Klasą samą dla siebie był najstarszy Mercedes w Polsce i jeden z najstarszych na świecie - 10/20 HP Posen. Auto ma 102 lata, kilkanaście lat temu zostało gruntownie odrestaurowane i jest w znakomitej kondycji.

Foto: ACZ / Auto Świat
Mercedes 10/20 HP Posen z 1912 roku

Drugą gwiazdą zlotu był młodszy (rocznik 1954), ale niezwykle rzadki i cenny model 300 SL Gullwing. Nazwa wzięła się od unoszonych drzwi, które przypominają skrzydła mewy.

Gullwing jest własnośścią kolekcjonera spod Krakowa, jest jedynym takim modelem w Polsce (w latach 1954-57 wyprodukowano zaledwie 1400 szt.).

Foto: ACZ / Auto Świat
Mercedes 300 SL Gullwing z 1954 r.

Odrestaurowany w Classic Centre Mercedesa w Stuttgarcie, gdzie auto przygotowane zostało do udziału w supertrudnym rajdzie Mille Miglia. Wystartowało w nim w 2013 roku i ukończyło tę próbę na znakomitym 222 miejscu (na ponad 400 startujących maszyn).

Do Poznania przybyło 9 przedwojennych Mercedesów. Te modele cieszą się szczególnym uznaniem i pubnliczności podczas pokazów elegancji, i jury oceniającego auta i załogi.

Foto: ACZ / Auto Świat
Mercedes 230 cabrio z 1937 roku

Nie zabrakło oczywiście aut z okresu powojennego – tu szczególnie oklaskiwano załogi kabrioletów: Pontona cabrio, 190 SL, Pagód.

Foto: ACZ / Auto Świat
Mercedes 300 SL z 1987 r.

Atrakcją konkursów elegenacji jest nie tylko sam samochód, lecz także jego załoga występująca w strojach z epoki, z jakiej pochodzi auto.

Inwencja właścicieli jest ogromna, wiele załóg co roku przygotowuje inne stroje i akcesoria z epoki.

Foto: ACZ / Auto Świat
Mercedes 180 D z 1958 roku

Atrakcją dla uczestinków tegorocznego zlotu była wizyta w bazie lotniczej w Krzesinach pod Poznaniem i możliwość obejrzenia z bliska słynnych F16. Oczywiście najlepiej na ich tle prezentował się skrzydlaty Mercedes 300 SL Gullwing.

Foto: ACZ / Auto Świat
Mercedes 300 SL Gullwing z 1954 r.