Ten świat to jednak jest trochę dziwny – podczas gdy jedne auta odnoszą sukces, bo oferują więcej za mniej pieniędzy, w przypadku SUV-ów jest dokładnie na odwrót. Oczywiście, wysoko umieszczone fotele są teraz w modzie, a pojazdy te w najprzeróżniejszej wielkości można spotkać na każdym kroku. Widać też wyraźnie, że SUV-y zaczynają wypierać klasyczne koncepty, jak auta kombi czy kompakty. Dokładnie tak wygląda to z Audi Q2. Czy zatem Audi A3 może się czuć zagrożone?
Jeśli chodziłoby tylko o wygląd, to zdecydowanie tak! Podczas gdy A3, nawet po ostatnim liftingu, od razu sprawia wrażenie starego znajomego, Q2 idzie własną drogą. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że z barczystym Q2 Audi znajduje wyjście ze ślepej uliczki dotychczasowej stylistyki, nawet jeśli kanciasty tył przypomina nam trochę VW Polo.
Audi Q2 - Przestronniejsze niż GLA
W kwestii designu Ingolstadt cytuje też samo siebie, bo nakładki na tylnych słupkach, tzw. blades, są znane z R8, ale przyznajemy, że wygląda to dobrze. Tyle że stylistyka to jedno, a wymiary – drugie. Format Q2 może sprawić, że nikt nie będzie już tęsknił za klasycznym kompaktem. Ze swoimi 4,19 m długości Audi osiągnęło wymiar poprzedniej generacji Golfa. Dzięki temu parkowanie autem jest naprawdę superproste, i to mimo mizernej widoczności do tyłu za sprawą „ślepych” słupków. Na zewnątrz mini, w środku jednak duże – Audi oferuje naprawdę sporą przestrzeń we wnętrzu. Nawet wysokie osoby będą mogły zająć miejsce z tyłu. Oczywiście, w zależności od wzrostu i budowy ciała może być problem z ilością przestrzeni nad głową i na wysokości kolan, ale w mierzącym 4,42 m Mercedesie GLA miejsca z tyłu jest o prostu mniej. Bagażnik Q2 pomieści 405 l – na codzienne potrzeby wystarczy, a dwie duże walizki czy weekendowe zakupy też się zmieszczą.
No i Audi Q2 naprawdę dobrze jeździ. W sumie to nie jesteśmy tym zdziwieni, bo auto zbudowano na tej samej platformie, co większość pojazdów z poprzecznie umieszczonymi silnikami, czyli MQB. Niemal identyczne podwozie mają modele od Seata Leona po Skodę Superb. Pod względem rozstawu osi auto odpowiada A3 w 3-drzwiowej wersji. Tego, że Q2 jest wyższe od kompaktu, za kierownicą tego pojazdu prawie się nie zauważa.
Dzięki nowemu progresywnemu układowi kierowniczemu auto superzwinnie radzi sobie w ruchu miejskim, do tego nawet całkiem duże wyboje nie są w stanie wyprowadzić go z równowagi. W porównaniu z dość twardym Mini Countrymanem SUV Audi może uchodzić za naprawdę komfortowy samochód.
W testowym aucie znalazł się benzynowy silnik 1.4 turbo o mocy 150 KM, wyposażony w dwusprzęgłową skrzynię DSG z 6 przełożeniami – plasujący się pod względem mocy w połowie stawki motor naszym zdaniem jest najbardziej odpowiednim wyborem do tego auta. Niestety, tak jak wszystkie modele koncernu VW z silnikami turbo i skrzynią DSG, także Q2 cierpi z powodu nieco zbyt ospałego ruszania – w czasie startu spod świateł napęd Audi potrzebuje sekundy na zastanowienie się, zanim zabierze się do uczciwej pracy.
Audi Q2 - Drogi jak Audi?
Jednak później można go już tylko chwalić. Silnik 1.4 okazuje się niezawodnym towarzyszem nawet dłuższych podróży, tym bardziej że jego ciche brzmienie dochodzi do naszych uszu w taki sposób, jakby od kierowcy dzieliły go nie centymetry, lecz metry. Do tego nie ma się wrażenia, że napędzanie auta sprawia mu jakąkolwiek trudność. Nic dziwnego – Q2 waży 1240 kg, a więc o 200 kg mniej od Q3.
Mniej zaskoczyła nas jakość, bo po prostu po Audi niczego innego się nie spodziewaliśmy – materiały wyglądają na bardzo szlachetne. Opcjonalnie można zamówić cyfrowe zegary, świetną nawigację z dużym ekranem i wyświetlacz head-up. Auto wejdzie do sprzedaży w Polsce jesienią. Nie wiemy jeszcze, jaka będzie cena, ale podejrzewamy, że w przypadku wersji z 3-cylindrowym silnikiem o mocy 115 KM może oscylować wokół 100 000 zł – to dużo jak na jednak małe auto...
Audi Q2 - to nam się podoba
Mimo widocznego trendu Q2 będzie mogło mieć napęd quattro (w mocniejszych wersjach nawet w standardzie).
Audi Q2 - to nam się nie podoba
Współpraca TFSI i DSG mogłaby się (w końcu!) poprawić, bo szybki start spod świateł trochę rozczarowuje.
Audi Q2 - naszym zdaniem
Nie można go nie lubić. Wszędzie się zmieści, bardzo dobrze jeździ, do tego jest ciche i świetnie wykonane – po jazdach Q2 wiemy, dlaczego SUV-y zyskują popularność.
Audi Q2 1.4 TFSI - dane techniczne
Silnik | benz. R4 turbo |
Pojemność | 1395 cm3 |
Moc | 150 KM przy 5000 obr./min. |
Maks. moment obr. | 250 Nm przy 1500 obr./min. |
Napęd | Przedni/skrzynia DSG 6b |
Długość/szerokość/wysokość | 4191/1794/1508 mm |
Bagażnik | 405-1050 l |
Masa własna | 1240 kg |
Prędkość maks. | 208 km/h |
0-100 km/h | 8,5 s |
Cena | ok. 25 500 euro |