Po kilku latach przerwy spotyka się dwóch kumpli na piwie i rozmowa schodzi na motoryzację. Jeden pyta drugiego: Czym jeździsz? Pada odpowiedź: SUV-em. Komentarz: Fajnie, teraz są modne. Z 4x4? Odpowiedź: Nie. Szybka riposta: Eee, to słabo! Też tak myślicie, że co to za SUV, skoro nie ma napędu na obie osie? Stereotyp ma niewiele wspólnego z rzeczywistością. Zdecydowana większość kupowanych przez Polaków SUV-ów to wersje przednionapędowe. Czyżbyśmy byli takimi sknerusami, że wysupłanie dodatkowych kilku tysięcy złotych na bezpieczniejszy napęd w aucie kosztującym ok. 100 000 zł jest za dużym wyzwaniem? Zapewne decyduje kasa, ale też i rozsądek. Po co wydawać pieniądze na coś, co się przyda (albo i nie) najwyżej kilka razy w roku?
Nissan X-Trail - Benzyniak tylko z „ośką”
Fani benzyniaków w przypadku większego SUV-a Nissana nie mają wyboru. Jeśli chcą X-Traila z 4x4, to muszą zdecydować się na wersję wysokoprężną (droższa o 15 000 zł). A jak wiadomo, grono fanów diesli maleje. Atutów benzynowego silnika X-Traila jest dużo. Pierwszy to wyższa o ponad 30 KM moc i – co za tym idzie – o wiele lepsza dynamika auta. A co ze spalaniem? Przecież silnik 1.6 DIG-T wykonano w technice downsizingowej, a to oznacza, że jest doładowany i wysilony, tym samym powinien być paliwożerny. Nic z tego! Nawet podczas jazdy z kompletem pasażerów i gdy często wykorzystywaliśmy wysokie obroty, nie byliśmy narażeni na duże koszty tankowania. Średnio w teście auto spaliło 7,4 l/100 km, czyli o 19 proc. więcej niż obiecuje producent, ale wynik ten uznajemy za dobry, skoro mamy do czynienia z dużym, 1,5-tonowym SUV-em mogącym przewieźć do 7 osób.
Nissan X-Trail - 7 miejsc to mniejszy kufer
Za trzeci rząd siedzeń nawet w topowej wersji Tekna trzeba zapłacić aż 4000 zł. To niemało, ale Nissan nie oferuje takiej opcji seryjnie, bo nie każdy sobie tego życzy. Trzeci rząd foteli w autach tej klasy ze względu na ciasnotę jest wykorzystywany okazjonalnie, a w przypadku gdy się na niego zdecydujecie, powinniście zdawać sobie sprawę z tego, że przestrzeń bagażowa stanie się ograniczona. Pięciomiejscowy X-Trail ma 550-litrowy kufer, a siedmiomiejscowy, po złożeniu ostatniego rzędu foteli – o ponad 100 litrów mniejszy. Tak więc coś za coś!
Jeśli jednak potrzebujecie takiego pojazdu, to będziecie zadowoleni z zakupu. Rozkładanie jest łatwe, poza tym po złożeniu ostatnich dwóch rzędów tworzy się płaska powierzchnia użytkowa, ułatwiająca załadunek długich przedmiotów. Gdy doda się do tego duże możliwości regulacji tylnej kanapy (przesuwana, oparcia dzielone na trzy części, z oddzielnym składaniem i regulacją kąta oparcia), to możliwości transportowe 7-osobowego X-Traila będą podobne do tego, co zapewniają typowo rodzinne vany.
Choć stylistyka X-Traila jest dynamiczna (zaczerpnięta z Qashqaia), to nie można już tego powiedzieć o prowadzeniu. Owszem, komfort jest wysoki, a do stabilności jazdy na wprost nawet przy dużych prędkościach nie mamy zarzutów, ale nie spodobały nam się spore wychyły nadwozia na zakrętach.
Nissan X-Trail - to nam się podoba
Przestronne i funkcjonalne wnętrze (przesuwana kanapa, 3 rzędy foteli), wysoka jakość materiałów, niezły komfort, dobra dynamika, cichy i oszczędny silnik.
Nissan X-Trail - to nam się nie podoba
Precyzja układu kierowniczego, nadwozie mocno się wychyla, konieczność niemałej dopłaty za 3. rząd foteli w topowej wersji, wysoka cena zakupu.
Nissan X-Trail - naszym zdaniem
Brak napędu na obie osie nawet w SUV-ach odczuwa się bardzo rzadko, przydaje się on raz-dwa razy w roku, kiedy trzeba pokonać zaśnieżony podjazd. Jednak i wtedy można sobie poradzić – wystarczy założyć łańcuchy. Podobnie ma się rzecz z trzecim rzędem siedzeń. Fajnie, jak jest w samochodzie, ale wykorzystuje się go okazjonalnie!
Peugeot 308 GTi - dane techniczne
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Pojemność | 1618 ccm |
Moc maksymalna | 163 KM/5600 obr./min. |
Moment obrotowy | 240 Nm/2000-4000 obr./min. |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Skrzynia | man. 6 |
Napęd | przedni |
Średnie spalanie testowe | 7,4 l/100 km |
Długość, szerokość, wysokość | 4643/1820/1710 mm |
Rozstaw osi | 2705 mm |
Pojemność bagażnika | 135-445-1877 l |
Cena podst. tstowanej wersji | 130 900 zł |