Z roku na rok przybywa nowych rozmiarów opon. Producenci aut oczekują coraz szerszego ogumienia, o coraz większej średnicy i możliwie niskim profilu. Od lat jednak bestsellerami są opony w rozmiarze 195/65 R 15. Dawniej stosowano je w pojazdach klasy średniej, a nawet wyższej, teraz jest to standardowy rozmiar dla kompaktów.

Po europejskich drogach jeżdżą miliony aut, w których można je zamontować. Dobra wiadomość dla kierowców jest taka, że im popularniejszy rozmiar, tym niższe ceny ogumienia. Opony w zbliżonych rozmiarach (zarówno mniejsze, jak i większe) są zwykle droższe. W naszym teście opon letnich sprawdziliśmy 54 modele ogumienia. Zwycięzcę wybraliśmy spośród 15 opon, które najlepiej wypadły w testach hamowaniana suchej i mokrej nawierzchni. Na suchym asfalcie najlepiej zachowywały się Dunlopy Sport BluResponse (droga hamowania ze 100 km/h – 35,5 m), na mokrej drodze wygrały Continentale Premium Contact 5 (42,5 m). Te dwa modele wraz z pozostałymi trzynastoma finalistami poddaliśmy kilkunastu dodatkowym próbom. Które są najlepsze?

Foto: Auto Świat
Test opon letnich 195/65 R15, które warto wybrać?
  • Aquaplaning - Kierunkowy bieżnik Uniroyala Rain Expert sprawdził się doskonale – ta opona rzeczywiście świetnie radzi sobie z mokrą nawierzchnią. Pirelli Cinturato P1 traci kontakt z podłożem przy prędkości o 7 km/h niższej.Aquaplaning na łukach - Również podczas jazdy po mokrych i krętych drogach gumy Uniroyal spisywały się doskonale, a opony Kumho i Pirelli zamykały stawkę.Aquaplaning na łuku w praktyce niemal zawsze kończy się wypadnięciem z drogi!Cena/przebieg - Żeby w sposób miarodajny porównać ceny poszczególnych modeli opon, trzeba je odnieść do ich trwałości. Opony Kumho mimo relatywnie niskiej ceny okazały się niemal tak trwałe, jak znacznie droższe Micheliny. Tymczasem drogie opony Continental są nietrwałe, przez co ich eksploatacja jest ekstremalnie droga. W przypadku dużych przebiegów rocznych zużycie opon stanowi poważną część kosztów eksploatacji samochodu.Prowadzenie na mokrym - Dobra przyczepność na mokrej nawierzchni jest niezwykle ważna dla bezpieczeństwa. W tej dyscyplinie doskonale sprawdziły się opony marki Goodyear, zapewniające pewne prowadzenie boczne i sportowe właściwości jezdne.Jazda po okręgu - Podczas jazdy po mokrym okręgu opony marek Dunlop i Goodyear pozwoliły na uzyskanie najlepszych czasów okrążeń. Na oponach Uniroyal i Viking (obydwie z koncernu Continentala) auto staje się podsterowne.Prowadzenie na suchym - Zapewniające sportową charakterystykę prowadzenia opony marek Yokohama, Bridgestone i Michelin wypadły dobrze podczas pomiarów, a jazda na nich sprawiała przyjemność kierowcom testowym.Opory toczenia - Od czasu wprowadzenia obowiązkowych etykiet ekologicznych producenci prześcigają się w oferowaniu opon o coraz niższych oporach toczenia. Kierowcy mogą się cieszyć, bo ich auta spalą dzięki nim o kilka proc. mniej.Hałaśliwość zewnętrzna - Poziom hałasu przy prędkości 80 km/h to jedna z informacji umieszczanych na obowiązkowychod listopada 2012 roku etykietach ekologicznych. W naszym teście zmierzyliśmy też hałaśliwość ogumienia przy prędkości typowo miejskiej, wynoszącej 60 km/h. Najcichsze okazały się produkty marek Viking, Bridgestone i Kumho, najwięcej hałasu zrobiły opony Yokohama c.drive2 oraz Goodyear EfficientGrip.Trwałość - Żeby sprawdzić, jak szybko zużywa się bieżnik poszczególnych modeli ogumienia, inżynierowie z Dekry pokonali autami testowymi jadącymi w konwoju dystans 10 tys. km. Oceniano stan ogumienia zamontowanego na osi napędzanej. Opony marki Continental zapewniają doskonałe osiągi– niestety, na dystansie o połowę krótszym, niż wytrzymuje ogumienie Michelin. Trwałość opon należy zawsze oceniać, uwzględniając również koszt ich zakupu.Zużycie paliwa - Dla każdego modelu opon z osobna zbadaliśmy zużycie paliwa przez auto testowe. Kolejność nie pokrywa się z wynikami badania oporów toczenia – to skutek tego, że poszczególne opony różnią się m.in. wagąi obwodem.

Podsumowanie

Wszystkie modele opon, które dostały się do finału testu, można uznać za zwycięskie – każda z nich zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa na suchej, jak i mokrej nawierzchni. Tym razem aż pięć modeli uznaliśmy za wzorowe. W przypadku tych opon nie ma mowy o jakichkolwiek poważnych deficytach w dziedzinie osiągów ani w kwestii kosztów eksploatacji. Pewne rozczarowanie spotkało nas podczas testów opon całorocznych – mogą one bez problemów konkurować z zimówkami, ale z dobrymi oponami letnimiwyraźnie przegrywają.

Foto: Auto Świat
Test opon letnich 195/65 R15, które warto wybrać?