Oto BMW, które idealnie wyraża esencję marki: topowy model serii 3 i 4. Kompaktowa karoseria, napęd na tylną oś i zwinne prowadzenie wyróżniają już bazowy wariant. W M4 BMW wynosi radość z jazdy na szczyt, i to nie tylko samą mocą silnika. Podobnie wygląda sprawa ze sportowymi coupé spod znaku czterech pierścieni. Te z kolei noszą w sobie geny legendarnych rajdowych Audi Quattro.
W pojedynku BMW M4 kontra Audi RS 5 chodzi o odpowiedź na pytanie, która marka lepiej urzeczywistnia swoje tradycyjne wartości. Oraz: które auto cię mocniej porywa i uzależnia? Żeby się tego dowiedzieć, przetestowaliśmy te bolidy na torze Contidrom pod Hanowerem. Publiczne drogi są zbyt banalne na te samochody.
Audi to nowicjusz w tym duecie i staje do walki z typowym dla tej marki napędem na 4 koła. Testowy egzemplarz ma na pokładzie ponadto opcjonalny pakiet dynamiczny, który zawiera m.in. sportowy dyferencjał, dynamiczny układ kierowniczy i adaptacyjne zawieszenie sportowe. RS 5 jest zatem maksymalnie wyostrzone i M4 nie pozostaje mu dłużne: w porównaniu występuje z pakietem Competition. ESP okazuje się nie do końca grzeczne, inne niż w zwykłym M4 są także amortyzatory, sprężyny oraz koła. Pakiet Competition zawiera również wzrost mocy o 19 koni i o 30 km/h wyższą prędkość maksymalną.
Jesteśmy na Contidromie, na pętli suchego toru zręcznościowego. Wciskamy starter RS 5. Rozbrzmiewa cichy szelest. Wybieramy tryb Dynamic, który otwiera klapki wydechu. No, teraz słychać też bulgot. Jednak brzmienie nie narzuca się, podczas dodawania gazu pojawia się też delikatne prychanie. Ruszamy na pierwsze okrążenie. Silnik V6 daje z siebie wszystko, ośmiostopniowy „automat” hydrokinetyczny błyskawicznie sortuje biegi. Audi pokonuje tor jak po szynach, bardzo szybko i z perfekcyjną trakcją.
Mocno podpiera się na przedniej osi, pozostaje całkowicie neutralne. To, co prawda, bardzo bezpieczne ustawienie, ale nie budzi w kierowcy zwierza – bestia zostaje w klatce. Audi swoją perfekcją odcina od wrażeń, nawet w trybie sportowym pozostaje w miarę komfortowe.
Zupełnie inaczej M4. To organiczne ogniwo, łączące człowieka z jezdnią. Układ nerwowy kierowcy wydaje się sięgać aż do kół, człowiek ma wrażenie, jakby się zrósł z samochodem. Z każdym kolejnym okrążeniem na Contidromie M4 staje się coraz bardziej dzikie, zdaje się coraz czulej reagować na polecenia.
Gdy się je spuści ze smyczy, czyli całkowicie odłączy sportowo pracujące ESP, trzeba mieć refleks tresera dzikich zwierząt, żeby utrzymać je na właściwym kursie. Przy wchodzeniu w zakręt tył szybko daje o sobie znać, zanim się zorientujemy, staje bokiem i puszcza opony z dymem. Jeżeli ktoś jednak wykaże się zręcznością, będzie mógł się delektować wspaniałą falą momentu obrotowego, która w połączeniu z błyskawicznie reagującym układem kierowniczym pozwala jeździć głębokimi slajdami przy akompaniamencie ryczącego sześciocylindrowego silnika. Naprawdę, trudno o więcej frajdy. Dziękujemy, BMW!
Tym razem, zamiast opasłych tabel z danymi i natłoku punktów, pokażemy Wam wybrane czasy przejazdu toru Contidrom. To teren testowy firmy Continental do prób na suchej nawierzchni. Długość: 3,8 km. Oto dotychczasowa klasyfikacja - ale nie mylcie jej z klasyfikacją całego pojedynku między Audi i BMW, bo na to przyjdzie czas za chwilę. Czyli kto jest lepszy, a kto najlepszy na Contidromie?
