Silniki Diesla, a zwłaszcza te ze znaczkiem TDI, są ostatnio passé. Ale o tym znajdującym się pod maską testowego SQ5 będziemy się wypowiadać tylko w samych superlatywach. Nie możemy inaczej, bo 3-litrowe V6 rozpędza 2-tonowego SUV-a od zera do „setki” w 5,1 s, a zużywa przy tym tylko 8,3 l/100 km. Kierowcy hot-hatchy i innych sportowych smochodów, gdy zobaczycie w lusterku SQ5 TDI plus, z pokorą opuśćcie lewy pas jezdni...
Nadwozie. Sportowego SUV-a Audi rozpoznacie przede wszystkim po prędkości, z jaką zbliża się do waszego pojazdu, i po potężnej czarnej osłonie chłodnicy oraz wykonanych w tym kolorze: obramowaniu drzwi, spoilerze dachowym i dyfuzorze, a także za sprawą wydatniejszych zderzaków i 20-calowych kół. W kokpicie też nie brakuje sportowych wyróżników, ale użytkownicy mogą liczyć przede wszystkim na przestronne i funkcjonalne wnętrze (przesuwana tylna kanapa z otworem na narty, 540-litrowy bagażnik z elektrycznie sterowaną pokrywą) z intucyjną obsługą.
Silnik. Trzylitrowe V6 emanuje mocą już od najniższych obrotów i w zależności od wybranego trybu jazdy Audi Drive Select może reagować łagodnie lub wręcz brutalnie. Za każdym razem brzmi jednak fenomenalnie. Za sprawą napędu 4x4 oraz seryjnego w wersji plus sportowego mechanizmu różnicowego tylnej osi niezależnie od pogody i rodzaju nawierzchni w tym mocnym modelu zawsze mamy dobrą trakcję. Spalanie jest uzależnione od tego, jak mocno naciskamy pedał gazu, ale wynik uzyskany przez nas na odcinku pomiarowym (8,3 l/100 km) uznajemy za dobry, biorąc pod uwagę znakomite osiągi auta.
Audi SQ5 plus - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel biturbo/V6/24 |
Pojemność skokowa | 2967 cm3 |
Moc maksymalna | 340 KM/4000-4300 obr./min. |
Maks. moment obrotowy | 700 Nm/1500-2550 obr./min. |
Napęd/skrzynia biegów | 4x4/aut. 8b |
Rozmiar opon | 225/45 R20 |
Pojemnośc bagażnika | 540-1560 l |
Rozstaw osi | 2813 mm |
Długość/szerokość/wysokość | 4644/1911/1624 mm |
Cena | 319 500 zł |
Prowadzenie. Choć środek ciężkości jest tu położony wyżej niż w sportowych limuzynach, kierowca absolutnie tego nie odczuwa, może poza tym, że wyżej siedzi. Utwardzone i obniżone o 30 mm w stosunku do zwykłych Q5 zawieszenie oraz precyzyjny układ kierowniczy sprawiają, że kierowca zamiast jechać do celu autostradą woli czerpać przyjemność z podróżowania bocznymi drogami z dużą liczbą zakrętów. Podczas ostrego prowadzenia przydają się dobre hamulce – te w SQ5 zatrzymują dwutonowego SUV-a ze 100 km/h na dystansie zaledwie 33 m.
Koszty. Audi SQ5 występuje w Europie tylko w 326-konnej wersji TDI za 297 500 zł oraz mocniejszej od niej o 14 KM i droższej o 22 000 zł odmianie plus. Auto nie ma obecnie konkurencji na rynku.
Audi SQ5 plus -to nam się podoba
Znakomite przyspieszenie, niskie zużycie paliwa, skuteczny układ hamulcowy, wysoka jakość wykonania, funkcjonalność.
Audi SQ5 plus - to nam się nie podoba
Wysoka cena zakupu, kosztowne elementy opcjonalne, ograniczony komfort jazdy tylko na dużych nierównościach.
Audi SQ5 plus - nazym zdaniem: dobre do szaleństw i spokojnej jazdy
Mocne biturbo zapewnia dużą frajdę z jazdy, ale i nadmiernie nie obciąża domowego budżetu. Sportowe zawieszenie nie jest ekstremalnie twarde, przez co jazda SQ5 na co dzień nie męczy.
Audi SQ5 plus - wyniki testu
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,9 s |
0-100/0-200 km/h | 5,1/20,7 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 3,2/3,9 s (4/5 bieg) |
80-120 km/h | 4,1/5,2 s (5/6 bieg) |
Średnica zawracania | 11,6 m |
Średnie spalanie | 8,3 l/100 km |
Zasięg | 900 km |
Droga hamowania 100-0 km/h | 33,8/33,2 m |
Masa własna /ładowność | 2054/531 kg |
Międzyosiowy rozkład mas | 55/45 proc. (p/t) |