Konkurencja w segmencie B jest ogromna, ale Suzuki to przecież mistrz w konstruowaniu małych aut. Jakie atuty ma najnowsze Baleno, które właśnie zawitało w salonach? Do testu trafił model oznaczony SHVS, czyli Smart Hybrid Vehicle by Suzuki. Automatycznie wiąże się to również z topowym wyposażeniem Elegance (tylko z nim jest łączona odmiana SHVS) i z niemałą ceną – 65 900 zł. Mamy więc prawo do wysokich oczekiwań.
Łatwo zorientować się jednak, że określenie „hybryda” w tym przypadku ogranicza się do systemu ISG, czyli Integrated Starter Generator – połączenia funkcji alternatora i rozrusznika oraz doposażenia układu w niewielki akumulator litowo-jonowy, pracujący obok klasycznego, ołowiowego.
Jak to działa? Dość prosto: dodatkowy akumulator zapewnia więcej prądu i ułatwia działanie systemu start-stop. W trakcie dynamicznego przyspieszania silnik elektryczny potrafi nieco „dopędzić” spalinowy, zaś podczas hamowania układ odzyskuje energię.
Tyle teorii, a jak jest w praktyce? Element ISG rzeczywiście zapewnia szybkie i ciche uruchamianie silnika spalinowego – to plus. Natomiast dodatkowa moc z silnika elektrycznego podczas przyspieszania to chyba głównie teoria. Użytkownika najbardziej zainteresuje spalanie. Na naszej trasie testowej (miasto i trasa) uzyskaliśmy wynik wykraczający poza obietnice producenta – 5,5 l/100 km – ale zupełnie przyzwoity. Dodamy, że silnik w aucie z systemem SHVS to dość prosta jednostka 1.2 – z wtryskiem pośrednim i bez doładowania.
Suzuki Baleno - duże wnętrze, sporo dodatków
Suzuki chwali się nową, rewolucyjną płytą podłogową. Z jednej strony zapewnia ona niską masę (915 kg to rzeczywiście dobry wynik), z drugiej – sztywność konstrukcji i dużo przestrzeni we wnętrzu (mimo że w komorze silnika nie ma szczególnego ścisku). Istotnie, Baleno może śmiało startować w konkursie na najprzestronniejsze auto z nadwoziem do 4 m – na tylnej kanapie wygospodarowano mnóstwo przestrzeni.
Obszerny jest również bagażnik. W tej wersji nabywcy mają do dyspozycji podwójną podłogę, dzięki której po złożeniu kanapy powstaje równa płaszczyzna. Podłoga ogranicza nieco pojemność kufra (z 355 do 320 l), ale poprawia funkcjonalność. Łatwo ją wyjąć i przywrócić bazową pojemność. Minus to wysoki próg załadunku.
Wersja Elegance została bogato doposażona – ma zestaw multimedialny z fabryczną nawigacją (niestety, bez języka polskiego), radar ostrzegający przed najechaniem na poprzedzające auto, elektroniczny kluczyk, biksenony, alufelgi. Trochę szkoda jednak, że właściwie nie można jej uzupełnić.
Suzuki Baleno - przeciętna dynamika
Silnik 1.2 pozwala na sprawną jazdę, zawiedzeni poczują się raczej tylko miłośnicy dynamicznego ruszania. Do takiej charakterystyki motoru pasuje również podwozie – bez większego polotu, ale poprawne i bezpieczne. Na krytykę zasługuje za to układ kierowniczy, który nie ma najmniejszej ochoty do powracania do pozycji jazdy na wprost, przez co zmusza kierowcę do ciągłego pilnowania i korygowania toru. Może to być jednak efekt nieprawidłowego ustawienia kół.
Suzuki Baleno - to nam się podoba
Bardzo duże wnętrze oraz bagaznik, korzystne zużycie paliwa, akceptowalna dynamika, bardzo dobre wyposażenie testowanej odmiany elegance
Suzuki Baleno - to nam się nie podoba
Mało wydajn hybryda, słaby układ kierowniczy, dość wysoka cena, ograniczone mozliwości konfiguracji wyposażenia
Suzuki Baleno - nasza ocena
Mistrz przestrzeni: Baleno jest ciekawym, funkcjonalnym autem. Czy warto jednak kupić hybrydę? Tylko wtedy, jeśli lubicie takie nowinki, a i tak zamierzacie nabyć bogatą odmianę. Tym, którzy nie mają wysokich oczekiwań odnośnie wyposażenia, wystarczy wersja 1.2 Premium za 46 900 zł.
Suzuki Baleno 1.2 DualJet SHVS - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 + ISG |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu |
Zasilanie | wtrysk pośredni |
Pojemność skokowa | 1242 (cm3) |
Moc maksymalna | 90KM/6000obr./min |
Maks. moment obrotowy | 120Nm/4400obr./min |
Moc układu hybrydowego | 90KM/6000 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | man. 5/przedni |
Hamulce (przód/tył) | tarczowe went./tarczowe |
Rozmiar opon | 185/55 R 16 |
Długość/szerokość/wysokość | 3995/1745/1460 mm |
Rozstaw osi | 2520 mm |
Masa własna/ładowność | 915/490 kg |
Pojemność bagażnika | 320-1085 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 37 l |
Osiągi | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,3 s |
Prędkość maksymalna | 180 km/h |
Spalanie średnie | 4,0 l/100 km |
Emisja CO2 | 94 g/km |
Teoretyczny zasięg | 925 km |
Średnica zawracania | 10,0 m |
Wyposażenie | Elegance |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny | S/S/S |
Airbag kolanowy/ESP | N/S |
Asystent hamowania | S |
Kluczyk elektroniczny | S |
Biksenony/światła LED | S/S |
Klimatyzacja man./aut. | N/S (jednostrefowa) |
Elektr. ster. szyby p/t/lusterka | S/S/S |
Radio z CD/ster. na kierownicy | S/S |
Nawigacja satelitarna | S |
Komputer pokładowy | S |
Adaptacyjny tempomat | S |
Kamera cofania | S |
Szyberdach | N |
Lakier metalizowany | 1890 zł |
Gwarancja/ceny | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 65 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | 20 tys. km lub rok |
Cena wersji testowanej | 67 790 zł |