Nowym zjawiskiem na polskim rynku motoryzacyjnym jest szybko rosnący popyt na auta drogie i luksusowe: duże vany, samochody sportowe, kabriolety, luksusowe limuzyny – podkreślają autorzy Raportu przygotowanego przez firmę doradczą KPMG oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego.

W pierwszej połowie 2016 roku rejestracje marek premium wzrosły aż o 31,8 proc., podczas gdy sprzedaż marek popularnych wzrosła o 17 proc. – komentuje wyniki sprzedaży Jakub Faryś, prezes PZPM. W segmencie premium widoczna jest dominacja nabywców instytucjonalnych (firm) – wynosi 86,2 proc.

Analitycy rynku samochodowego zwracają uwagę na wzrost sprzedaży aut z napędem alternatywnym.W pierwszej połowie 2016 r. sprzedano w Polsce 4,7 tys. aut z napędem alternatywnym, przy czym największy udział miały hybrydy, a znacznie mniejszy auta elektryczne czy zasilane LPG. Auta hybrydowe mają w swojej ofercie prawie wszyscy producenci oferujący swoje modele na polskim rynku. Rosnąca popularność hybryd wynika m.in. z ich niezawodności, korzystnej ceny (zbliżonej do cen wersji z silnikiem Diesla), ekologiczności oraz rozwijającej się mody na ten typ aut.

Największy wpływ na znaczący zrost sprzedaży nowych samochodów w Polsce mają nabywcy instytucjonalni (firmy). Spośród 210 tys. nowych aut sprzedanych w I połowie 2016 r. firmy kupiły 138,5 tys. samochodów – to ok. 66 proc., czyli 2/3 całego rynku. Klienci indywidualni kupili 72,2 tys. samochodów, co stanowi 1/3 rynku. Jest też regułą, że firmy kupują droższe, bogato wyposażone auta, a klienci indywidualni chętniej wybierają marki i modele popularne.

Wśród marek popularnych na pierwszym miejscu listy sprzedaży jest niezmiennie od kilku już lat Skoda – sprzedała w pół roku 26,9 tys. aut. Na drugim miejscu jest Toyota – 21,6 tys., na trzecim Volkswagen – 20,4 tys. aut, a dalsze miejsca zajmują: Opel – 17,5 tys., Ford – 14,5 tys., Renault – 11,3 tys. oraz Kia – 10,6 tys.

Wśród marek premium najpopularniejsze jest BMW – firma sprzedała w I półroczu 2016 r. 5,8 tys. aut. Na drugim miejscu jest Mercedes – 5,3 tys., na trzecim Audi 5,1 tys., na czwartym Volvo – 4,1 tys., a pierwszą piątkę zamyka Lexus ze sprzedażą 1,9 tys. aut.