Tucson jest obecnie najpopularniejszym modelem Hyundaia w Polsce. Od stycznia do lipca br. „koreańskiego” SUV-a (zaprojektowany w Europie, produkowany w Czechach) sprzedano już w liczbie 4166 egzemplarzy, co stanowi aż 35 proc. całej sprzedaży marki Hyundai w naszym kraju. Zainteresowanie tym modelem może być jeszcze większe, ponieważ ofertę powiększono niedawno o wersję z mocniejszym silnikiem 1.7 CRDi, współpracującym z dwusprzęgłową skrzynią biegów. Testujemy właśnie ten wariant.
Turbodiesel z przekładnią 7DCT generuje 141 KM mocy i 340 Nm momentu obr. Takie parametry w zupełności wystarczają do sprawnej jazdy. Przyspieszenie 11,5 s od 0 do 100 km/h na papierze być może nie robi wrażenia, ale w rzeczywistości osiągi okazują się satysfakcjonujące, zwłaszcza w trybie Sport (lepsza reakcja na gaz). Nieco więcej pary przydałoby się tylko podczas szybkiego wyprzedzania na autostradzie. W takich warunkach doceniliśmy solidne wyciszenie kabiny, gdyż jest w niej przyjemnie cicho. Na pozytywną ocenę nowego napędu duży wpływ ma też dwusprzęgłowa skrzynia, która w okamgnieniu zmienia biegi. W dodatku nie zwiększa ona spalania, jak robi to klasyczny „automat”. Zużycie paliwa w Tucsonie w tej specyfikacji jest bardzo niskie. Średnio 6,5-7 l/100 km to świetny wynik w przypadku wysokiego auta o masie własnej wynoszącej niespełna 1,5 t.
Hyundai Tucson - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 |
Zasilanie | common rail |
Pojemność skokowa | 1685 cm3 |
Moc maksymalna | 141 KM/4000 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 340 Nm/1750-2500 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | dwusprzęgłowa 7b/przedni |
Hamulce (przód/tył) | tw/t |
Opony testowanego auta | 245/45 R 19 |
Długość/szerokość/wysokość | 4475/1850/1645 mm |
Rozstaw osi | 2670 mm |
Masa własna/ładowność | 1470/615 kg |
Pojemność bagażnika | 513-1503 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 62 l |
Przyspieszenie0-100 km/h | 11,5 s |
Prędkość maksymalna | 185 km/h |
Średnie spalanie producenta | 4,9 l/100 km |
Emisja CO2 | 129 g/km |
Teoretyczny zasięg | 1265 km |
Średnica zawracania | 10,6 m |
Zawieszenie pojazdu zostało stosunkowo sztywno zestrojone, jednak Tucson oferuje satysfakcjonujący kompromis pomiędzy precyzją prowadzenia a komfortem resorowania. Nadwozie tylko nieznacznie przechyla się na szybciej pokonywanych zakrętach. Drobne zastrzeżenia można mieć do układu kierowniczego, który powinien być mniej wspomagany i dawać lepsze wyczucie (lekkość sterowania stanowi zaletę podczas manewrowania na parkingu).
Wnętrze SUV-a nie tylko jest przestronne, zaprojektowano je także z myślą o jak najłatwiejszym i wygodnym użytkowaniu. Deska rozdzielcza jest uporządkowana i czytelna. Na konsoli centralnej umieszczono wiele przegródek, w których bezpiecznie można umieścić telefon, dwa napoje i inne drobiazgi.
Można narzekać, że w testowanej wersji nie ma możliwości wyboru napędu 4x4 (dostępny z silnikiem benz. lub dieslem 2.0), ale przecież większość sprzedawanych SUV-ów w Polsce jest przednionapędowa. Klienci wolą zapłacić mniej lub wybrać bogatsze wyposażenie.
Skoro już jesteśmy przy finansach: Tucson 1.7 CRDi 7DCT Classic kosztuje 100 990 zł. Za testowaną wersję Style trzeba zapłacić 122 990 zł. Za Hyundaiem przemawiają bogate wyposażenie i aż pięcioletnia gwarancja bez limitu przebiegu.
Hyundai Tucson - to nam się podoba
Ładny wygląd, przestronne wnętrze, dobrze wyciszona kabina, wygodne fotele, niskie spalanie, szybka skrzynia DCT, bogate wyposażenie.
Hyundai Tucson - to nam się nie podoba
Brakuje mocy przy dużym obciążeniu, napęd 4x4 dostępny tylko z większym dieslem, zbyt mocne wspomaganie układu kierowniczego.
Hyundai Tucson - naszym zdaniem: trafia w gusta klientów
Hyundai poczynił olbrzymie postępy. Ta marka potrafi wyciągać wnioski. Model ix35 był dobry, a Tucson jest bardzo dobry. Nowy SUV prezentuje się atrakcyjnie, ma przestronne wnętrze i dobrze się go prowadzi. Z mocniejszym 1.7 CRDi jest też bardzo oszczędny i wystarczająco dynamiczny. Czego chcieć więcej? Niestety, dopracowane auto musi swoje kosztować. Tucson nie jest tani, ale też nie najdroższy w segmencie.
Hyundai Tucson - wyposażenie/ceny
Wersja | Style |
Airbagi czołowe/boczne/kurtynowe | S/S/S |
ESP/kontrola trakcji | S/S |
Klimatyzacja aut. dwustrefowa | S |
Reflektory LED/świtła dzienne | S/S |
Elektr. ster. szyby/lusterka | S/S |
Centralny zamek z pilotem | S |
Ekran dotykowy 8"/kamera cofania | S/S |
Radio z MP3/nawigacja/Bluetooth/USB, AUX | S/S/S |
Podgrz. kierownica/podgrz fotele p/t | S/S |
Czujniki parkowania p/t | S |
Tempomat/czujnik deszczu | S/S |
Asystent pasa ruchu/rozp. znaków drog. | S/S |
Lakier metalizowany | 2600 zł |
Elektr. otwierana klaspa bagażnika | 2000 zł |
Felgi aluminiowe 19" | 2500 zł |
Dwupanelowy dach panoramiczny | 4500 zł |
Cena podst. testowanej wersji | 122 900 zł |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna | 5 lat/12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km/2 lata |
Cena podst. testowanej wersj/po doposaż. | 122 990 zł/134 500 zł |
Materiał powstał we współpracy z firmą Hyundai Motor Poland.