Wyścig zbrojeń wśród małych GTI trwa. I choć Ford zaprezentował jesienią 2016 roku najmocniejszą w historii seryjną Fiestę, to okazuje się, że są mocniejsi rywale (np. Peugeot 208 GTi/208 KM). Czy to oznacza, że ST200 stoi w związku z tym na straconej pozycji?

Ford Fiesta ST200 - Nadwozie

Czarne felgi aluminiowe w kolorze Matt Black i szary lakier Storm Grey to elementy, które pomogą odróżnić wersję ST200 od słabszej o 18 KM odmiany ST. Mimo to uważamy, że sportowych wyróżników przydałoby się więcej, bowiem spoiler dachowy i listwy progowe to trochę zbyt skromna stylizacja jak na małe GTI. Również zawiodły nas wygląd deski rozdzielczej oraz jakość materiałów wykończeniowych. Na plus trzeba zaliczyć znakomicie wyprofilowane fotele Recaro, choć przydałoby się, żeby w sportowym aucie były niżej umieszczone.

Ford Fiesta ST200 - Silnik

Gdzie te 200 koni mechanicznych? Jednostka 1.6 EcoBoost cicho pracuje i łagodnie reaguje na pedał gazu. Możliwa jest płynna jazda w korku i dopóki mocniej nie wciśnie się gazu, pasażerowie nie odczują, że podróżują sportową Fiestą. Gdy jednak zostaniecie sprowokowani przez innego kierowcę, żeby pokazać pełne możliwości auta, nie najecie się wstydu. Obrotomierz błyskawicznie pnie się w stronę czerwonego pola, zwłaszcza że dzięki funkcji overboost przez 20 s można korzystać z dodatkowych 15 KM. Wobec tej mocy spalanie mocno zależy od nacisku na gaz, ale średni wynik w teście 8,2 l/100 km wydaje się akceptowalny.

Ford Fiesta ST200 Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Ford Fiesta ST200

Ford Fiesta ST200 - wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 2,7 s
0-100 km/h 6,7 s
Elastyczność 60-100 km/h 4,4 s (4. bieg)
80-120 km/h 7,2 s (6. bieg)
Średnica zawracania 10,1 m
Średnie spalanie 8,2 l/100 km
Droga hamowania 100-0 km/h (z/r) 35,0 m/35,5 m
Masa własna/ładowność 1187 kg/388 kg
Rozdział masy (p/t) 63/37 proc.

Ford Fiesta ST200 - Prowadzenie

Spodziewaliśmy się silnych wstrząsów na każdej, nawet najmniejszej nierówności, a okazało się, że amortyzacji mógłby pozazdrościć niejeden pojazd z tego segmentu wyposażony w 75-konny silnik. Frajda z pokonywania łuków, zwłaszcza po wyłączeniu ESP, jest niepowtarzalna!

Ford Fiesta ST200 - Koszty

95 000 zł za auto segmentu B – po ST200 nie będzie kolejek w salonie. 208-konne GTi Peugeota jest tańsze o 4000 zł.

Ford Fiesta ST200 - to nam się podoba

Dopracowane zawieszenie, które zapewnia dobry komfort jazdy i jednocześnie daje frajdę podczas sportowej jazdy, świetne osiągi.

Ford Fiesta ST200 - to nam się nie podoba

Wysoka pozycja za kierownicą, niska jakość materiałów i mało sportowych wyróżników we wnętrzu, brak rasowego dźwięku silnika i wydechu.

Ford Fiesta ST200 - naszym zdaniem: auto o dwóch charakterach

Fiesta ST podczas spokojnej jazdy jest łagodna jak baranek, pazurki pokazuje za to po mocnym wciśnięciu gazu i w trakcie szybkiej jazdy na zakrętach.

Ford Fiesta ST200 - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz/R4/16
Pojemność 1596 cm3
Moc maksymalna 200 KM/6000 obr./min
Maks. moment obrotowy 290 Nm/2500-4000 obr./min
Napęd na przednie koła
Skrzynia biegów ręczna, 6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 3982/1722/1495 mm
Pojemność bagażnika 276-960 l
Pojemnośc zbiornika paliwa 48 l
Cena 94 150 zł