Konkurencja w segmencie B jest ogromna, ale Suzuki to przecież mistrz w konstruowaniu małych aut. Jakie atuty ma najnowsze Baleno, które właśnie zawitało w salonach? Do testu trafił model oznaczony SHVS, czyli Smart Hybrid Vehicle by Suzuki. Automatycznie wiąże się to również z topowym wyposażeniem Elegance (tylko z nim jest łączona odmiana SHVS) i z niemałą ceną – 65 900 zł. Mamy więc prawo do wysokich oczekiwań.

Łatwo zorientować się jednak, że określenie „hybryda” w tym przypadku ogranicza się do systemu ISG, czyli Integrated Starter Generator – połączenia funkcji alternatora i rozrusznika oraz doposażenia układu w niewielki akumulator litowo-jonowy, pracujący obok klasycznego, ołowiowego.

Jak to działa? Dość prosto: dodatkowy akumulator zapewnia więcej prądu i ułatwia działanie systemu start-stop. W trakcie dynamicznego przyspieszania silnik elektryczny potrafi nieco „dopędzić” spalinowy, zaś podczas hamowania układ odzyskuje energię.

Tyle teorii, a jak jest w praktyce? Element ISG rzeczywiście zapewnia szybkie i ciche uruchamianie silnika spalinowego – to plus. Natomiast dodatkowa moc z silnika elektrycznego podczas przyspieszania to chyba głównie teoria. Użytkownika najbardziej zainteresuje spalanie. Na naszej trasie testowej (miasto i trasa) uzyskaliśmy wynik wykraczający poza obietnice producenta – 5,5 l/100 km – ale zupełnie przyzwoity. Dodamy, że silnik w aucie z systemem SHVS to dość prosta jednostka 1.2 – z wtryskiem pośrednim i bez doładowania.

Suzuki Baleno - duże wnętrze, sporo dodatków

Suzuki chwali się nową, rewolucyjną płytą podłogową. Z jednej strony zapewnia ona niską masę (915 kg to rzeczywiście dobry wynik), z drugiej – sztywność konstrukcji i dużo przestrzeni we wnętrzu (mimo że w komorze silnika nie ma szczególnego ścisku). Istotnie, Baleno może śmiało startować w konkursie na najprzestronniejsze auto z nadwoziem do 4 m – na tylnej kanapie wygospodarowano mnóstwo przestrzeni.

Obszerny jest również bagażnik. W tej wersji nabywcy mają do dyspozycji podwójną podłogę, dzięki której po złożeniu kanapy powstaje równa płaszczyzna. Podłoga ogranicza nieco pojemność kufra (z 355 do 320 l), ale poprawia funkcjonalność. Łatwo ją wyjąć i przywrócić bazową pojemność. Minus to wysoki próg załadunku.

Wersja Elegance została bogato doposażona – ma zestaw multimedialny z fabryczną nawigacją (niestety, bez języka polskiego), radar ostrzegający przed najechaniem na poprzedzające auto, elektroniczny kluczyk, biksenony, alufelgi. Trochę szkoda jednak, że właściwie nie można jej uzupełnić.

Suzuki Baleno - przeciętna dynamika

Silnik 1.2 pozwala na sprawną jazdę, zawiedzeni poczują się raczej tylko miłośnicy dynamicznego ruszania. Do takiej charakterystyki motoru pasuje również podwozie – bez większego polotu, ale poprawne i bezpieczne. Na krytykę zasługuje za to układ kierowniczy, który nie ma najmniejszej ochoty do powracania do pozycji jazdy na wprost, przez co zmusza kierowcę do ciągłego pilnowania i korygowania toru. Może to być jednak efekt nieprawidłowego ustawienia kół.

Wersja hybrydowa nie może pracować tylko w trybie elektrycznym. Foto: Auto Świat
Wersja hybrydowa nie może pracować tylko w trybie elektrycznym.

Suzuki Baleno - to nam się podoba

Bardzo duże wnętrze oraz bagaznik, korzystne zużycie paliwa, akceptowalna dynamika, bardzo dobre wyposażenie testowanej odmiany elegance

Suzuki Baleno - to nam się nie podoba

Mało wydajn hybryda, słaby układ kierowniczy, dość wysoka cena, ograniczone mozliwości konfiguracji wyposażenia

Suzuki Baleno - nasza ocena

Mistrz przestrzeni: Baleno jest ciekawym, funkcjonalnym autem. Czy warto jednak kupić hybrydę? Tylko wtedy, jeśli lubicie takie nowinki, a i tak zamierzacie nabyć bogatą odmianę. Tym, którzy nie mają wysokich oczekiwań odnośnie wyposażenia, wystarczy wersja 1.2 Premium za 46 900 zł.

Suzuki Baleno 1.2 DualJet SHVS - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benz./R4/16 + ISG
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie wtrysk pośredni
Pojemność skokowa 1242 (cm3)
Moc maksymalna 90KM/6000obr./min
Maks. moment obrotowy 120Nm/4400obr./min
Moc układu hybrydowego 90KM/6000 obr./min
Skrzynia biegów/napęd man. 5/przedni
Hamulce (przód/tył) tarczowe went./tarczowe
Rozmiar opon 185/55 R 16
Długość/szerokość/wysokość 3995/1745/1460 mm
Rozstaw osi 2520 mm
Masa własna/ładowność 915/490 kg
Pojemność bagażnika 320-1085 l
Pojemność zbiornika paliwa 37 l
Osiągi
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,3 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
Spalanie średnie 4,0 l/100 km
Emisja CO2 94 g/km
Teoretyczny zasięg 925 km
Średnica zawracania 10,0 m
Wyposażenie Elegance
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny S/S/S
Airbag kolanowy/ESP N/S
Asystent hamowania S
Kluczyk elektroniczny S
Biksenony/światła LED S/S
Klimatyzacja man./aut. N/S (jednostrefowa)
Elektr. ster. szyby p/t/lusterka S/S/S
Radio z CD/ster. na kierownicy S/S
Nawigacja satelitarna S
Komputer pokładowy S
Adaptacyjny tempomat S
Kamera cofania S
Szyberdach N
Lakier metalizowany 1890 zł
Gwarancja/ceny
Cena podstawowa testowanej wersji 65 900 zł
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy 20 tys. km lub rok
Cena wersji testowanej 67 790 zł