Poprzednia generacja Audi A5 była udanym autem, ale wiele osób zarzucało, że wygląda zbyt spokojnie jak na coupe. Projektanci nowego modelu (dostępny od jesieni tego roku) wzięli sobie te uwagi do serca i zbudowali auto z mocniejszym charakterem. Bardziej spłaszczony grill i nieco złowrogo wyglądające reflektory LED sprawiają, że sylwetka A5 coupe nabrała ostrzejszych kształtów, a z doświadczenia już wiemy, że przez to robi piorunujące wrażenie na wielu kierowcach.
Audi A5 coupe - nareszcie z pazurem
Gdy kierowca usiądzie we wnętrzu, za sprawą spłaszczonej u dołu kierownicy oraz świetnie wyprofilowanych i nisko osadzonych foteli natychmiast poczuje sportową atmosferę, ale nie tylko... Jego uwagę przykują materiały o znakomitej jakości oraz duży (osadzony na stałe) ekran multimediów, które steruje się za pomocą pokrętła, głosowo lub touchpadem. Trzeba przyznać, że mimo rozbudowanego menu obsługa systemu MMI w Audi (więcej na temat jego funkcji w ramce) jest intuicyjna, podobnie jak komputera pokładowego, sterowanego już z koła kierownicy.
Za atmosferę prestiżu odpowiadają także podajniki pasów bezpieczeństwa, przewidziane dla pasażerów na przednich siedzeniach. To nie tylko bajer, gdyż przy długich drzwiach coupé okazują się pomocne.
Choć Audi A5 coupe to czteromiejscowe auto, siedzenia w drugim rzędzie należy traktować jako dodatkowe. Dostęp do nich co prawda ułatwia system składania przednich foteli Easy Entry z pamięcią ustawień, ale ilość miejsca ogranicza ich wykorzystanie, zwłaszcza przez dorosłych. Pasażerowie o wzroście 180 cm się tam zmieszczą, ale podróży na dłuższych odcinkach na pewno nie zapamiętają jako komfortowej, nawet mimo tego, że umili ją centralny podłokietnik z funkcją schowka i dwoma uchwytami na napoje.
Audi A5 coupe - sporo miejsca na bagaż
Miłe zaskoczenie czeka użytkownika po podniesieniu pokrywy bagażnika. Czynność tę można zainicjować nie tylko za pomocą przycisków w klapie i kluczyku, lecz także wykonując ruch nogą pod zderzakiem. Poza tym imponująca jest już pojemność kufra, która wynosi ponad 460 l. Jeśli jedziemy Audi A5 we dwoje na wakacje i brakuje nam przestrzeni, to wystarczy pociągnąć za dźwigienki znajdujące się od strony kufra, żeby oparcie kanapy złożyło się automatycznie, a tym samym pojemność bagażnika zwiększyła się do 830 l.
Choć wizerunkowo do coupé bardziej pasuje mocny benzyniak niż oszczędny turbodiesel, bardzo spodobał nam się układ napędowy testowanego Audi. 190-konne TDI, dysponujące maksymalnym momentem obrotowym 400 Nm, nie tylko świetnie przyspieszało (w mniej niż 8 sekund do „setki”), lecz także było elastyczne. Silnik dobrze dogaduje się z dwusprzęgłową skrzynią automatyczną, która w zależności od trybu jazdy pracuje płynnie i łagodnie (Comfort lub Efficiency) bądź szybciej i brutalnie (Dynamic). Nasz zachwyt nad tą jednostką wynikał ponadto z dwóch powodów. Pierwszy – bardziej oczywisty – to spalanie, które w teście wyniosło niespełna 6 l/100 km, a drugi – przyjemny dźwięk. Kilku kierowców, którzy mieli okazję zasiąść za kierownicą Audi A5 coupe, o tym, że pod jego maską pracuje silnik TDI, dowiedziało się dopiero po zerknięciu na obrotomierz lub znaczek na pokrywie kufra.
Kolejne zaskoczenie wywołało u nas podwozie. Jeżdżąc przednionapędowym autem, byliśmy zachwyceni sposobem jego prowadzenia, precyzją układu kierowniczego i komfortem resorowania. O ile za sprawą trybów jazdy można było regulować siłę wspomagania kierownicy, o tyle system Audi Drive Select w testowym aucie nie zmieniał ustawień twardości amortyzatorów. Mimo to uznaliśmy ich charakterystykę za dobry kompromis między bezpieczeństwem jazdy a wygodą podróżowania. I tu właśnie wracamy do zaskoczenia: przy okazji studiowania cennika okazało się, że importer Audi w Polsce zamówił do 190-konnej wersji TDI sportowe zawieszenie. Gdybyśmy nie jeździli tym samochodem, uznalibyśmy, że to nonsensowne posunięcie, a tak musimy przyznać, że chociaż ten element zwiększa koszty zakupu auta (dopłata: 1650 zł), to jednak warto go mieć w Audi A5 coupe.