Miejsce 1.
Mercedes-AMG GT R (2017 r.)
Najlepszy czas okrążenia: 1:26,46 min
Miejsce 2.
Porsche GT3 RS 991 (2015 r.)
Najlepszy czas okrążenia: 1:27,53 min
Miejsce 3.
Porsche GT3 (2017 r.)
Najlepszy czas okrążenia: 1:29,34 min
(...)
Miejsce 6.
Nissan GT-R Track Edition (2017 r.)
Najlepszy czas okrążenia: 1:30,48 min
(...)
Miejsce 19.
BMW M4 Competition (2017 r.)
Najlepszy czas okrążenia: 1:34,17 min
Miejsce 20.
Porsche Cayman S PDK (2014 r.)
Najlepszy czas okrążenia: 1:34,23 min
(...)
Miejsce 24.
Audi RS 5 (2017 r.)
Najlepszy czas okrążenia: 1:34,83 min
Miejsce 25.
Porsche 718
Cayman (2017 r.)
Najlepszy czas okrążenia: 1:35,43 min
Jak widzicie, wybraliśmy dla Was nie byle jakie samochody z zestawienia. A teraz czas na mniej spektakularną, ale nie mniej istotną część: wyniki pomiarów drogowych i dane katalogowe. Czyli - jednak będą tabele. Znowu! :)
Audi RS5 kontra BMW M4 na torze - wyniki pomiarów drogowych:
BMW | Audi | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,9 s | 1,4 s |
Przyspieszenie 0-100/0-130 km/h | 4,3/6,2 s | 3,7/5,7 s |
Przyspieszenie 0-160/0-200 km/h | 8,6/13,2 s | 8,5/13,6 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 1,9 s | 1,9 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 2,3 s | 2,4 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1629/411 kg | 1751/404 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 53/47 proc. | 58/42 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 12,3/11,9 m | 11,4/11,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 34,6 m | 33,3 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 33,9 m | 34,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 62 dB (A) | 57 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 70 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 72 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 11,1 l/100 km | 10,7 l/100 km |
Zasięg | 540 km | 540 km |
Audi RS5 kontra BMW M4 na torze - dane katalogowe:
M4 | RS 5 Coupe | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz., biturbo/R6/24 | benz., biturbo/V6/24 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośr./łańcuch | wtrysk bezpośr./łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 2979 | 2894 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 450/7000 | 450/5700 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 550/1850 | 600/1900 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 280 | 280 |
Skrzynia biegów | aut. dwusprzęgłowa 6b. | automatyczna 8-biegowa |
Napęd | na tylne koła | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw | tw/tw |
Pojemność bagażnika (l) | 445 | 465 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 58 |
Marka i model opon testowanego auta | Michelin Pilot Super Sport | Hankook Ventus S1 Evo |
Rozmiar opon testowanego auta (przód | tył) | 265/30 | 285/30 R 20 | 275/30 R 20 |
Emisja CO2 (g/km) | 194 | 197 |
Zalecany rodzaj paliwa | benzyna 98-okt. | benzyna 98-okt. |
Audi RS5 kontra BMW M4 na torze - wyposażenie i ceny opcji:
M4 | RS 5 Coupe | |
Wersja | z pakietem M Competition | Standard |
Airbagi czołowe/boczne z przodu/kurtyny | S/S/S | S/S/S |
Reflektory ksenonowe/pełne światła LED | N/S | N/S |
Klimatyzacja automatyczna | S | S |
System multimedialny/nawigacja | S/S | S/14 350 zł |
