Na rynku nie brakuje dużych SUV--ów, które są dostępne w 7-miejscowych wersjach, np. Audi Q7 (od 312 700 zł), Volvo XC90 (258 100 zł) czy Toyota Land Cruiser (od 199 000 zł). I w zasadzie każdy z nich mógłby być rywalem debiutującego właśnie LR Discovery 5. generacji, ale tak do końca nie jest. Żadne z tych aut nie ma bowiem w trzecim rzędzie pełnowymiarowych foteli, czyli takich, które pozwoliłyby na dłuższą podróż dorosłej osobie o wzroście ponad 180 cm. Ta cecha wyróżniała Discovery już w poprzednich generacjach i mimo zmiany konstrukcji nadwozia z ramowej na samonośną w nowym modelu ją zachowano.
Rezygnacja z klasycznej ramy była podyktowana obniżeniem masy samochodu. Zastosowanie aluminiowego nadwozia typu monocoque, elementów wykonanych z magnezu i poszycia z lekkich kompozytów miało sprawić, że auto będzie lżejsze nawet o 0,5 t. Gdy wjechaliśmy nowym Discovery na wagę, okazało się waży ono prawie 2,5 t! I o ile podczas szybkiej jazdy na zakrętach kierowca nie odczuwa dużej masy, o tyle podczas hamowania – już tak. Nadwozie mocno nurkuje, a droga hamowania jest o wiele dłuższa niż w przypadku Q7 czy XC90.
W Discovery pojawiły się czterocylindrowe silniki 2.0. Dzięki nim można ominąć wysoką akcyzę i ceny pojazdu zaczynają się od 236 200 zł. Do SUV-a premium pasują jednak bardziej większe jednostki i nam spodobał się właśnie 6-cylindrowy turbodiesel o mocy 258 KM – kosztowny i niezbyt oszczędny, ale za to elastyczny i dobrze wyciszony. Doskonale dogaduje się z 8-stopniowym „automatem” ZF. Idealny do holowania przyczep, zwłaszcza że uciąg auta wynosi 3,5 t.
Land Rover Discovery 3.0 TD6 - mocny w terenie
Znakomita geometria nadwozia (prześwit 283 mm w wersji z pneumatycznym zawieszeniem), napęd 4x4 z reduktorem oraz 5 gotowych trybów jazdy układu Terrain Response 2 sprawiają, że niewiele SUV-ów może dotrzymać kroku Discovery na bezdrożach.
Land Rover Discovery 3.0 TD6 - to nam się podoba
Możliwości offroadowe, 7 pełnowymiarowych miejsc, dobra dynamika, znakomite nagłośnienie, nowoczesne multimedia i systemy bezpieczeństwa, 5 lat gwarancji.
Land Rover Discovery 3.0 TD6 - to nam się nie podoba
Wysoka cena, słaba widoczność do tyłu, mimo szerokiego zastosowania aluminium nadal wysoka masa (2,5 t), mały bagażnik podczas jazdy z kompletem pasażerów.
Land Rover Discovery 3.0 TD6 - nasza ocena
Discovery jest praktyczne, luksusowe, nieźle radzi sobie na asfalcie, w terenie nie ma na nie mocnych. Cechy te czynią je wyjątkowym. Pytanie tylko: kto SUV-em za 500 000 zł będzie taplał się w błocie?
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/V6/24 |
Pojemność skokowa | 2993 cm3 |
Moc maksymalna | 258 KM/3750 obr./min. |
Maks. moment obrotowy | 600 Nm/1750-2250 obr./min |
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h | 3,1 s/9,0 s |
Elastyczność 60-100/80-120 km/h | 4,8 s (aut.)/6,5 s (aut.) |
Prędkość maksymalna | 209 km/h |
Hamowanie ze 100 km/h (z/g) | 39,4 m/39,9 m |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 57 dB/63 dB/68 dB |
Średnie spalanie testowe | 11,1 l/100 km |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 8b/4x4 |
Pojemność bagażnika 7/6/5/2 miejsca | 258-698-1137-2406 l |
Długość/szerokość/wysokość | 4970/2073/1888 mm |
Rozstaw osi | 2923 mm |
Masa rzeczywista/ładowność | 2449 kg/721kg |
Prześwit/głębokość brodzenia | 283 mm/900 mm |
Kąty natarcia/rampowy/zejścia | 34,0/27,5/30,0 stopni |
Gwarancja mech./perforacyjna | 5 lata(150 tys. km)/6 lat |
Przeglądy | co 26 tys. km lub rok |
Cena podst. testowanej wersji | 445 900 zł |
Cena egz. po doposażeniu | 460 040 zł |