Najnowsza, szósta już generacja Elantry od wiosny jest dostępna w salonach Hyundaia. Z zewnątrz zmiany na pierwszy rzut oka trudno dostrzec (inny grill i reflektory, z tyłu światła LED), najbardziej nowa okazuje się technika. W ofercie pojawił się turbodiesel, przeprojektowano układ kierowniczy i zawieszenie, a na liście wyposażenia wpływającego na bezpieczeństwo pojawiły się liczne systemy asystujące i airbag kolanowy.

Pod maską testowego egzemplarza pracował jednak silnik benzynowy 1.6. Przyznamy, że pozbawiona doładowania jednostka w czasach, gdy króluje downsizing, to rzadkość. Z jednej strony można zarzucić jej brak dynamiki w dolnym zakresie obrotów i głośną pracę (w górnych), z drugiej – pochwalić za niskie spalanie (śr. 6,3 l/100 km w teście) i mniejsze ryzyko wystąpienia awarii (brak turbiny).

Skoro już jesteśmy przy układzie napędowym, to kierowców testowych drażniły wysoko biorące sprzęgło i czuły gaz, gdyż utrudniały płynne ruszanie (w efekcie wycie silnika). Chwalili za to precyzję zmiany biegów w 6-stopniowej manualnej skrzyni (dopłata za „automat”: 4500 zł). Pod względem prowadzenia nowa Elantra okazuje się raczej poprawna. Owszem, samochód jest zwrotny, dość pewnie zachowuje się na zakrętach i oferuje wysoki komfort jazdy, ale gdy zechcemy dynamiczniej pojechać, przeszkadzać będą nie najlepsza precyzja układu kierowniczego i zachowanie się zawieszenia Elantry w łuku po najechaniu na nierówności. W tych sytuacjach niemieccy i japońscy rywale sprawują się bardziej przewidywalnie.

Na początku tekstu wspomnieliśmy o nowych układach wspomagających kierowcę. Niestety, nie udało nam się ich wypróbować, bo są dostępne wyłącznie w najdroższej wersji wyposażeniowej Premium (droższa o 13 000 zł od testowanej Comfort).

Mogliśmy za to sprawdzić ilość miejsca we wnętrzu. Z przodu każdy, bez względu na wzrost, bez trudu znajdzie wygodną pozycję. Pomaga w tym zarówno dwupłaszczyznowo regulowana kierownica, jak i obszerny fotel, zapewniający dobre podparcie ciała na zakrętach. W drugim rzędzie foteli nie ma rekordowej przestrzeni, ale i tak dwoje dorosłych pasażerów może podróżować w komfortowych warunkach. I to nie tylko ze względu na wystarczającą ilość miejsca na nogi i nad głową, lecz także z powodu skierowanego na nich dodatkowego nawiewu klimatyzacji.

Foto: Igor Kohutnicki / Auto Świat
Hyundai Elantra 1.6 MPI

Hyundai Elantra - dużo przestrzeni w środku

Prawie 460-litrowy bagażnik sugeruje, że nie powinniśmy mieć problemów z przewożeniem pakunków. I jest to prawda (duża pojemność), tyle że nie do końca, gdyż ze względu na mały otwór i zawiasy wnikające do wnętrza mogą pojawić się kłopoty z załadunkiem. Musimy pochwalić Koreańczyków za to, że przewidzieli w bagażniku sedana możliwość przewożenia długich przedmiotów i zastosowali dzielone oparcie kanapy. Szkoda jednak, że zapomnieli o tym, żeby umieścić w tylnej klapie przycisk do jej otwierania!

Hyundai Elantra - to nam sie podoba

Przestronne, solidnie wykończone wnętrze, dobry komfort jazdy, 5 lat gwarancji, niskie spalanie, precyzyjna zmiana biegów.

Hyundai Elantra - to nam się nie podoba

Słaba reakcja silnika przy niskich obrotach, mało precyzyjny układ kierowniczy, reakcja auta po najechaniu na nierówność w zakręcie.

Hyundai Elantra - nasza ocena

Elantra to najlepiej sprzedający się model Hyundaia na świecie. Niestety, nie w Polsce. I wcale nas to nie dziwi, bo choć auto jest całkiem dobrze wyposażone, to jednak mało nie kosztuje. Konkurencyjna Corolla po liftingu z podobnym wyposażeniem (Comfort) jest tylko o 1000 zł droższa.

Hyundai Elantra 1.6 MPI Comfort - dane techniczne

Silnik benzynowy/R4/16
Pojemność 1591 ccm
Moc maksymalna 128 KM/6300 obr./min.
Maks. moment obr. 155 Nm/4850 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów ręczna 6b
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,4 s
Prędkość maksymalna 200 km/h
Średnie spalanie 6,3 l/100 km
Długość, szerokość, wysokość 4570/1800/1450 mm
Rozstaw osi 2700 mm
Pojemność bagażnika 458 l
Cena podst. testowanej wersji 77 900 zł (egz. test.: 83 600 zł)