ma grupa Volkswagena – 25 proc. Na 12 milionów 550 tys. sprzedanych samochodów znaczek VW, Audi, Seata, Skody i innych luksusowych marek tej grupy miało 3,181 mln.

Sam Volkswagen ze sprzedazą 1,557 miliona aut zajmuje 12,4 proc. europejskiego rynku nowych aut.

Sprzedażą ponad miliona samochodów osobowych w 2014 roku mogą się pochwalić grupa PSA (Peugeot i Citroen) – 1,358 miliona oraz grupa Renault (Renault i Dacia) – 1,222 miliona.

Czwarty na tej liście Ford sprzedał w Europie 927 tys nowych aut, Opel 905 tys., BMW (razem z Mini) – 797 tys., grupa Fiata –750 tys., Mercedes (ze Smartem) 681 tys., Toyota – 527 tys.