Dziś SUV-y i crossovery stanowią trzon sprzedaży Nissana w Europie – 66,3 proc. aut sprzedawanych przez tę firmę na Starym Kontynencie należy do któregoś z tych niezwykle dynamicznie rozwijających się segmentów. Strach pomyśleć, co by było, gdyby Nissan przespał boom na sportowo-użytkowe kompakty pokroju Qashqaia.
Pierwotnie bowiem ten model miał być konwencjonalnym następcą Almery. Prace nad tym autem już trwały, gdy w Europejskim Centrum Technicznym Nissana w grudniu 2002 r. podjęto decyzję o skrzyżowaniu kompaktu z genami... Murano. Zmiana kierunku myślenia to zasługa niejakiego Hirohidego Tagawy. Koncepcja była sprytna – zbadano, co dotychczas odstraszało klientów od kupna SUV-a pokroju Murano, i na tej podstawie postarano się połączyć jego dobre strony z zaletami (w tym przede wszystkim z gabarytami i ceną) hatchbacka.
Co ciekawe, od początku zakładano, że znaczną większość sprzedaży crossoverów będą stanowiły wersje z napędem na jedną oś. Na Qashqaia i Juke’a z napędem 4x4 w mijającym roku zdecydowało się tylko (odpowiednio) 5 i 6 proc. polskich klientów. Inaczej ma się sprawa z X-Trailem, tu bowiem blisko 70 proc. egzemplarzy wyjeżdża z salonów z systemem All Mode 4x4 i wyposażeniem Tekna – najdroższa pozycja w cenniku (147 400 zł).
Juke i Qashqai są najcześniej wybierane w nieco uboższych wariantach Acenta i N-Tec, ale z racji polityki wyposażeniowej Nissana i tak są to samochody bardzo bogate w opcje. Co ważne, we wszystkich crossoverach można zamówić korzystnie skalkulowane pakiety asystentów jazdy – najbardziej rozbudowane są w X-Trailu i Qashqaiu.
Który model jest dla kogo, jaka wersja zasługuje na polecenie i co warto zamówić – te dylematy potencjalnego nabywcy crossovera Nissana postaramy się rozwikłać na kolejnych stronach. Jedno jest pewne: warto skorzystać z aktualnych promocji.
Nissan Juke - oryginalność w dobrej cenie
Wyglądający jak egzotyczny wybryk fauny Juke zawdzięcza swój sukces właśnie designowi. 4,13-metrowe auto konkuruje z Mini Countrymanem, tyle że pozwala wyróżnić się z tłumu w znacznie niższej cenie – Juke’a można kupić już za 54 900 zł.
Wraz z przeprowadzonym w 2014 r. liftingiem mały croosover Nissana zyskał dodatkowe opcje indywidualizacji (kolorowe wstawki we wnętrzu, nowe lakiery nadwozia i wzory felg), choć brytyjski crossover i tak oferuje ich więcej. Kompaktowe wymiary i mocno opadająca linia dachu, ograniczająca przestrzeń w kabinie, wykluczają Juke’a z kategorii aut rodzinnych. Zatem pojazd dla singla poruszającego się głównie w mieście?
Z jednej strony tak, bo z przodu wysoko się siedzi, a wystające z maski światła pozwalają dobrze oszacować gabaryty auta podczas parkowania. Jednocześnie jednak zwrotność jest tylko przeciętna, a widoczność do tyłu – mocno ograniczona. Nissan niestety nie oferuje czujników parkowania, a opcjonalny system kamer 360 stopni daje niezbyt wyraźny obraz.
Najlepiej do charakteru auta pasuje 1,2-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 115 KM. Polecamy go w połączeniu z wersją wyposażeniową Acenta (64 900 zł) lub – bardziej wymagającym – N-Connecta (70 900 zł; bogatsza m.in. o system multimedialny z nawigacją i kamerą). Przeciwnicy downsizingu mogą wybrać wolnossący 117-konny silnik, jednak wówczas są skazani na automatyczną skrzynię CVT – nie każdemu przypadnie do gustu charakter jej pracy.
Nissan Juke dane techniczne i osiągi
1.6 94 | 1.6 117 | DIG-T 115 | DIG-T 190 | dCi 110 | |
Silnik | benz./R4/16 | benz./R4/16 | t.benz./R4/16 | t.benz./R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1598 | 1197 | 1618 | 1461 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 94/5400 | 117/6000 | 115/4500 | 190/5600 | 110/4000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 140/3200 | 158/4000 | 190/2000 | 240/1600 | 260/1750 |
Wtrysk paliwa | wielopunktowy | wielopunktowy | bezpośredni | bezpośredni | bezpośredni |
Napęd | przedni | przedni | przedni | przedni/4x4 | przedni |
Skrzynia biegów | man. 5b | aut. CVT | man. 6b | man. 6b/aut. CVT | man. 6b |
Pojemność bagażnika (l) | 354-830 | 354-830 | 354-830 | 354-830 | 354-830 |
Masa własna (kg) | 1163 | 1205 | 1236 | 1300/1431** | 1305 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,0 | 11,5 | 10,8 | 7,8/8,1** | 11,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 168 | 170 | 178 | 215/200** | 11,2 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,0 | 6,0 | 5,7 | 6,0/6,5** | 4,0 |
Cena (zł) | 54 900 | 69 200 | 64 900 | 80 600/92 600** | 68 900 |
*bez wersji sportowej NISMO RS, **w zależności od skrzyni biegów i napędzanych osi
Nissan Juke - to nam się podoba
Turbosceptycy mają wybór wśród wolnossących benzyniaków. Ceny podstawowe modeli i opcji są rozsądnie skalkulowane.
