Audi S4 generacji B9 weszło do sprzedaży w zeszłym roku. Tak jak w poprzedniku, do napędu służy 3-litrowe V6, różnica polega na rodzaju doładowania – zamiast kompresora zastosowano turbinę. Moc podwyższono o 21 KM, ale nie ten parametr jest najważniejszy. Maksymalny moment obrotowy wzrósł o 60 Nm i jest uzyskiwany przy znacznie niższych obrotach (w poprzedniku od 2900 obr./min, a teraz od 1370). W codziennej jeździe oznacza to, że muśnięcie gazu powoduje natychmiastową, ale nie nerwową reakcję. Niezorientowana, co jest pod maską S4, osoba mogłaby nawet odnieść wrażenie, że jedzie nie sportową odmianą A4, lecz zwykłym kombi z dynamicznym benzynowym silnikiem. Komfortowo jak na dostępną moc pracujące zawieszenie nie pomogłoby w ustaleniu rzeczywistych możliwości tego samochodu. Ale to tylko jedna strona S4.
Audi S4 Avant - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./V6/24 |
Pojemnośc skokowa | 2995 cm3 |
Moc maksymalna | 354 KM/5400 obr./min |
Maks. moment. obrotowy | 500 Nm/1370 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8-biegowa |
Napęd | 4x4 |
Prędkość maksymlana | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,9 s |
Elastyczność 60-100 km/h/80-120 km/h | 2,3 s/3,0 s (aut.) |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) | 35,0 m/34,1 m |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 55 dB/65 dB/70 dB |
Średnie spalanie testowe | 9,5 l/100 km |
Średnie spalanie producenta | 7,6 l/100 km |
Pojemność bagażnika | 505-1510 l |
Długość/szerokość, wysokość | 4745/1842/1411 mm |
Rozstaw osi | 2820 mm |
Masa własna/ładowność | 1789 kg/476 kg |
Cena podstawowa testowanej wersji | 310 500 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | wg wskazań |
Cena testowanego auta | 418 296 zł |
Wybór trybu Sport zmienia auto nie do poznania – już sam dźwięk silnika powoduje, że amatorzy mocnych wrażeń nie będą zawiedzeni. Aktywne zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami sprawia, że od razu powstaje wrażenie, że z ponad 350 końmi to Audi poradzi sobie bez problemu. S4 ma też napęd na obie osie ze sportowym mechanizmem różnicowym. Gdy wykorzystuje się pełne możliwości V6, auto staje się delikatnie nadsterowne (zarzuca tyłem) – elektronika nie pozwala, żeby było to niebezpieczne, ale niezapomniane wrażenie pozostaje! W sprincie do „setki” samochód okazał się nawet szybszy, niż podaje producent. Zużycie paliwa aż tak imponujące już nie jest, ale 9,5 l/100 km wobec takiej mocy i silnika należy uznać za bardzo dobry wynik. Audi S4 ma również jeden ze skuteczniejszych układów hamulcowych w klasie sportowych pojazdów segmentu D i superprecyzyjny układ kierowniczy.
W codziennej eksploatacji docenicie wyręczających w nudnych czynnościach asystentów jazdy w korkach czy parkowania, a aktywny kokpit umożliwia niemal dowolną konfigurację wyglądu „zegarów”. Także pod względem przestrzeni bagażowej S4 wypada korzystniej niż porównywalna mercedesowska klasa C kombi czy Volvo V60 Polestar – S4 Avant sprawdzi się więc nie tylko na torze.
Audi S4 Avant - to nam się podoba
Wysoki komfort jazdy, skuteczny układ hamulcowy, doskonałe osiągi, łatwa obsługa urządzeń pokładowych i asystentów jazdy, świetne wykończenie.
Audi S4 Avant - to nam się nie podoba
Wysoka cena testowanego samochodu, ograniczona przestronność na tylnej kanapie (przestrzeń na wysokości kolan).
Audi S4 Avant - nasza ocena
Próba łączenia komfortu ze sportem zawsze niesie ze sobą ryzyko, że w żadnej konkurencji auto nie będzie naprawdę dobre. Dzięki S4 Audi zbliżyło się na tym polu do ideału.