Optima drugiej generacji w wersji kombi weszła do sprzedaży jesienią 2016 roku. Nasze testowe auto było w usportowionej odmianie wyposażeniowej GT Line, ze 142-konnym dieslem i 7-stopniową skrzynią dwusprzęgłową.

O skoku jakościowym, który koreańska firma zrobiła ponad dekadę temu, już się rozpisywano – wystarczy powiedzieć, że Optima nie jest żadnym wyjątkiem. Zaprojektowane m.in. w Europie auto pod względem jakości wykonania i doboru materiałów na tle swoich rywali (VW Passat, Ford Mondeo, Renault Talisman) robi bardzo dobre wrażenie. Jeśli chodzi o sposób obsługi urządzeń pokładowych i multimediów, Kia zdecydowała się na kompromis – dotykowy ekran jest wspomagany klawiszami bezpośredniego wyboru. Dzięki temu podstawowe funkcje są szybciej wywoływane, tyle że w kokpicie znalazło się przez to sporo przycisków – nam to nie przeszkadzało.

Kia Optima kombi - silnik 1.7 jest oszczędny, ale...

Pod względem przestronności kabiny pasażerskiej Optima plasuje się w górnej stawce segmentu. Zwłaszcza w drugim rzędzie siedzeń auto jest bardzo przestronne. Za to bagażnik o pojemności 552-1686 l aż tak na tle segmentu się nie wyróżnia. Większy kufer ma m.in. Passat lub też Talisman – widać, na czym najbardziej zależało twórcom pojazdu.

Silnik 1.7 to jedyna jednostka wysokoprężna w Optimie – niestety, nie wiemy, dlaczego do auta nie trafił 2-litrowy motor CRDi, znany z Sorento (185 KM). Szkoda, że tak się nie stało, bo o ile do spokojnej jazdy osiągi silnika 1.7 są wystarczające, o tyle wobec tej masy pojazdu (blisko 1700 kg) daje się odczuć lekką zadyszkę przy autostradowych prędkościach. Jednostce nie można jednak zarzucić, że jest nieekonomiczna – średnie spalanie podczas testu wyniosło 5,8 l/100 km, a podróżowanie po autostradzie kończyło się zużyciem paliwa na poziomie 7 l/100 km.

Kia Optima kombi - bardziej komfortowo

W trakcie prezentacji modelu Koreańczycy chwalili się, że w stosunku do poprzedniczki mocno zmienili nastawy zawieszenia, żeby auto było bardziej komfortowe. Rzeczywiście, Optima w porównaniu z poprzednią generacją lepiej wybiera nierówności, ale w dalszym ciągu określilibyśmy nastawy układu jako dość twarde.

Wersja GT Line pod względem wyposażeniowym ustępuje tylko sportowej odmianie GT. Można dokupić jedynie pakiet technologiczny (patrz tabela), szklany dach i lakier. Niestety, dobrze wyposażona Optima także pod względem ceny plasuje się w górnych stawkach segmentu.

Kia Optima kombi - to nam się podoba

Wnętrze wykończone z dużą dbałością o szczegóły, bogate wyposażenie odmiany GT Line, 7-letnia gwarancja, płynna praca dwusprzęgłowej skrzyni.

Kia Optima kombi - to nam się nie podoba

Turbodiesel 1.7 jest trochę za słaby do tak dużego kombi, wersja wyposażeniowa GT Line jest dość droga, ładowność Optimy mogłaby być większa.

Kia Optima kombi - nasza ocena: zapatrzona w klasę Premium

Kia naprawdę bardzo się stara i w nowej Optimie widać to niemal w każdym szczególe. Jest jednak jeden podstawowy minus – diesel 1.7 to co prawda oszczędna jednostka, ale do tak dużego auta nadaje się tylko pod pewnymi warunkami. Czyżby Koreańczycy robili miejsce w ofercie na hybrydę?

Kia Optima kombi - dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Pojemność skokowa 1685 cm3
Moc maksymalna 141 KM/4400 obr./min.
Maks. moment obrotowy 340 Nm/1750 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,1 s
Prędkość maksymalna 200 km/h
Elastyczność 60-100/80-120 km/h 6,2 s/8,6 s (6.bieg)
Średnie spalanie testowe 5,8 l/100 km
Skrzynia biegów/napęd aut. 7-biegowa DCT/przedni
Pojemność bagażnika 552-1686 l
Długość/szerokość/wysokość 4855/1860/1460 mm
Rozstaw osi 2805 mm
Poziom hałasu 50/100/130 km/h 56/66/70 dB
Droga hamowania 100-0 km/h (z/g) 37,7 m/36,2 m
Masa rzeczywista/ładowność 1697 kg/453 kg
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna 7 lat lub 150 tys. km/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub co 2 lata
Cena test. wersji/cena po doposażeniu 143 900 zł/156 200 zł