Nissan Juke - to nam się nie podoba
Zbyt miękkie, niewygodne na długich trasach fotele, słaba widoczność, ciasny tył kabiny, wersja 4x4 tylko ze skrzynią CVT.
Nissan Juke nasza opinia
W Juke’u postawiono fantazyjny wygląd ponad praktyczność i wygodę. Ze względu na ciasny tył kabiny nie zmieszczą się tu wygodnie dorośli. Produkowany od 2010 r. Juke bazuje na starym Qashqaiu, i to czuć – precyzja prowadzenia i komfort amortyzacji są niedzisiejsze.
Nissan Qashqai - bestseller nie bez powodu
Największy przebój wśród crossoverów Nissana (wraz z poprzednią generacją sprzedano na świecie już ponad 2 mln egzemplarzy), najlepiej sprzedający się kompaktowy crossover w Polsce oraz zdobywca Złotej Kierownicy 2014 w klasie kompaktów i kompaktowych crossoverów.
Nissan Qashqai świetnie radzi sobie także w naszych testach porównawczych. Czyżby ideał? Zasadniczo jest to auto godne polecenia. Zapewnia dobry kompromis między zwartym nadwoziem, które pozwala bezstresowo poruszać się na co dzień po mieście, a przestronnym wnętrzem, umożliwiającym wakacyjne podróże w czwórkę. Bagażnik (401 l z seryjnym dojazdowym kołem zapasowym) nie grzeszy rekordowymi wymiarami, ale przy odrobinie dyscypliny podczas pakowania wakacyjnego ekwipunku powinien wystarczyć.
O ile nie skusicie się na 19-calowe koła z niskoprofilowymi oponami (standard w topowej Teknie), jazda będzie wygodna, to samo dotyczy komfortu akustycznego. Prowadzenie jest o wiele lepsze niż w poprzedniku, jedynie układ kierowniczy mógłby być nieco bardziej komunikatywny.
Którą wersję Nissana Qashqaia wybrać? To zależy od potrzeb. Podstawowy 115-konny turbobenzyniak sprawdzi się, jeśli poruszacie się głównie po mieście, bo po pełnym załadowaniu samochodu i podczas próby wyprzedzania na trasie szybko zatęsknicie za dodatkowymi końmi. Złotym środkiem wydaje się 160-konne DIG-T, o ile nie upieracie się przy napędzie 4x4. Taki napęd otrzymacie tylko w dCi 130, a ta konfiguracja winduje cenę do co najmniej 93 900 zł.
Jeśli do tego dodacie jeszcze warte polecenia wyposażenie Acenta, zostawicie w salonie 100 700 zł. Radzimy dokupić ponadto multimedialny „kombajn” z nawigacją za 5000 zł i pakiet asystentów jazdy za 3600 zł.
Nissan Qashqai dane techniczne i osiągi
DIG-T 115 | DIG-T 160 | dCi 110 | dCi 130 | |
Silnik | t.benz./R4/16 | t.benz./R4/16 | t.diesel/R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1197 | 1618 | 1461 | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 115/4500 | 163/5600 | 110/4000 | 130/4000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 190/2000 (165/1750)* | 240/2000 | 260/1750 | 320/1750 |
Wtrysk paliwa | bezpośredni | bezpośredni | bezpośredni | bezpośredni |
Napęd | przedni | przedni | przedni | przedni/4x4 |
Skrzynia biegów | man. 6b/aut. CVT | man. 6b | man. 6b | man. 6b/aut. CVT |
Pojemność bagażnika (l) | 401-1585 (z dojazdowym kołem zapasowym) | 401-1585 (z dojazdowym kołem zapasowym) | 401-1585 (z dojazdowym kołem zapasowym) | 401-1585 (z dojazdowym kołem zapasowym) |
Masa własna (kg) | 1318/1332* | 1365 | 1365 | 1419-1518* |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,9/12,9* | 9,1 | 11,9 | 9,9-11,1* |
Prędkość maksymalna (km/h) | 185/173* | 200 | 182 | 183-190* |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,6/5,6* | 5,8 | 3,8 | 4,4-4,9* |
Cena (zł) | 67 900/77 500* | 78 300 | 79 000 | 85 900-93 900* |
*w zależności od skrzyni biegów i napędzanych osi
Nissan Qashqai - to nam się podoba
Przestronne wnętrze, wygodny w obsłudze kokpit, komfortowe zawieszenie, bogaty wybór asystentów jazdy w opcji.
