- Oferta crossoverów powiększa się w szybkim tempie. Który model warto wybrać?
- Mazda silnikowo nadal podąża pod prąd
- Największy bagażnik ma Volkswagen T-Roc
Wśród klientów, jak i producentów zapanował owczy pęd na SUV-y i crossovery. Nowości jest tak wiele, że można się pogubić, tym bardziej że nazwy tych aut są do siebie dość podobne. Za to wśród rozwiązań technicznych raczej nie ma dużych zaskoczeń: z piątki modeli, które wybraliśmy, cztery mają trzycylindrowe silniki, z tego trzy o pojemności 1,0 l. Jakie to miłe, że są jeszcze takie firmy, jak Mazda, która montuje w CX-3 dwukrotnie większy silnik, niż mają rywale. Czy to szaleństwo z punktu widzenia kosztów eksploatacji?
W tym zestawieniu ciekawym aspektem jest również filtr cząstek stałych, który w związku z nowymi normami emisji spalin będzie teraz montowany też w silnikach benzynowych. Mają go już Kia Stonic i Opel Crossland X. Maździe CX-3 udaje się spełniać normę Euro 6d TEMP bez niego. Natomiast Volkswagen T-Roc i Seat Arona otrzymają filtr cząstek stałych prawdopodobnie dopiero pod koniec roku. Tymczasem sprawdźmy, co te małe SUV-y potrafią.
Kia Stonic, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Seat Arona i Volkswagen T-Roc - wyniki testu
Volkswagen | Seat | Kia | Opel | Mazda | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,7 s | 3,2 s | 3,4 s | 3,0 s | 3,1 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,4 s | 9,8 s | 10,0 s | 9,9 s | 9,3 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 17,6 s | 16,3 s | 16,6 s | 16,9 s | 15,3 s |
Elastyczność 60-100 km/h (4/5 bieg) | 8,2/11,4 s | 7,8/10,6 s | 7,7/10,4 s | 6,5/8,4 s | 8,1/11,2 s |
Elastyczność 80-120 km/h (5/6 bieg) | 12,8/17,3 s | 11,8/16,3 s | 11,0/14,1 s | 9,2/11,3 s | 11,3/17,1 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1280/500 kg | 1184/441 kg | 1176/464 kg | 1276/514 kg | 1199/491 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 59/41 proc. | 60/40 proc. | 61/39 proc. | 61/39 proc. | 62/38 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 10,7/10,5 m | 10,5/10,5 m | 11,1/11,1 m | 11,2/11,5 m | 11,5/11,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) | 37,0/36,0 m | 37,7/38,0 m | 36,8/36,2 m | 38,2/37,0 m | 36,80/37,3 m |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 57/65/69 dB | 57/67/70 dB | 59/67/71 dB | 59/67/70 dB | 57/67/70 dB |
Spalanie testowe | 6,6 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,5 l/100 km |
Zasięg | 750 km | 830 km | 860 km | 840 km | 900 km |
Test Spalania
Droga hamowania (ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfalt)
Kia Stonic, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Seat Arona i Volkswagen T-Roc - dane katalogowe
T-Roc | Arona | Stonic | Crossland X | CX-3 | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | t.benz./R3/12 | t.benz./R3/12 | t.benz./R3/12 | t.benz./R3/12 | benz./R4/16 |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezp./pasek | wtrysk bezp./pasek | wtrysk bezp./pasek | wtrysk bezp./pasek | wtrysk bezp./łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 999 | 998 | 1199 | 1998 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 115/5000 | 115/5000 | 120/6000 | 130/5500 | 120/6000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 200/2000 | 200/2000 | 172/1500 | 230/1750 | 204/2800 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 187 | 182 | 185 | 206 | 192 |
Skrzynia biegów | manualna 6b | manualna 6b | manualna 6b | manualna 6b | manualna 6b |
Napęd | przedni | przedni | przedni | przedni | przedni |
Filtr cząstek stałych | niedostępny | niedostępny | seryjny | seryjny | niedostępny |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika (l) | 445-1290 | 400-1280 | 352-1155 | 410-1255 | 350-1260 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 40 | 45 | 45 | 48 |
Rozmiar opon testowanego auta | 215/45 R 18 | 215/45 R 18 | 205/55 R 17 | 205/60 R 16 | 215/60 R 16 |
Emisja CO2 (g/km) | 116 | 114 | 118 | 114 | 137 |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1300/630 | 1100/590 | 1100/450 | 840/620 | 1200/605 |
Gdzie zmieści się najwięcej bagażu?
