Audi Q2 otwiera marce drzwi do ligi klasy mini-SUV. Technicznie auto bazuje na Golfie, a pełna modnych przetłoczeń karoseria ma gwarantować bezcenne pierwsze wrażenie. Długie (a raczej krótkie…) na 4,19 m Audi zapewnia podwyższoną pozycję za kierownicą.
Podwyższony będzie także budżet, którego wymaga dostarczony do porównania model 2.0 TDI z automatyczną skrzynią oraz napędem 4x4. Nie, tym razem cena raczej nie może być argumentem przemawiającym za racjonalnym wyborem Audi zamiast Mercedesa. Również dlatego, że rywal ze Stuttgartu daje kartę wstępu do świata małych SUV-ów tak skalkulowaną, że klient dostaje o 20 cm dłuższy samochód. W wersji 200 d, z systemem napędu na cztery koła 4Matic i automatyczną skrzynią dwusprzęgłową, Mercedes wymaga wyłożenia przynajmniej 158 100 zł. Audi z testowanym silnikiem będzie dostępne dopiero pod koniec roku, dlatego musieliśmy ustalić jego cenę w oparciu o własne doświadczenie.
Kiedy postawimy GLA i Q2 obok siebie, różnica wielkości nie wyda się zbyt duża. Czuć tutaj jednak wyraźny kontrast charakterów. GLA jest bardziej „napakowane” i niższe, kojarzy się raczej z crossoverem niż z typowym małym SUV-em. Stosownie do modnej linii nadwozia pasażerowie muszą się mierzyć z niedostatkiem miejsca z tyłu. Małe okienka, niewiele miejsca na nogi – tylna przestrzeń pasażerska w Mercedesie wywołuje niemal klaustrofobię, a jeżeli ktoś jest wysoki, okazuje się także niewygodna i męcząca podczas długiej podróży.
Audi wyposażyło swoje najmłodsze dziecko – przynajmniej optycznie – w więcej atrybutów typowych dla SUV-ów. Większa powierzchnia szyb, wysoki przód i solidne progi powodują, że Q2 wygląda prawie jak miniaturka ogromnego Q7. Z akcentem na miniaturkę – bo i tutaj z tyłu jest niewiele miejsca. Takie jednak widocznie były założenia producentów, skoro w tak wielu autach tej klasy traktują osoby siedzące z tyłu jak pasażerów drugiej kategorii.
Pod maską Audi drzemie 150 dobrze odżywionych koni mechanicznych, którym towarzyszy asysta w postaci 340 Nm momentu obrotowego. Mercedes dostarczony do porównania ma 136 KM i 300 Nm. To daje teoretyczną przewagę Audi, ale praktyka pokazała, że „merc” świetnie sobie radzi z dodatkowymi rumakami rywala.
Zanim jednak przejdziemy do szczegółów testu drogowego, na chłodno przeanalizujemy wrażenia z kabin obu samochodów. I to będzie istotny punkt programu, bowiem Audi przygotowało nam niemiłą niespodziankę. Ani solidność montażu, ani tworzywa nie pasują do tego, do czego przyzwyczaiła nas ta marka i za co bardzo ją cenimy. Szczególnie twarde jak skała wykończenie boków drzwi może zszokować kogoś, kto wcześniej jeździł autem tego producenta. Taki plastik w klasie premium? Przednie fotele niedostatecznie podpierają uda, a ich regulacja wzdłużna nie jest płynna. Chyba już wystarczy batów dla Audi...
Mercedes ma w kwestii precyzji wykonania także coś na sumieniu. Trudno znaleźć szparę między elementami nadwozia, która byłaby odpowiednio mała, a także równa na całej linii. Również pokrywa bagażnika nieprecyzyjnie przysłania otwór w karoserii. Może to i niuanse, ale jesteśmy w klasie premium i tutaj nie tylko można, lecz nawet trzeba dużo wymagać. A jak jeżdżą te mini-SUV-y? Mercedes znakomicie trzyma się nawierzchni, jego zachowanie na drodze jest stabilne, a system ESP w porę reaguje, a do tego płynnie. Hamulce mają moc pozwalającą zatrzymać pędzące z prędkością 100 km/h GLA na dystansie 37 m. Audi jest jednak lepsze, bo wystarczają mu 34 m – nawet niektóre samochody uważane za sportowe nie potrafią dorównać temu rezultatowi. Brawa dla Audi!
