W Maździe CX-5 mamy do czynienia z ewolucją designu – wygląd nie bije nowością po oczach, ale został ze smakiem wyostrzony. I dobrze, po co wyważać otwarte drzwi? Nam się to podoba, choć punktów za piękno nie przyznajemy. Stawiamy na mierzalne i obiektywnie odczuwalne cechy.

Pod maską CX-5 tkwi dobrze znany 150-konny diesel 2.2. Na naszym rynku wciąż pokutuje z powodu wyższej niż u konkurentów akcyzy. Tiguan i Sportage mają bowiem 2-litrowe silniki, a Nissan – tylko 1.6. Moc tej stawki waha się od 130 do 150 KM, wszystkie auta z manualnymi skrzyniami biegów i napędem 4x4. I każde z nich ma swoją popisową konkurencję. Kia bryluje 7-letnią gwarancją. Volkswagen został zaprojektowany wokół człowieka – jest przestronny i ergonomiczny. Nissan z kolei ma atrakcyjną cenę, natomiast Mazdę zawsze chwaliliśmy za prowadzenie. Czym tym razem SUV-y nas zaskoczą? Przepuśćmy je przez testowe sito punktowe!

Foto: Auto Świat
.
Foto: Auto Świat
.

Mazda CX-5 kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i VW Tiguan - dane producentów

Volkswagen Kia Mazda Nissan
Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16 t.diesel/R4/16
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/pasek common rail/łańcuch common rail/łańcuch common rail/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 1968 1995 2191 1598
Moc maksymalna (KM/obr./min) 150/3500 136/2750 150/4500 130/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 340/1750 373/1500 380/1800 320/1750
Prędkość maksymalna (km/h) 204 184 199 190
Skrzynia biegów man. 6 man. 6 man. 6 man. 6
Napęd 4x4 4x4 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika (l) 520-1655 503-1492 506-1620 430-1585
Opony testowanego auta 235/55 R 18 245/45 R 19 225/55 R 19 225/45 R 19
Pojemność zbiornika paliwa/AdBlue (l) 60/12 62/- 58/- 65/-
Emisja CO2 (g/km) 123 139 142 133
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez (kg) 2500/750 2200/750 2000/750 1800/750
Dł./szer./wys. (mm) 4486/1839/1673 4480/1855/1635 4550/1840/1680 4370/1800/1595

Mazda CX-5 kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i VW Tiguan - wyniki pomiarów drogowych

Volkswagen Kia Mazda Nissan
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,0 s 3,4 s 3,2 s 3,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,6 s 10,5 s 9,8 s 10,8 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 16,7 s 18,0 s 16,6 s 18,8 s
Elastyczność 60-100 km/h 6,9/9,7 s (4./5. bieg) 6,4/8,4 s (4./5. bieg) 6,5/9,5 s (4./5. bieg) s 6,6/9,1 s (4./5. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h 10,1/13,6 s (5./6. bieg) 9,1/12,6 s (5./6. bieg) 9,2/12,2 s (5./6. bieg) 9,5/12,5 s (5./6.bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1758/542 kg 1707/543 kg 1671/472 kg 1586/444 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc. 60/40 proc. 60/40 proc. 61/39 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,4/11,4 m 11,0/11,2 m 11,7/12,1 m 11,5/11,4 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 34,9 m 34,6 m 38,6 m 35,1 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,2 m 35,0 m 38,8 m 35,7 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB 57 dB 56 dB 59 dB
Hałas w kabinie przy 100 km/h 66 dB 66 dB 65 dB 68 dB
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB 70 dB 69 dB 71 dB
Spalanie testowe 6,2 l/100 km 6,5 l/100 km 6,6 l/100 km 6,1 l/100 km
Zasięg 960 km 950 km 870 km 1060 km

Mazda CX-5 kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i VW Tiguan - gwarancja/ceny

Volkswagen Kia Mazda Nissan
Cena podstawowa testowanej wersji 132 290 zł 117 990 zł 142 900 zł 119 150
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) 41,6 proc. 44,1 proc. 41,1 proc. 46,1 proc.
Gwarancja mechaniczna 2 lata 7 lat 3 lata 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km lub rok co 30 tys. km lub 2 lata co 20 tys. km lub rok co 30 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu 153 400 zł 126 490 zł 149 900 zł 119 150 zł

Mazda CX-5 kontra Kia Sportage, Nissan Qashqai i VW Tiguan - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Volkswagen Kia Mazda Nissan
Przestronność z przodu 40 34 31 31 28
Przestronność z tyłu 30 27 24 25 22
Pojemność bagażnika 25 21 20 20 18
Ładowność 15 13 13 11 10
Widoczność 20 16 13 15 13
Fotele, pozycja kierowcy 30 25 24 22 21
Ergonomia obsługi 20 16 16 14 13
Jakość wykończenia 20 17 16 14 13
Suma punktów 200 169 157 154 140
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Volkswagen Kia Mazda Nissan
Przyspieszenie 25 18 17 18 17
Elastyczność 25 18 17 19 19
Poziom hałasu 15 13 12 11 11
Skrzynia biegów 15 11 12 12 10
Zachowanie na drodze 30 26 26 25 23
Komfort jazdy 30 25 21 23 20
Układ kierowniczy 15 14 12 13 10
Średnica zawracania 5 4 4 5 4
Skuteczność hamulców 40 37 37 30 36
Suma punktów 200 166 158 156 150
Koszty Maks. pkt. Volkswagen Kia Mazda Nissan
Cena po doposażeniu 50 27 33 28 40
Utrata wartości 15 15 14 15 13
Zużycie paliwa 30 22 21 21 23
Wyposażenie – komfort 30 26 26 26 23
Wyp. – bezpieczeństwo 30 24 25 25 13
Ubezpieczenia 10 7 8 7 8
Gwarancja 15 8 15 10 10
Przeglądy 20 20 20 13 20
Suma punktów 200 149 162 145 150
Wynik końcowy 600 484 477 455 440
Miejsce w teście 1. 2. 3. 4.

Naszym zdaniem: Mazda się nie popisała

Długa droga hamowania i niedociągnięcia w zestrojeniu zawieszenia sprawiły, że Mazda przegrała z Kią i Volkswagenem. Gdyby nie to, CX-5 mogłoby wygrać. Nissan mimo najniższej ceny nie miał szans głównie ze względu na ciasne wnętrze.