Mercedes nie nadąża za popytem – jeśli dziś zamówilibyście GLC, musielibyście czekać ok. 6 miesięcy! Sytuacja godna pozazdroszczenia, tym bardziej że ceny zaczynają się od 176 200 zł (GLC 220d). Na czym polega fenomen tego auta?

Mercedes GLC 250 4Matic - nadwozie

Działa efekt świeżości. Po kanciastym, trochę ciasnawym GLK, GLC ma o 12 cm dłuższe nadwozie, o tyle samo większy rozstaw osi, a to przekłada się na lepszą przestronność kabiny i większy bagażnik – dodatkowe 100 l. To wszystko opakowano w karoserię zaprojektowaną zgodnie z nowym stylem Mercedesa.

Dzięki temu Mercedes GLC wyróżnia się na tle konkurentów (Audi Q5, Volvo XC60, BMW X3), którzy są już na rynku od kilku lat i nieco się opatrzyli. Testowy egzemplarz dodatkowo zwracał uwagę stylistyką AMG, która w komplecie z 20-calowymi felgami kosztuje aż 17 000 zł – ale tę kwotę lepiej przeznaczyć na inne dodatki.

Mercedes GLC 250 4Matic - silnik

Dwulitrowy turbobenzyniak o mocy 211 KM występował także w GLK po face liftingu. W Mercedesie GLC jednak standardowo współpracuje z nową, 9-biegową skrzynią automatyczną. Dzięki temu, że maksymalny moment obrotowy jednostka osiąga już przy 1400 obr./min, Mercedes GLC w domyślnym trybie rusza z „dwójki”, a w sportowym z „jedynki”. Przełożenia są gładko zmieniane, tylko czasem pojawia się szarpanie między 2. a 3. biegiem.

Przy 140 km/h wał korbowy kręci się z prędkością zaledwie 2 tys. obr./min. Dzięki temu w kabinie jest cicho, dobrze wygłuszono także szumy powietrza i toczenia opon. Niestety przy wyższych obrotach, np. podczas dynamicznego włączania się do ruchu silnik potrafi nieprzyjemnie warknąć. Mimo aż 9 biegów auto dużo pali: w trasie GLC 250 4Matic zużywa 9 l/100 km, w mieście – nawet 13 l.

Mercedes GLC 250 4Matic - prowadzenie

Tu także Mercedes GLC mocno różni się od poprzednika. Prowadzi się je zwinnie, pewnie, układ kierowniczy ma seryjnie zmienne przełożenie. Za to sportowe zawieszenie i niskoprofilowe opony lepiej sobie darować. W naszych realiach drogowych warto zainwestować 10 700 zł w pneumatykę, która poprawi komfort jazdy.

Mercedes GLC 250 4Matic - koszty

Testowy Mercedes GLC było wyspecyfikowane za 265 000 zł, a i tak nie miało kompletu opcji. Ceny w BMW są podobne, za to w Volvo za niemal te same pieniądze dostaniecie 245-konne XC60.

Mercedes GLC 250 4Matic - to nam się podoba

Przestronna, dobrze wyciszona kabina, precyzyjne prowadzenie, dynamiczny silnik, wygodne fotele, napęd 4x4 i automat w standardzie.

Mercedes GLC 250 4Matic - to nam się nie podoba

Sportowe zawieszenie i niskoprofilowe opony pogarszają komfort jazdy, miejscami jakość plastików nie odpowiada klasie auta, wysokie ceny opcji.

Mercedes GLC 250 4Matic - nasza opinia

Mercedes GLC to udany następca GLK, choć lubiłem akurat jego kanciasty styl. Testowany pojazd zaskakująco zwinnie i szybko jeździ, ale amortyzacja jest zbyt twarda. Polecam inwestycję w pneumatykę.

Mercedes GLC 250 4Matic - dane techniczne

Silnik t.benz./R4/16
Pojemność skokowa (cm3) 1991
Moc maksymalna (KM/obr./min) 211/5500
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) 350/1200-4000
Napęd/skrzynia biegów 4x4/aut. 9
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4656/1890/1639
Pojemność bagażnika (l) 550-1600
Masa własna/ładowność (kg) 1845/655
Cena (zł) 177 706
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,3 s
Prędkość maksymalna 222 km/h
Spalanie w mieście 8,5 l/100 km
Spalanie poza miastem 6,3 l/100 km
Spalanie średnie 7,1 l/100 km
Emisja CO2 166 g/km
Teoretyczny zasięg 930 km
Minimalna średnica zawracania 11,8 m