Nissan Qashqai - to nam się nie podoba
Napęd 4x4 dostępny tylko z dieslem i „manualem”, bagażnik mógłby być nieco większy, a tworzywa – szlachetniejsze.
Nissan Qashqai nasza opinia
Nissan Qashqai to wszechstronne auto, które może zaspokoić potrzeby bardzo różnych kierowców. Starsze osoby docenią łatwość wsiadania i komfortowe zawieszenie. Ci młodsi, z małymi dziećmi – ustawny bagażnik i dynamiczne, a zarazem oszczędne jednostki napędowe. Szkoda tylko, że Qashqai drugiej generacji tak się ceni – poprzednik był tańszy.
Nissan X-Trail - duży, wygodny i niedoceniany
Nissan X-Trail to SUV nissana z najdłuższą historią – pierwsza generacja zadebiutowała w 2001 r. i zastąpiła Terrano. Był to pierwszy krok w stronę złagodzenia terenowego oblicza tej serii, do tego stopnia, że obecny X-Trail może mieć napęd 4x4 tylko w jednej kombinacji silnikowo-przekładniowej – ze 130-konnym dieslem i 6-biegowym „manualem”.
Ta wersja cieszy się największym zainteresowaniem wśród klientów w Polsce, bo wybiera ją aż 68 proc. kupujących. Alternatywnie można mieć tę jednostkę z automatyczną skrzynią CVT i napędem na przednią oś lub zdecydować się na 163-konny silnik benzynowy.
Dużego wyboru nie ma – naszym zdaniem brakuje tu jeszcze 2-litrowego silnika o mocy ok. 180 KM. Ponadto nowy Nissan X-Trail zastąpił też Qashqaia +2 – dlatego za dopłatą 4000 zł można zamówić trzeci rząd siedzeń (jednak nie z silnikiem benzynowym).
Tyle że X-Trail różni się od Qashqaia nie tylko wielkością i detalami wyglądu. Jest odczuwalnie przestronniejszy, poza tym środkowa kanapa ma regulację wzdłużną i kąta pochylenia oparcia. Jednak, nawet gdy przesunie się ją do tyłu, bagażnik X-Traila będzie o 7,5 cm głębszy od tego w Qashqaiu. Także prowadzenie i komfort są lepsze w większym Nissanie, choć zawieszenie czasem hałasuje.
Nissan X-Trail dane techniczne i osiągi
DIG-T 160 | dCi 130 | |
Silnik | t.benz./R4/16 | t.diesel/R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1618 | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 163/5600 | 130/4000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 240/2000 | 320/1750 |
Wtrysk paliwa | bezpośredni | bezpośredni |
Napęd | przedni | przedni/4x4 |
Skrzynia biegów | man. 6b | man. 6b/aut. CVT |
Pojemność bagażnika (l) | 550-1982 (z dojazdowym kołem zapasowym) | 550-1982 (z dojazdowym kołem zapasowym) |
Masa własna (kg) | 1430 | 1500-1580* |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,7 | 10,5-11,4* |
Prędkość maksymalna (km/h) | 200 | 186-188* |
Średnie spalanie (l/100 km) | 6,2 | 4,9-5,3* |
Cena (zł) | 90 900 | 99 400-117 400* |
*w zależności od skrzyni biegów i napędzanych osi
Nissan X-Trail - to nam się podoba
Możliwość zamówienia 3. rzędu siedzeń, zawieszenie dobrze znosi trudy polskich dróg, ustawny i duży bagażnik, przestronna kabina.
Nissan X-Trail - to nam się nie podoba
Bardzo mała paleta jednostek napędowych, tylko jedna wersja z 4x4, nieco hałaśliwe zawieszenie, miejscami tworzywa mogłyby być szlachetniejsze.
Nissan X-Trail nasza opinia
Nissan X-Trail nie tylko jest obliczony na większe potrzeby transportowe niż Qashqai, lecz także dojrzalej jeździ – bardziej komfortowo resoruje i lepiej się go prowadzi. Zamiast Qashqaia z topowym wyposażeniem warto rozważyć uboższego X-Traila, nawet gdy dużo jeździcie po mieście.
Crossovery Nissana - duży, średni i mały: Który jest dla kogo?
Nissan Juke jest tu najstarszą konstrukcją, dlatego odstaje od swoich większych braci – tego auta nie możemy polecić tak bardzo, jak Qashqaia czy X-Traila, ze wskazaniem na największy model. Nissan powinien jednak trochę popracować nad doborem tworzyw we wnętrzu. Konkurenci z Korei robią tu lepsze wrażenie.