Mimo podwyższonej karoserii prowadzenie Q2 jest zwinne i bezproblemowe. Silnik z radością rozwija moc, skrzynia trafnie i sprawnie dopasowuje biegi. Najważniejsze jednak, że mimo zwinności Audi nie resoruje na wskroś twardo. Niedoskonałości nawierzchni drogi Q2 filtruje nawet dojrzalej od cięższego i większego GLA.
Mercedes traci stoicki autostradowy spokój zaraz po wjechaniu na gorszą drogę albo po solidnym dodaniu gazu na niskich biegach. Jego silnik pracuje donośniej od rywala z Audi i jest słyszalny przy każdej prędkości obrotowej i każdym obciążeniu – nie sposób uciec od jego warkotu.
Siedmiobiegowy „automat” dwusprzęgłowy Mercedesa dobrze sobie radzi, jednak w bezpośrednim porównaniu z Audi zbyt niezdecydowanie reaguje na gwałtowne dodanie gazu, kiedy kierowca liczy na natychmiastową redukcję biegu. Dlatego najlepiej wykorzystywać GLA do spokojnej jazdy. Oba mini-SUV-y zużyły w naszym teście spalania tylko 5,7 l oleju napędowego na 100 km jazdy. To bardzo mało, kiedy weźmiemy pod uwagę, że są to samochody 4x4.
Audi Q2 kontra Mercedes GLA - spalanie katalogowe kontra testowe zużycie paliwa
Audi Q2 kontra Mercedes GLA - wymiary
Audi Q2 kontra Mercedes GLA - punktacja
Nadwozie | Maks. punktów | Audi Q2 | Mercedes GLA |
Przestronność z przodu | 40 | 32 | 33 |
Przestronność z tyłu | 30 | 20 | 20 |
Pojemność bagażnika | 25 | 18 | 19 |
Ładwoność | 15 | 12 | 11 |
Widoczność | 20 | 15 | 13 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 25 | 27 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 14 |
Jakośc wykończenia | 20 | 17 | 18 |
Suma punktów | 200 | 155 | 155 |
Napęd i zawieszenie | Maks. punktów | Audi Q2 | Mercedes GLA |
Przyspieszenie | 25 | 20 | 19 |
Elastyczność | 25 | 23 | 23 |
Poziom hałasu | 15 | 13 | 13 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 28 | 27 |
Komfort jazdy | 30 | 26 | 24 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 2 |
Skuteczność hamulców | 40 | 37 | 31 |
Suma punktów | 200 | 155 | 155 |
Koszty | Maks. punktów | Audi Q2 | Mercedes GLA |
Cena po doposażeniu | 50 | 29 | 23 |
Zużycie paliwa | 30 | 21 | 21 |
Wyposażenie - komfort | 30 | 25 | 25 |
Wyposażenie - bezpiecz. | 30 | 23 | 24 |
Ubezpieczenia | 10 | 6 | 6 |
Gwarancja | 15 | 10 | 9 |
Przeglądy | 20 | 20 | 17 |
Suma punktów | 185 | 134 | 125 |
Wynik końcowy | 585 | 468 | 446 |
Miejsce w teście | 1 | 2 |
Audi Q2 kontra Mercedes GLA - naszym zdaniem: Jednak Q2!
Audi postanowiło zaznaczyć swoją obecność w młodym i obiecującym segmencie rynku i nie wszystko zrobiło tak dobrze, jak byśmy chcieli. Ale i tak udało mu się wygrać na punkty z Mercedesem, w czym miały znaczny udział niesamowite hamulce Q2. Oba auta są drogie, a z tyłu – ciasne.
Audi Q2 kontra Mercedes GLA - dane i ceny
Dane techniczne | Audi Q2 2.0 TDI | Mercedes GLA 200 d |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa | 1968 cm3 | 2143 cm3 |
Moc maksymalna | 150 KM/3500 obr./min. | 136 KM/3400 obr./min. |
Maks. moment obrotowy | 340 Nm/1750 obr./min. | 300 nm/1400 obr./min. |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,1 s | 9,9 s |
Prędkośc maksymalna | 211 km/h | 200 km/h |
Spalanie testowe | 5,7 l/100 km | 5,7 l/100 km |
Skrzynia biegów | aut. 7 | aut. 7 |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Pojemność bagażnika | 405-1050 l | 421-1235 l |
Rozmiar opon test. auta | 215/50 R 18 | 235/50 R 18 |
Gwarancja/ceny | Audi Q2 2.0 TDI | Mercedes GLA 200 d |
Cena podst. test. wersji | 143 000 zł | 158 100 zł |
Gwarancja mechaniczna | 3 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 30 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 25 tys. km |
Cena po doposażeniu | 185 560 zł | 204 534 zł |