Poprzednik, produkowany od 2008 roku, cieszył się dużym zainteresowaniem. W zeszłym roku znalazł w Polsce aż 2681 nabywców i był drugim najczęściej kupowanym, po Volvo XC60, średniej wielkości SUV-em klasy premium. Zaprojektowanie następcy Audi Q5 nie było więc łatwym zadaniem. Inżynierowie zmniejszyli masę auta, poszerzyli ofertę o zawieszenie pneumatyczne oraz postawili na multimedia.

Choć nowe Audi Q5 ma prawie wszystkie wymiary większe od poprzednika, to zmiany w stylistyce nie są wcale duże. Znakiem rozpoznawczym modelu jest osłona chłodnicy Singleframe z masywną ramą. Wnętrze, tradycyjnie już dla Audi, wykonano z materiałów o wysokiej jakości, a ich spasowanie jest nienaganne.

Audi Q5 - idealne dla czterech osób

Producent zapewnia, że wnętrze nowego Audi Q5 jest pięciomiejscowe, a w wielu wymiarach przewyższa poprzednika i konkurentów, jednak my uważamy to za stwierdzenie nieco na wyrost. Owszem, z przodu jest mnóstwo przestrzeni, ale z tyłu miejsca na nogi nie ma wcale więcej niż w kompaktowym Golfie. Mało tego, wysoki tunel w podłodze sprawia, że pasażer siedzący na środkowym miejscu będzie czuł się tak, jakby jechał tam za karę.

Powodów do narzekań nie daje za to przestrzeń bagażowa. 550-litrowy kufer pozwoli spakować wakacyjny bagaż czterech osób i jest dokładnie taki sam, jak w konkurencyjnym BMW X4 czy Mercedesie GLC. Dostęp do bagażnika umożliwia elektrycznie unoszona pokrywa, a dzielone oparcia kanapy po złożeniu tworzą niemal płaską powierzchnię z podłogą kufra. Jedyny mankament, którego się doszukaliśmy w Audi Q5, to konieczność wysokiego unoszenia pakunków.

Audi Q5 - czy diesel lepszy?

Jeśli chodzi o napęd odpowiedni do Audi Q5, to naturalnym wyborem będzie diesel. Odmiany wysokoprężne 150 i 190 KM są po prostu tańsze (odpowiednio 159 000 zł i 192 000 zł) od benzynowej 252 KM (od 199 000 zł). Oprócz kosztów zakupu decydującym czynnikiem będzie także niższe spalanie. Mimo to benzynowa wersja, którą testowaliśmy, bardzo przypadła nam do gustu.

Foto: Adam Mikuła / Auto Świat
Audi Q5

Po pierwsze, ze względu na znakomite osiągi (przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,4 s), które plasują 1,9-tonowego SUV-a na poziomie kompaktowych GTI, po drugie, z racji wysokiej kultury pracy. Choć benzyniak Audi ma tylko cztery cylindry, to jednak zachwycił niskim poziomem hałasu i aksamitną pracą. Mniej pochlebnie wypowiemy się o spalaniu, które mimo nowego systemu quattro ultra (odłącza napęd tylnej osi, kiedy nie jest potrzebny) na autostradzie wyniosło ponad 12 l/100 km.

Audi Q5 - pneumatyka podnosi komfort

Poprzednik był chwalony za precyzję prowadzenia, nie inaczej jest także z nowym modelem. Układ kierowniczy posłusznie wykonuje polecenia prowadzącego, a na zakrętach samochód jest niezwykle stabilny. Duża w tym zasługa także pneumatycznego zawieszenia z możliwością zmiany regulacji twardości. Audi Q5 dzięki pneumatyce zyskało przede wszystkim na komforcie. Mniej spodobała nam się praca zawieszenia podczas offroadowej jazdy. Owszem, „technika powietrzna” pozwala zwiększyć prześwit auta (5 wysokości), ale na bezdrożach przednia oś zaskakująco głośno pracowała.

Audi Q5 - bogate wyposażenie

Zachwyciły nas możliwości nawigacji MMI plus z modułem Audi connect, wyposażonej w modem LTE i hotspot wi-fi. Znakomitą jakość dźwięku gwarantował z kolei system Bang&Olufsen. Pod względem bezpieczeństwa nowe Audi Q5 stoi na wysokim poziomie i pozwala na półautonomiczne prowadzenie. Adaptacyjny tempomat z asystentem jazdy w korkach może częściowo sam kierować w spowolnionym ruchu.

Audi Q5 - to nam się podoba

Świetne prowadzenie, skuteczne hamulce, dobry komfort jazdy, znakomita dynamika, wysoka jakość wykonania, perfekcyjne nagłośnienie, wirtualne zegary, wygodne fotele.

Audi Q5 - to nam się nie podoba

Wysokie zużycie paliwa, wadliwe sterowanie głosowe, z tyłu przestrzeń tylko dla dwojga, głośna praca zawieszenia na bezdrożach, wysoka cena zakupu.

Audi Q5 - nasza ocena

Choć większość klientów z powodów ekonomicznych wybierze do Audi Q5 wysokoprężny silnik, to jednak gorąco namawiamy na benzyniaka. Zapewnia znakomite osiągi (tylko o 1 s gorsze od SQ5 TFSI 354 KM) i jednocześnie dzięki aksamitnej pracy dodaje więcej prestiżu. Owszem, nie pali mało, ale przy tej masie auta, jeśli ktoś myśli, że 190-konny diesel zużyje 5 l/100 km, to jest w błędzie.

Audi Q5 Sport 2.0 TFSI S tronic - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz/R4/16
Pojemność skokowa 1984 cm3
Moc maksymalna 252 KM/5000-6000 obr./min.
Maks. moment obrotowy 370 Nm/1600-4500 obr./min
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h 2,3 s/6,4 s
Prędkość maksymalna 237 km/h
Hamowanie ze 100 km/h (z/g) 36,5 m/35,9 m
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h 56 dB/63 dB/68 dB
Średnie spalanie testowe 10,1 l/100 km
Skrzynia biegów/napęd aut. 7b (dwusprzęgłowa)/4x4
Pojemność bagażnika 550-1550 l
Długość/szerokość/wysokość 4663/1893/1659 mm
Rozstaw osi 2819 mm
Masa rzeczywista/ładowność 1891 kg/509 kg
Gwarancja mech./perforacyjna 3 lata (90 tys. km)/12 lat
Przeglądy wg wskazań komputera
Cena podst. testowanej wersji 208 400 zł
Cena egz. po doposażeniu 324 130 zł