Złącza Bluetooth/USB/tuner DAB | S/S/1648 zł | S/S/1880 zł |
Elektrycznie sterowane szyby | S | S |
Czujniki deszczu/zmierzchu | S/S | S/S |
Ceramiczne hamulce | 37 590 zł | 33 520 zł |
Podgrzewane fotele/wyświetlacz head-up | 1908/4387 zł | S/5480 zł |
Kluczyk zbliżeniowy/kamera cofania | 3038/2163 zł | 3190/2520 zł |
Czujniki parkowania przód i tył | S | S |
Automat parkujący | 1 802 zł | 1 520 zł |
Tempomat/adaptacyjny tempomat | S/N | 1680/8330 zł |
Asystent pasa ruchu/system unikania kolizji | 2678 zł za obie opcje | 2520 zł/S |
Monitoring martwego pola/skaner znak. drogowych | 2507 zł/S | S/1680 zł |
Skrzynia biegów | M Drivelogic (20 082 zł) | aut. 8-biegowa |
Adaptacyjne zawieszenie | S | zaw. w pak. RS Dynamic |
Felgi aluminiowe/lakier metalizowany | S (20 cali)/S | 11 180 (20 cali)/4980 zł |
Audi RS5 kontra BMW M4 na torze - ceny, gwarancja, utrata wartości, przeglądy:
M4 | RS 5 Coupe | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 415 390 zł | 404 300 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 47,6 proc. | 47,2 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | wg wskazań | wg wskazań |
Cena po doposażeniu | 480 155 zł | 544 610 zł* |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny podstawowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana; *cena Audi uwzględnia: dach z włókien węglowych za 19 550 zł, układ wydechowy RS za 6710 zł, pakiet RS Dynamic za 32 960 zł, wirtualny kokpit za 2800 zł, ogranicznik prędkości maksymalnej przesunięty do 280 km/h za 8380 zł.
Audi RS5 kontra BMW M4 na torze - punkty i klasyfikacja:
Maks. pkt. | M4 | RS 5 | |
Przestronność i bagażnik | 10 | 8 | 8 |
Jakość wykończenia | 10 | 8 | 9 |
Fotele i pozycja kierowcy | 20 | 19 | 18 |
Wyposażenie komfort | 10 | 8 | 8 |
Systemy bezpieczeństwa | 20 | 18 | 18 |
Czas przejazdu toru | 20 | 16 | 15 |
Zryw (reakcja na dodanie gazu) | 10 | 9 | 8 |
Przyspieszenie | 20 | 18 | 19 |
Elastyczność | 20 | 19 | 19 |
Skrzynia biegów | 20 | 16 | 17 |
Dźwięk silnika | 10 | 8 | 6 |
Komfort amortyzacji | 10 | 7 | 8 |
Zachowanie na drodze | 30 | 26 | 24 |
Układ kierowniczy | 20 | 17 | 17 |
Skuteczność i działanie hamulców | 30 | 27 | 27 |
Wizerunek | 10 | 8 | 8 |
Zużycie paliwa | 20 | 10 | 10 |
Cena | 10 | 5 | 3 |
Wynik końcowy | 300 | 247 | 242 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Audi RS5 kontra BMW M4 na torze - podsumowanie:
Oba auta to czysta poezja. BMW cię porywa, czujesz je, słyszysz, doznajesz jego mocy i dynamiki na każdym metrze. Jeśli ktoś chce nim pojechać ostro, powinien mieć doświadczenie z potęgą mocy. Audi okazuje się, jak na serię RS przystało, perfekcyjne i bardzo szybkie. Ale przy M4 sprawia wrażenie oswojonego i mniej euforycznego.
A jakie jest Wasze zdanie: Audi, czy BMW? Zapraszamy do komentowania!
Owszem, pewien makijaż jest widoczny...
...a w kabinie także widać lekki tuning...
...ale dopiero przejażdżka pozwala poczuć to, co trudno opisać...
...czyli fascynację. Czy to BMW jest w stanie wzbudzić ją samym wyglądem?
Może i tak, ale głównie za sprawą wyobraźni obserwatora, który wyobraża sobie to, co będzie, jak doda gazu.
Po kabinie BMW nie widać ekstremalnego potencjału auta, ale poza tym nic jej nie brakuje. A nawet jeżeli, to...