Oto jedno z najtańszych aut na rynku. W dodatku nie jest małe, wręcz przeciwnie – może pełnić nawet funkcję samochodu rodzinnego. Cennik modelu C-Elysée otwiera kwota 41 090 zł. Wprawdzie dotyczy ona „gołej” wersji z trzycylindrowym silnikiem 1.2, ale mocniejszy motor 1.6 z bogatszym wyposażeniem również został atrakcyjnie wyceniony – w okolicach 50 000 zł. Topowy egzemplarz kosztuje za to niecałe 60 000 zł. Co otrzymujemy w zamian?
Otóż samochód z klasycznym czterodrzwiowym nadwoziem, skrywającym przestronną kabinę dla czterech dorosłych osób i duży bagażnik o pojemności ponad 500 litrów. Pod maską pracuje prosty benzyniak, generujący 115 KM mocy i 150 Nm momentu obrotowego. Tyle w zupełności wystarczy do sprawnego napędzania pojazdu o masie własnej niewiele przekraczającej jedną tonę. Przyspieszenie 0-100 km/h jest możliwe w nieco ponad 10 s. Do szybszej jazdy trzeba korzystać z wysokich obrotów – tego wymaga silnik wolnossący. Do osiągów C-Elysée pasuje miękko zestrojone zawieszenie, dbające głównie o jak najwyższy komfort jazdy na drogach o gorszej jakości. Spalanie? Niewygórowane – wyniosło średnio ok. 8,0 l/100 km.
Citroën C-Elysée - multimedia na pokładzie
Do tej pory niewielki sedan Citroëna nie zadowalał osób wymagających od auta nowoczesnych multimediów. Po modernizacji się to zmieniło. W testowanym egzemplarzu w najwyższej wersji Shine na środku deski rozdzielczej znalazł się siedmiocalowy ekran dotykowy do obsługi systemu Citroën Connect Navi 3D. Jak sama nazwa wskazuje, w jego skład wchodzą nawigacja (z mapami 3D i dostępem do informacji w czasie rzeczywistym) oraz funkcje łączności ze smartfonami. Odsłuchiwanie muzyki i korzystanie z zainstalowanych aplikacji umożliwia funkcja Mirror Screen (Android Auto lub Apple CarPlay). Radioodtwarzacz MP3 z 4 głośnikami zapewnia niską jakość dźwięku, za to rozdzielczość wyświetlacza jest wysoka. Nie zapomniano przy tym o zestawie głośnomówiącym Bluetooth, porcie USB i przydatnej kamerze cofania.
Żadne auto nie ma samych zalet. Narzekać można na pozycję za kierownicą. Jej odpowiednie dobranie utrudnia brak poziomej regulacji kolumny kierowniczej. Niskobudżetowy samochód poznaje się również po przyciskach do elektrycznego sterowania szybami zlokalizowanych na konsoli centralnej, a także po twardych plastikach, którymi wykończono deskę rozdzielczą i boczki drzwi. Należy jednak przyznać, że spasowanie elementów jest na dobrym poziomie, więc we wnętrzu nic nie trzeszczy. Funkcjonalność bagażnika ograniczają z kolei wchodzące do środka zawiasy.
Citroën C-Elysée stanowi ciekawą propozycję dla osób szukających nowego, pojemnego i nieskomplikowanego samochodu w przystępnej cenie zamiast auta używanego o nieznanej przeszłości. Face lifting wyszedł temu modelowi na dobre.
Citroën C-Elysée - to nam się podoba
Rozsądna cena, prosta konstrukcja, przestronne wnętrze, duży bagażnik, przyzwoite osiągi, kamera cofania ułatwiająca parkowanie, komfortowe zawieszenie.
Citroën C-Elysée - to nam się nie podoba
Materiały wykończeniowe o przeciętnej jakości, mało schowków i przegródek, zawiasy bagażnika ograniczają jego pojemność, tylko pionowa regulacja kierownicy.
Citroën C-Elysée - nasza ocena
Citroën C-Elysée przeszedł wiosenną metamorfozę. Dzięki niej świeżo wygląda i może być wyposażony w wiele przydatnych elementów, niedostępnych do tej pory nawet za dopłatą. Niewygórowana cena auta pozwala przymknąć oko na drobne mankamenty.
Citroën C-Elysée 1.6 VTi Shine - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 |
Pojemność skokowa | 1587cm3 |
Moc maksymalna | 115 KM/6050 obr./min. |
Maks. moment obrotowy | 150 Nm/4000 obr./min |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,3 s |
Prędkość maksymalna | 188 km/h |
Średnie spalanie testowe | 8,0 l/100 km |
Skrzynia biegów/napęd | ręczna 5b/przedni |
Pojemność bagażnika | 506 l |
Długość/szerokość/wysokość | 4419/1748/1466 mm |
Rozstaw osi | 2652 mm |
Masa własna/ładowność | 1090/434 kg |
Gwarancja mech./perforacyjna | 2 lata/12 lat |
Przeglądy | co 20/30 tys. km lub rok |
Cena podst. testowanej wersji | 54 790 zł |
Cena egz. po doposażeniu | 58 990 zł |
Największych zmian dokonano z przodu. Przeprojektowano zderzak i grill oraz zamontowano nowe reflektory i światła dzienne LED.
Dzięki modernizacji ten pojemny sedan za nieduże pieniądze nie tylko atrakcyjniej wygląda, lecz także oferuje więcej udogodnień podczas jazdy.
Największą nowością we wnętrzu jest ekran dotykowy, dostępny w wyższych wersjach wyposażenia.
System multimedialny zawiera również nawigację i kamerę cofania.
Brakuje miejsca na drobiazgi. Jeden uchwyt na kubek to trochę za mało.
Fotele są wygodne na krótkich dystansach, w długiej trasie okazują się zbyt miękkie.
Dużo miejsca na nogi. Pasażerowie z tyłu mają komfortowe warunki podróżowania. Jasną tapicerkę trudno utrzymać w czystości.
Ponad 500-litrowy bagażnik. Zawiasy klapy wchodzą do środka. Brakuje haczy- ków do mocowania małych bagaży.