Dwustrefowa klimatyzacja, siedem poduszek powietrznych, asystent toru jazdy, skórzana tapicerka i nawigacja – tak bogate wyposażenie pasuje do luksusowego SUV-a, ale możliwe jest także w aucie, które jeszcze niedawno było traktowane jako wół roboczy. Mowa o najnowszym modelu Fiata – Fullbacku.

Włosi chcieli zaistnieć w segmencie pikapów o średniej ładowności (w Europie, Azji i Afryce – 22 proc. udziału wśród lekkich samochodów dostawczych), dlatego skorzystali z gotowego rozwiązania i przejęli z Mitsubishi (z drobnymi zmianami) konstrukcję L200. Mamy więc zamiar sprawdzić, czy warto wybrać nowy model Fiata, czy raczej japoński wzorzec.

Mocny turbodiesel, współpracujący z 5-stopniowym „automatem” (w opcji: łopatki do zmiany biegów), na asfalcie sprawnie rozpędza ważącego ponad 2 tony pikapa. Podczas przyspieszania jest nieco głośny, ale za to zużywa rozsądne ilości paliwa (śr. w teście niespełna 9 l/100 km). Napęd może być przekazywany zarówno na tylne, jak i na cztery koła, i to niezależnie, czy poruszamy się na utwardzonych drogach (rzadkie wśród pikapów), czy w terenie.

Podczas jazdy po bezdrożach możemy wykorzystać dwa tryby pracy napędu: 4HLc (z blokadą centralnego dyferencjału) lub 4LLc (dodatkowo z reduktorem). Wypróbowaliśmy w terenie oba ustawienia i trzeba przyznać, że w grząskim piachu napęd Super Select dobrze się spisywał. W błocie było już nieco gorzej, ale tu problem rozwiązałoby offroadowe ogumienie.

Choć tylne zawieszenie Fullbacka jest oparte na resorach piórowych, samochód dość łagodnie tłumi nierówności drogi. Na szybko pokonywanych zakrętach zachowuje się przewidywalnie, choć trzeba zastrzec, że w pikapie nie uzyska się nigdy precyzji prowadzenia, jaką oferują SUV-y.

Fiat Fullback nie zawiedzie podczas ciężkiej pracy. Ma dużą skrzynię ładunkową (pow. 2,234 mkw.), wyposażoną w 8 punktów kotwiczenia bagaży (podłogowe z regulacją), ładowność auta wynosi 1035 kg, a zdolność holowania przyczepy to 3100 kg.

Fiat Fullback z podwójną kabiną w wersji LX ma o 13 690 zł niższą cenę od L200 Instyle (148 990 zł), tyle że wyposażenie Mitsubishi jest bogatsze. Fiat po doposażeniu do japońskiego wzorca kosztowałby 162 360 zł. Mitsubishi daje ponadto aż 5 lat gwarancji!

Fiat Fullback 2.4D 4WD - to nam się podoba

Dobre osiągi silnika, płynnie działający „automat”, zadowalający komfort (jak na zawieszenie z resorami), jazda z napędem 4x4 także na asfalcie, przestronna kabina.

Fiat Fullback 2.4D 4WD - to nam się nie podoba

Jakość materiałów, mała precyzja prowadzenia, silnik jest głośny pod obciążeniem, głosowe parowanie telefonu tylko na postoju.

Fiat Fullback 2.4D 4WD - nasza opinia

Włosi nie ukrywają, że Fullback to tak naprawdę L200 z logo Fiata. Takie mariaże to nic nowego w motoryzacji. Pojazdy są technicznie identyczne i podobnie kosztują. Różnią się tylko konfiguracją wyposażenia i gwarancją. Co zatem wybrać? O tym powinny zadecydować indywidualne potrzeby i zasobność portfela.

Fiat Fullback 2.4D 4WD - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu
Zasilanie common rail
Pojemność skokowa (cm3) 2442
Moc maksymalna (KM/obr./min) 181/3500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 430/2500
Skrzynia biegów/napęd aut. 5/4x4 (stały)
Hamulce (przód/tył) tw/b
Opony testowanego auta 245/65 R 17
Prześwit (mm) 205
Kąty natarcia/rampowy/zejścia (°) 30/45/22
Maks. głębokość brodzenia (mm) 700
Masa własna/ładowność (kg) 1875/1035
Powierzchnia skrzyni ład. (m2) 2,234
Pojemność zbiornika paliwa (l) 75
Przyspieszenie0-100 km/h 11,1 s
Prędkość maksymalna 177 km/h
Spalanie w mieście 8,4 l/100 km
Spalanie poza miastem 6,5 l/100 km
Spalanie średnie 7,2 l/100 km
Emisja CO2 189 g/km
Teoretyczny zasięg 1040 km
Minimalna średnica zawracania 11,8 m