W Polsce w zasadzie zbliżony udział w sprzedaży modelu X-Trail ma wariant przednionapędowy z benzyniakiem, co wersje wysokoprężne, które za dopłatą oferują napęd 4x4. Tę opcję wiele osób woli zamienić na bogatsze wyposażenie. Taki jest właśnie nasz egzemplarz testowy.
Nissan X-Trail – duży i wygodny
X-Trail to w uproszczeniu większy Qashqai – dłuższy (o niecałe 30 cm) i z wyższym prześwitem (o 3 cm). Znacznie większe rozmiary czuć na każdym kroku. Samochód ma masywną sylwetkę, jego wnętrze okazuje się bardzo przestronne, a pojemność bagażnika w wersji standardowej wynosi aż 565 l (w opcji odmiana 7-miejscowa). Zmodernizowany model wyróżnia się przede wszystkim nowym przodem. Okazalszy grill i nowe reflektory sprawiły, że auto wygląda nowocześniej.
Pod maską znalazł się silnik 1.6 DIG-T. Turbodoładowany benzyniak generuje sporą moc (163 KM) i wysoki moment obrotowy (240 Nm), który jest dostępny w szerokim zakresie od 2000 do 4000 obr./min. Silnik sprawnie radzi sobie z napędzaniem dużego SUV-a, jakim niewątpliwie jest X-Trail. Auto żwawo reaguje na dodanie gazu i lekko nabiera prędkości. Napęd na przednie koła jest przekazywany poprzez ręczną, sześciostopniową skrzynię biegów. Poszczególne przełożenia włącza się lekko i całkiem precyzyjnie, ale drogi prowadzenia lewarka są baaardzo długie.
Nissan X-Trail – pozytywnie zaskakuje
Jednostka napędowa 1.6 DIG-T pasuje do rodzinnego charakteru X-Traila. Jest nie tylko dynamiczna, cicha, ale również oszczędna. Średnie spalanie podczas tygodniowego testu wyniosło 8,0 l/100 km. W trasie można zejść nawet do 6,4 (bardzo spokojna jazda drogami lokalnymi). Podróż z wyższą prędkością będzie kosztować ok. litr więcej na każde 100 km. W mieście również jest dobrze pod kątem spalania. Komputer pokładowy zatrzymał się na poziomie ok. 9 l. To świetne wyniki, jak na tak duży samochód, i to z silnikiem benzynowym.
Zawieszenie samochodu jest wystarczająco miękkie, by zapewnić należyty komfort jazdy na drodze utwardzonej, jak i szutrowej. Chociaż większe nierówności mogłyby być tłumione nieco skuteczniej. Komfortu jazdy raczej nie powinny pogarszać 19-calowe felgi, ponieważ opony i tak mają wysoki profil (225/55).
Nissan X-Trail – plusy i minusy
Wnętrze SUV-a Nissana zaprojektowano w starym stylu. Na kokpicie znajdziemy wiele przycisków i nieduży ekran dotykowy. Po liftingu nic się pod tym kątem nie zmieniło. Szkoda, ponieważ obsługa multimediów i nawigacji pozostawia wiele do życzenia. Nowa jest za to kierownica. Ma trzy ramiona i odpowiednie wyprofilowanie, umożliwiające pewny chwyt.
Przednie fotele są szerokie i bardzo wygodne, ale nie oczekuj od nich zbyt dobrego trzymania bocznego. Tylna kanapa jest dzielona w stosunku 60:40 i przesuwana, co umożliwia dostosowanie kabiny do bieżących potrzeb. Więcej miejsca mogą mieć pasażerowie z tyłu lub większy może stać się bagażnik. Stabilne umieszczeni pakunków umożliwia przegroda. Można ją zrobić z jednej z półek podwójnej podłogi bagażnika. Proste, ale funkcjonalne rozwiązanie. Pochwalić należy też wykonanie kabiny, szczególnie z miękką skórzaną tapicerką foteli w wersji Tekna.
Kierowca ma dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, ale w trakcie parkowania może polegać na systemie kamer pokazującym obraz dookoła samochodu. Pomocna opcja w ciasnych miejscach. Z biegiem czasu konkurencja Nissana również zaczęła ją oferować. Denerwują natomiast zbyt czułe czujniki parkowania oraz system awaryjnego hamowania w razie niebezpieczeństwa. Samochód dwa razy nagle zahamował na ostrym zjeździe do garażu podziemnego, zapewne „myśląc”, że zamierzam uderzyć w strop, a nie zjechać poziom niżej... Elektronika w nowych autach ma nam pomagać, ale czasami potrafi też denerwować.
Na koniec drobnostka. Na rynku północnoamerykańskim X-Trail sprzedawany jest pod nazwą Rogue. Być może z tego powodu uchwyty na napoje w centralnej konsoli są tak duże. Standardowe kubki z kawą po prostu w nie wpadają i trudno jest je potem wyjąć.
Nissan X-Trail - naszym zdaniem
X-Trail zostawił po sobie dobre wrażenie. To duży i komfortowy samochód, stanowiący dobrą propozycję dla osób szukających pakownego auta na długie, rodzinne podróże. Dziwią tylko ograniczone możliwości jego konfiguracji. Np. z silnikiem benzynowym nie dostaniecie „automatu” (dostępny tylko z 2.0 dCi), ani napędu 4x4 (opcja w 1.6 i 2.0 dCi). Jeśli nie odpowiadają Ci dostępne konfiguracje, zapewne znajdziesz rozwiązanie u innych marek w tym konkurencyjnym segmencie.
Nissan X-Trail - dane techniczne
Silnik-typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Pojemność | 1618 ccm |
Moc maksymalna | 163 KM/5600 obr./min. |
Moment obrotowy | 240 Nm/2000-4000 obr./min. |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,7 s |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Skrzynia | manualna 6-biegowa |
Napęd | przedni |
Średnie spalanie testowe | 8,0 l/100 km |
Średnie spalanie producenta | 6,2 l/100 km |
Długość, szerokość, wysokość | 4690/1820/1710 mm |
Rozstaw osi | 2705 mm |
asa własna | 1460 kg |
Pojemność bagażnika | 565 l |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata lub 100 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat |
Przeglądy | co 20 tys. km lub rok |
Cena podstawowa (promocja) | od 95 000 zł |
Cena testowanej wersji | 127 750 zł |
.