Według danych fabrycznych największy bagażnik ma T-Roc – domyślnie mieści aż o 95 l więcej niż Mazda CX-3, która jest od niego o 4 cm dłuższa. Jej bagażnik odpowiada najkrótszej w porównaniu Kii Stonic. Należy jednak pamiętać, że część litrażu przypada na nieregularne wnęki po bokach i – oczywiście – na schowek pod podłogą. Świetną relację pojemności bagażnika do gabarytów nadwozia oferuje Seat Arona. Co więcej, hiszpański crossover może się też pochwalić najniższym progiem załadunku.
Kia Stonic, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Seat Arona i Volkswagen T-Roc - ceny, gwarancje, utrata wartości, przeglądy:
T-Roc | Arona | Stonic | Crossland X | CX-3 | |
Cena podstawowa | 86 190 zł | 69 600 zł | 71 490 zł | 70 800 zł | 79 900 zł |
Utrata wartości (3 lata i 60 tys. km) | 34,2 proc. | 34,2 proc. | 34,0 proc. | 37,5 proc. | 33,5 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 5 lat | 7 lat/150 tys. km | 2 lata | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 12 lat | 8 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km/rok | co 30 tys. km/rok | co 30 tys. km/rok | co 30 tys. km/rok | co 20 tys. km/rok |
Cena po doposażeniu | 99 300 zł | 80 907 zł | 73 990 zł | 79 950 zł | 79 900 zł |
Kia Stonic, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Seat Arona i Volkswagen T-Roc - punkty i klasyfikacja:
Nadwozie | Maks. pkt. | VW | Seat | Kia | Opel | Mazda |
Przestronność z przodu | 40 | 34 | 34 | 30 | 32 | 28 |
Przestronność z tyłu | 30 | 22 | 21 | 18 | 17 | 16 |
Pojemność bagażnika | 25 | 22 | 21 | 20 | 21 | 20 |
Ładowność | 15 | 13 | 11 | 12 | 14 | 11 |
Widoczność | 20 | 15 | 15 | 14 | 12 | 11 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 23 | 23 | 20 | 23 | 19 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 16 | 16 | 14 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 16 | 15 | 14 | 14 |
Suma punktów | 200 | 161 | 157 | 145 | 147 | 135 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | |||||
Przyspieszenie | 25 | 15 | 16 | 16 | 16 | 17 |
Elastyczność | 25 | 14 | 15 | 16 | 18 | 14 |
Poziom hałasu | 15 | 15 | 13 | 11 | 12 | 13 |
Skrzynia biegów | 15 | 12 | 12 | 11 | 10 | 12 |
Zachowanie na drodze | 30 | 25 | 26 | 25 | 23 | 25 |
Komfort jazdy | 30 | 25 | 24 | 22 | 23 | 21 |
Układ kierowniczy | 15 | 12 | 12 | 11 | 11 | 11 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 5 | 3 | 2 | 2 |
Skuteczność hamulców | 40 | 30 | 24 | 30 | 24 | 28 |
Suma punktów | 200 | 152 | 147 | 145 | 139 | 143 |
Koszty | Maks. pkt. | |||||
Cena po doposażeniu | 50 | 30 | 37 | 40 | 37 | 37 |
Utrata wartości | 15 | 15 | 15 | 15 | 13 | 15 |
Zużycie paliwa | 30 | 21 | 22 | 20 | 21 | 21 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 24 | 21 | 18 | 22 | 18 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 21 | 18 | 15 | 18 | 14 |
Ubezpieczenia | 10 | 8 | 8 | 9 | 8 | 8 |
Gwarancja | 15 | 8 | 14 | 15 | 8 | 10 |
Przeglądy | 10 | 10 | 10 | 5 | 10 | 7 |
Suma punktów | 200 | 137 | 145 | 137 | 137 | 130 |
Wynik końcowy | 600 | 450 | 449 | 427 | 423 | 408 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. |
Kia Stonic, Mazda CX-3, Opel Crossland X, Seat Arona i Volkswagen T-Roc - naszym zdaniem
T-Roc okazał się najlepszy w teście, ale Arona – tylko minimalnie słabsza. Gdyby lepiej hamowała, miałaby 1. miejsce. Rywale nie są przegrani – stanowią bardzo ciekawą alternatywę dla tego, co oferuje koncern VW. A jeśli ktoś ma alergię na 3 cylindry, może wybrać Mazdę albo większy silnik.