Samochód nie jest przesadnie duży, ale zrobiono go z myślą o rodzinie: ma przesuwne fotele w drugim rzędzie, na których od biedy zmieszczą się trzy foteliki, oraz bardzo fajne tylne drzwi, otwierające się „pod wiatr” i do tego pod kątem prawie 90 stopni, które wprawdzie tylko poza ciasnym parkingiem, ale jednak wyraźnie ułatwiają rodzicom usadowienie przychówku we wnętrzu samochodu. Jednak tym, co szczególnie wyróżnia testowany egzemplarz, jest instalacja gazowa.
Po tym rozpoznasz fabryczną instalację LPG
W Merivie w wersji z instalacją gazową butla, wlew oraz wtryskiwacze gazu są zamontowane w podobny sposób jak w przypadku instalacji starannie zakładanych w warsztatach – np. butla zajmuje miejsce koła zapasowego. Komputer pokładowy ma jednak dodatkowe funkcje – m.in. wskazuje zasięg auta na gazie, a także średnie zużycie paliwa, którym jest ono aktualnie zasilane. Wskaźnik poziomu paliwa działa podobnie: gdy jedziemy na gazie, wskazuje poziom gazu, gdy zużywamy benzynę, wskazuje, ile jej jest w baku, i zlicza spalanie tego paliwa.
Meriva 1.4 Turbo LPG ma silnik z pośrednim wtryskiem benzyny w niewysilonej wersji 120 KM, bez systemu start-stop. Jeśli zatem masz ochotę na nowy samochód z instalacją gazową, która w przewidywalnym czasie nie zdemoluje silnika, to być może jest to jedna z ostatnich okazji na taki zakup. Tym bardziej że instalację LPG w Oplu montuje się nie w warsztatach dilerskich, lecz w fabryce. Stopień skomunikowania alternatywnego systemu zasilania z pojazdem i schludność montażu są na tak wysokim poziomie, że jest to nieosiągalne dla monterów zakładających instalację gazową w już wyprodukowanym samochodzie.
Instalację włączamy jednym z przycisków fabrycznie wkomponowanych w konsolę, zaś poziom gazu w butli widać na wskaźniku paliwa przed oczami kierowcy. Ten sam wskaźnik pokazuje poziom benzyny – w zależności od tego, którym paliwem aktualnie jest zasilany silnik. Wlew gazu umieszczono pod klapką wlewu benzyny, ale ponieważ nie zmieścił się tam pełen zawór tankowania, zastosowano zawór dzielony. Nakręcaną końcówkę do tankowania wozimy w schowku i musimy pamiętać, żeby później wróciła na swoje miejsce.
Kultura pracy silnika na gazie jest wzorowa, a jedyne, co wskazuje na aktualnie wybrane paliwo, to dioda na włączniku LPG. Silnik niezależnie od włączonego zasilania nie szarpie, nie trzęsie się na wolnych obrotach, równomiernie rozwija moc. Z drugiej strony nie ma jej zbyt dużo, 120 KM (na LPG nawet trochę mniej, o czym świadczą nieznacznie, prawie niezauważalnie obniżone osiągi) podczas wyprzedzania nie zapewnia komfortu, silnik trzeba wkręcać na wysokie obroty. Ma to swoje efekty w postaci dość wysokiego spalania – w mieście można zużyć nawet 12 litrów LPG na każdych 100 km. W podobnych warunkach samochód zużywa 9 litrów benzyny. W trasie spalanie spada do mniej więcej 10 l LPG na 100 km, czyli też nie jest małe, ale benzyna kosztuje 4,50 zł, a gaz – tylko 1,60 zł. Oznacza to, że za przejechanie 100 km na zasilaniu alternatywnym zapłacicie poniżej 20 zł, czyli mniej niż w przypadku diesla. Przy kasie na stacji paliw mija nam więc złość na apetyt silnika, nawet jeśli trzeba tankować samochód gazem co 260-300 km, czyli nieco częściej niż sugeruje to komputer pokładowy tuż po zatankowaniu butli do pełna.
Opel Meriva 1.4 Turbo LPG - to nam się podoba
Jakość pracy i włączenie instalacji w systemy pokładowe samochodu, niskie koszty paliwa, ciekawie zaprojektowane tylne drzwi.
Opel Meriva 1.4 Turbo LPG - to nam się nie podoba
Wysokie spalanie, skutkujące ograniczonym zasięgiem przy zasilaniu gazowym, niedostatek mocy podczas wyprzedzania załadowanym autem.
Opel Meriva 1.4 Turbo LPG - nasza ocena
Niedrogie auto, tania jazda. Choć podstawowa Meriva z LPG nie jest taka ładna, jak testowana, to jednak promocyjna cena na poziomie 60 000 zł zdaje się atrakcyjna – w tym klima i m.in. wspomaganie ruszania na pochyłościach. Wersja Design Edition (63 400 zł) jest atrakcyjna nawet bez dodatków.
Opel Meriva 1.4 Turbo LPG - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R4/16 |
Zasilanie | pośredni wtrysk paliwa |
Pojemność skokowa | 1364 cm3 |
Moc maksymalna | 120 KM przy 4800 obr./min. |
Maks. moment obr. | 175 Nm przy 1750 obr./min. |
Napęd/skrzynia biegów | przedni/skrzynia ręczna 5b |
Długość/szerokość/wysokość | 4300/1912/1615 mm |
Rozstaw osi | 2644 mm |
Bagażnik | 397-1496 l |
Masa własna/ładowność | 1658/412 kg |
Prędkośc maksymalna | 188 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s (11,8 na LPG) |
Średnie zużycie paliwa (testowe) | 11 l LPG/100 km |
Cena podst. testowanej wersji | 63 400 zł (egz. test.: 84 300 zł) |
.