Pierwsza generacja A5 coupé, produkowana od 2007 roku, jeździła bez zarzutu. Dostępna była zarówno z dynamicznymi, jak i oszczędnymi silnikami, z napędem na przednią oś lub w wersji 4x4. Jak przystało na Audi, model ten był też znakomicie wykonany i świetnie się go prowadziło. Czy czegoś mu brakowało? Oczywiście – charakteru!

Audi A5/S5 coupé - elektronika na pokładzie

Inżynierowie z Audi w nowym modelu postanowili to zmienić. I trzeba przyznać, że w dużej mierze im się to udało. Bardziej płaski i jednocześnie szerszy grill, mocniej narysowane reflektory (seryjnie ksenonowe, w opcji LED-y), diodowe światła oraz ostrzejsze linie nadwozia sprawiły, że coupé Audi dostało pazura. We wnętrzu A5 utrzymano wysoką jakość materiałów, a wyodrębnienie ekranu multimediów z deski rozdzielczej i zastosowanie wirtualnych zegarów (ekran zamiast analogowych wskaźników) sprawiły, że kokpit wygląda teraz lżej i bardziej nowocześnie. Nowością jest podajnik, który w związku z długimi drzwiami coupé pozwala wygodniej sięgać po pasy bezpieczeństwa. Także fani multimediów znajdą tu najnowsze rozwiązania, takie jak: przenoszenie widoku ze smartfona na ekran samochodu, telefoniczne powiadomienie o wypadku i informacja online o usterce.

Na nas największe wrażenie zrobiły jednak sposób powadzenia i osiągi zmodernizowanych jednostek. Audi w A5 oferuje zawieszenie z układem regulacji tłumienia amortyzatorów, zintegrowanym z systemem wyboru dynamiki jazdy Audi drive select. Kierowca może zmienić zachowanie auta przez wybranie jednego z czterech trybów: Auto (dostosowuje pracę do stylu jazdy kierowcy i rodzaju drogi), Comfort (łagodne tłumienie nierówności, delikatna zmiana biegów), Efficiency (ograniczona praca klimatyzacji i tryb żeglowania w skrzyni S-tronic mają zmniejszyć spalanie) oraz Dynamic (sztywne nastawy, szybsza reakcja układu napędowego).

Audi A5/S5 coupé - ostre nie tylko z wyglądu

Regulowane podwozie oraz nowe, elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego sprawiły, że samochód prowadzi się bardziej precyzyjnie i żywiołowo. Co ciekawe, A5 – niezależnie, czy występuje w wersji przednio-, czy tylnonapędowej – zachwyca trakcją i zachowaniem na zakrętach. Nawet podczas jazdy z dużą prędkością pełne wciśnięcie pedału gazu w łuku nie robi na 354-konnym S5 wrażenia. Auto jest w pełni kontrolowane przez prowadzącego i jedzie jak po sznurku.

Gdyby zdarzyło się, że kierowca przeceni swoje umiejętności, z pomocą przyjdą „elektroniczni stróże”: asystent pasa ruchu, automatyczny tempomat wykorzystujący radar, działający także w korku, oraz układ monitorujący ruch poprzeczny podczas cofania. Nabywcy topowego diesla (3.0 TDI/286 KM) i wspomnianego S5 mogą zamówić do tych wersji sportowy dyferencjał. Najwcześniej jednak jesienią, bo dopiero wtedy nowe A5 pojawi się w salonach.

Audi A5/S5 coupé - to nam się podoba

Odważniejsza stylistyka, wirtualne zegary, regulowana twardość amortyzatorów, dynamika 3-litrowych silników (TDI i TFSI), płynna i szybka zmiana biegów.

Audi A5/S5 coupé - to nam się nie podoba

Ten samochód jest tak dopracowany i przewidywalny w prowadzeniu, że niczym nie zaskakuje kierowcy. Dźwięk silnika i wydechu – generowany z głośników.

Audi A5/S5 coupé - podsumowanie

Drapieżność przyciąga. Audi, projektując nowe coupé, zostawiło cechy, za które doceniano poprzednika, a jednocześnie sprawiło, że A5 stało się bardziej drapieżne. I to zarówno w kwestii wyglądu, jak i prowadzenia.

Audi A5/S5 coupé - dane techniczne

A5 3.0 TDI S5 3.0 TFSI
Silnik t.diesel V6/24 t.benz. V6/24
Pojemność 2967 cm3 2995 cm3
Moc maks. 218 KM/4000-5000 obr./min. 354 KM/5400-6400 obr./min.
Maks. moment obr. 400 Nm/1250-3750 obr./min. 500 Nm/1370-4500 obr./min.
Skrzynia biegów/napęd aut. 7b/4x4 aut. 8b/4x4
Długość/szerokość/wysokość 4673/1846/1371 mm 4692/1846/1368 mm
Pojemność bagażnika 465 l
Masa własna 1605 kg 1615 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,2 s 4,7 s
Prędkość maks. 250 km/h
Średnie spalanie 4,6 l/100 km 7,3 l/100 km
Na rynku jesień tego roku