Na przykładzie BMW serii 7 po liftingu widzimy, że inwazja elektroniki w samochodach trwa i zdaje się, że nie ma żadnych ograniczeń, może poza jednym – finansowym. Czy te systemy są niezbędne? Bez większości z nich nasze pojazdy i my radzimy sobie jakoś na naszych niełatwych drogach! Jedno trzeba przyznać BMW – „elektroniczni stróże” działają bez zarzutu i w bardzo dyskretny sposób.

Seria 7 to typowe BMW

Sportowy charakter i komfort na najwyższym poziomie to cechy, które idealnie wpisują się we flagowy model BMW serii 7. Wprowadzone w tym roku przy okazji face liftingu zmiany jeszcze bardziej to podkreśliły. W kwestii osiągów zrobiono naprawdę wiele, a ofertę silników poszerzył turbodiesel 3.0 z systemem TwinPower Turbo, który rozpędza ponad 2-tonową limuzynę do „setki” w 5 s. Nowościami w „siódemce” są seryjna 8-stopniowa skrzynia automatyczna oraz napęd xDrive – dostępny po raz pierwszy w wydłużonej wersji Long.

BMW w wersji Long dba o komfort siedzącego z tyłu

Odmiana ta, charakteryzująca się większym o 14 cm rozstawem osi, oferuje znakomitą przestronność, zwłaszcza w drugim rzędzie siedzeń. Miejsca na nogi jest tu aż nadto, a o wygodę podróżowania dba wiele elementów opcjonalnych, które znalazły się w testowanym modelu, m.in.:

  • komfortowe fotele tylne z elektryczną regulacją (15 920 zł)funkcja wentylacji foteli (5980 zł)masaż (3110 zł)TV (6180 zł)internet (500 zł)system rozrywki Professional z dwoma monitorami i kontrolerem iDrive (14 820 zł)4-strefowa klimatyzacja o rozszerzonym zakresie (7990 zł).

Co do ostatniego elementu – poprawia komfort, ale jednocześnie ze względu na dodatkowy agregat pogarsza funkcjonalność bagażnika. Nie zapominajmy, że flagowe BMW słynie z tego, że zapewnia frajdę także kierowcy. Oczywiście, za sprawą dynamicznego napędu i dopracowanego zawieszenia (po liftingu ze zmodernizowanymi ustawieniami), a także systemów podwyższających komfort i wydajność jazdy (ulepszona nawigacja z grafiką 3D i pamięcią 20,5 GB, wielofunkcyjny zestaw wskaźników na desce rozdzielczej – zmienia wygląd w zależności od wybranych ustawień właściwości jezdnych i funkcji pozwalających oszczędzać paliwo: trybu Eco Pro oraz swobodnego toczenia).

Elektronika w BMW dba o bezpieczeństwo

Kierowcę wspomaga także cały zastęp elektronicznych pomocników. Oprócz seryjnego ESP można liczyć na układy: Driving Assistant Plus z funkcją Stop & Go , Night Vision z funkcją rozpoznawania osób, asystenta świateł drogowych zapobiegającego oślepianiu, system Active Protection rozpoznający zmęczenie kierowcy czy funkcję Speed Limit Info ze wskazywaniem zakazów wyprzedzania za pomocą symboli znaków drogowych.

Zobacz jak jeździ BMW Z4