Skoro mowa o kosztach, nie są małe. Pojazd bez doposażenia kosztuje prawie 200 000 zł, konkurencyjne BMW 420d coupé jest o 8000 zł tańsze.
Audi A5 coupe - to nam się podoba
Lekkość w prowadzeniu, dynamika silnika, niski poziom hałasu, małe spalanie, znakomite wykończenie wnętrza, pojemny kufer, nowoczesne multimedia i systemy bezpieczeństwa.
Audi A5 coupe - to nam się nie podoba
Wysoka cena zakupu, drogie opcje (nawigacja: 12 000 zł), mała przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń, w Polsce ograniczone funkcje systemu Audi Smartphone Interface, brak ekranu dotykowego.
Audi A5 coupe - nasza ocena
Audi A5 coupe z silnikiem wysokoprężnym to model dla osób, którym nie zależy wyłącznie na osiągach, lecz bardziej cenią sobie ładną stylistykę nadwozia coupe. Jego odbiorcami mogą być single lub tatusiowie, którzy mają odchowane już potomstwo i czują, że w ich życiu nadszedł ten moment, kiedy mogą w końcu zrobić coś dla siebie. Obie grupy muszą mieć oczywiście gruby portfel.
Audi A5 coupe 2.0 TDI - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | turbodiesel/R4/16 |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 |
Moc maksymalna | 190 KM/3800-4200 obr./min. |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm/1750-3000 obr./min. |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,8 s |
Elastyczność 60-100/80-120 km/h | 4,1 s/5,1 s |
Prędkość maksymalna | 238 km/h |
Hamowanie ze 100 km/h | 34,4 m (z)/33,8 m (g) |
Średnie spalanie testowe | 5,8 l/100 km |
Skrzynia biegów/napęd | au7. 7-biegowa/przedni |
Pojemność bagażnika | 465-830 l |
Długość/szerokość/wysokość | 4673/1846/1371 mm |
Rozstaw osi | 2764 mm |
Masa rzeczywista/ładownośc | 1556/469 kg |
Rozdział masy | 58/42 proc. |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Cena podst. testowanej wersji | 196 200 zł |
Cena egz. po doposażeniu | 248 970 zł |
Ostrzejsze kształty zagwarantowały 2. generacji A5 coupé mocniejszy charakter. Jak na auto o sportowym zacięciu duża jest masa (1,5 t).
Wygląda stylowo, jeździ niezwykle dynamicznie, a w dodatku jest oszczędne. Szkoda tylko, że kosztuje 250 000 zł.
Niska pozycja za kierownicą jest typowa w autach o sportowym charakterze. Z kolei znakomite materiały i świetne wykończenie gwarantują poczucie przebywania w samochodzie premium. W testowym A5 coupé zamontowano 3-strefową klimatyzację aut. (3330 zł).
Ekran między zegarami może wyświetlać dane z komputera pokładowego lub nawigacji.
Nowy system MMI jest intuicyjny w obsłudze i może być wzorem do naśladowania. Duże pokrętło pełni funkcję touchpada.
Wyśmienita jakość obrazu z kamery cofania (dopłata: 2190 zł).
Przcisk trybu jazdy Audi Drive Select zawiera aż pięć ustawień zmieniających pracę układu kierowniczego, silnika i skrzyni biegów (element seryjny) .
Pod maską pracowało czterocylindrowe TDI (190 KM). Dynamika jazdy więcej niż zadowalająca, optymalne spalanie.
Bardziej spłaszczony grill i nieco złowrogo wyglądające reflektory LED sprawiają, że sylwetka A5 coupé nabrała ostrzejszych kształtów
Obręcze kół w rozmiarze 18 cali.
Kosztowne, ale premium jest w nim wszystko – jakość, wykończenie, obsługa i prowadzenie.
Sportowe fotele (1610 zł) z funkcją Easy Entry są obszerne i zapewniają świetne trzymanie. Tapicerka z alcantary kosztuje 6320 zł .
Podajnik pasów przy długich drzwiach w coupé to nie tylko bajer.
Kanapa w coupé ma tylko dwa miejsca. Siedzącym na niej dorosłym będzie brakowało przestrzeni na nogi i nad głową.
Nadwozie coupé nie musi być praktyczne, ale w A5 jest. Bagażnik ma imponującą poj. 465 l i może być otwierany ruchem nogi.
A5 coupé z silnikiem wysokoprężnym to model dla osób, którym nie zależy wyłącznie na osiągach, lecz bardziej cenią sobie ładną stylistykę nadwozia coupé.