W Polsce w zasadzie zbliżony udział w sprzedaży modelu X-Trail ma wariant przednionapędowy z benzyniakiem, co wersje wysokoprężne, które za dopłatą oferują napęd 4x4. Tę opcję wiele osób woli zamienić na bogatsze wyposażenie. Taki jest właśnie nasz egzemplarz testowy.

Nissan X-Trail – duży i wygodny

X-Trail to w uproszczeniu większy Qashqai – dłuższy (o niecałe 30 cm) i z wyższym prześwitem (o 3 cm). Znacznie większe rozmiary czuć na każdym kroku. Samochód ma masywną sylwetkę, jego wnętrze okazuje się bardzo przestronne, a pojemność bagażnika w wersji standardowej wynosi aż 565 l (w opcji odmiana 7-miejscowa). Zmodernizowany model wyróżnia się przede wszystkim nowym przodem. Okazalszy grill i nowe reflektory sprawiły, że auto wygląda nowocześniej.

Foto: Nissan
Nissan X-Trail FL 1.6 DIG-T Tekna

Pod maską znalazł się silnik 1.6 DIG-T. Turbodoładowany benzyniak generuje sporą moc (163 KM) i wysoki moment obrotowy (240 Nm), który jest dostępny w szerokim zakresie od 2000 do 4000 obr./min. Silnik sprawnie radzi sobie z napędzaniem dużego SUV-a, jakim niewątpliwie jest X-Trail. Auto żwawo reaguje na dodanie gazu i lekko nabiera prędkości. Napęd na przednie koła jest przekazywany poprzez ręczną, sześciostopniową skrzynię biegów. Poszczególne przełożenia włącza się lekko i całkiem precyzyjnie, ale drogi prowadzenia lewarka są baaardzo długie.

Nissan X-Trail – pozytywnie zaskakuje

Jednostka napędowa 1.6 DIG-T pasuje do rodzinnego charakteru X-Traila. Jest nie tylko dynamiczna, cicha, ale również oszczędna. Średnie spalanie podczas tygodniowego testu wyniosło 8,0 l/100 km. W trasie można zejść nawet do 6,4 (bardzo spokojna jazda drogami lokalnymi). Podróż z wyższą prędkością będzie kosztować ok. litr więcej na każde 100 km. W mieście również jest dobrze pod kątem spalania. Komputer pokładowy zatrzymał się na poziomie ok. 9 l. To świetne wyniki, jak na tak duży samochód, i to z silnikiem benzynowym.

Zawieszenie samochodu jest wystarczająco miękkie, by zapewnić należyty komfort jazdy na drodze utwardzonej, jak i szutrowej. Chociaż większe nierówności mogłyby być tłumione nieco skuteczniej. Komfortu jazdy raczej nie powinny pogarszać 19-calowe felgi, ponieważ opony i tak mają wysoki profil (225/55).

Nissan X-Trail – plusy i minusy

Wnętrze SUV-a Nissana zaprojektowano w starym stylu. Na kokpicie znajdziemy wiele przycisków i nieduży ekran dotykowy. Po liftingu nic się pod tym kątem nie zmieniło. Szkoda, ponieważ obsługa multimediów i nawigacji pozostawia wiele do życzenia. Nowa jest za to kierownica. Ma trzy ramiona i odpowiednie wyprofilowanie, umożliwiające pewny chwyt.

Foto: Krzysztof Słomski / Auto Świat
Nissan X-Trail FL 1.6 DIG-T Tekna

Przednie fotele są szerokie i bardzo wygodne, ale nie oczekuj od nich zbyt dobrego trzymania bocznego. Tylna kanapa jest dzielona w stosunku 60:40 i przesuwana, co umożliwia dostosowanie kabiny do bieżących potrzeb. Więcej miejsca mogą mieć pasażerowie z tyłu lub większy może stać się bagażnik. Stabilne umieszczeni pakunków umożliwia przegroda. Można ją zrobić z jednej z półek podwójnej podłogi bagażnika. Proste, ale funkcjonalne rozwiązanie. Pochwalić należy też wykonanie kabiny, szczególnie z miękką skórzaną tapicerką foteli w wersji Tekna.

Kierowca ma dobrą widoczność we wszystkich kierunkach, ale w trakcie parkowania może polegać na systemie kamer pokazującym obraz dookoła samochodu. Pomocna opcja w ciasnych miejscach. Z biegiem czasu konkurencja Nissana również zaczęła ją oferować. Denerwują natomiast zbyt czułe czujniki parkowania oraz system awaryjnego hamowania w razie niebezpieczeństwa. Samochód dwa razy nagle zahamował na ostrym zjeździe do garażu podziemnego, zapewne „myśląc”, że zamierzam uderzyć w strop, a nie zjechać poziom niżej... Elektronika w nowych autach ma nam pomagać, ale czasami potrafi też denerwować.

Na koniec drobnostka. Na rynku północnoamerykańskim X-Trail sprzedawany jest pod nazwą Rogue. Być może z tego powodu uchwyty na napoje w centralnej konsoli są tak duże. Standardowe kubki z kawą po prostu w nie wpadają i trudno jest je potem wyjąć.

Nissan X-Trail - naszym zdaniem

X-Trail zostawił po sobie dobre wrażenie. To duży i komfortowy samochód, stanowiący dobrą propozycję dla osób szukających pakownego auta na długie, rodzinne podróże. Dziwią tylko ograniczone możliwości jego konfiguracji. Np. z silnikiem benzynowym nie dostaniecie „automatu” (dostępny tylko z 2.0 dCi), ani napędu 4x4 (opcja w 1.6 i 2.0 dCi). Jeśli nie odpowiadają Ci dostępne konfiguracje, zapewne znajdziesz rozwiązanie u innych marek w tym konkurencyjnym segmencie.

Nissan X-Trail - dane techniczne

Silnik-typ/cylindry/zawory t.benz./R4/16
Pojemność 1618 ccm
Moc maksymalna 163 KM/5600 obr./min.
Moment obrotowy 240 Nm/2000-4000 obr./min.
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,7 s
Prędkość maksymalna 200 km/h
Skrzynia manualna 6-biegowa
Napęd przedni
Średnie spalanie testowe 8,0 l/100 km
Średnie spalanie producenta 6,2 l/100 km
Długość, szerokość, wysokość 4690/1820/1710 mm
Rozstaw osi 2705 mm
asa własna 1460 kg
Pojemność bagażnika 565 l
Gwarancja mechaniczna 3 lata lub 100 tys. km
Gwarancja perforacyjna 12 lat
Przeglądy co 20 tys. km lub rok
Cena podstawowa (promocja) od 95 000 zł
Cena testowanej wersji 127 750 zł

.