Syrena 102 weszła do produkcji w 1962 roku, jednak wprowadzone w niej zmiany utrzymały się tylko przez rok. Duże zmiany zaszły z tyłu pojazdu, gdzie zmieniono klapę bagażnika, którego pojemność uległa powiększeniu dzięki zmianie ułożenia koła zapasowego, a tylne światła (dotychczas „brane” od Warszawy) zostały zastąpione przez zespolone lampy. Dodatkowo, nadwozie malowane było już seryjnie w 2 kolory, z czego dach miał najczęściej kolor kości słoniowej.
Wewnątrz również przewidziano modernizacje – zmianie uległy fotele, kolumna kierownicza oraz stacyjka (dodanie dodatkowej pozycji dla uruchomienia rozrusznika). Oprócz tego zaprezentowano Syrenę z nowym silnikiem – 102 S. Pod jej maską gościł 42-konny benzyniak o pojemności 1 litra, pochodzący z Wartburga 312. Nowa jednostka wymagała także zastosowania innej skrzyni biegów, która miała już tylko niezsynchronizowany 1 bieg. Model 102 S różnił się z zewnątrz od zwykłego 102 m.in. inną atrapą chłodnicy. Jednostka napędowa zwykłej Syreny 102 pozostała bez zmian, podobnie jak układ przeniesienia napędu.