Który kupić? Najtańszy, najszybszy, największy, benzyniaka czy diesla, a może to auto, które ma najdłuższą gwarancję? Wśród kompaktów najlepiej sprzedają się Octavia, Golf i Astra. Tak wybierają firmy, najczęściej zajmujące się leasingiem lub zarządzające flotą (skupiają prawie 48 proc. rynku). Osoby prywatne mają inne preferencje – w tym wypadku są to: Astra, Tipo i Octavia. Prześwietlamy sześć popularnych modeli i doradzamy, którą wersję warto kupić. Wybieramy, uwzględniając zarówno cenę, jak i przyjemność z jazdy.
Naszym zdaniem: kompakt za 50 tys. zł to mit
Niska bazowa cena modelu ma zachęcić do odwiedzenia salonu, zwłaszcza pod koniec roku, kiedy ruszają wyprzedaże. Nasze zestawienie pokazało, że rozsądnie skonfigurowany kompakt (założyliśmy, że będzie miał silnik ok. 120 KM i system unikania kolizji) kosztuje minimum 70 tys. zł. Taką cenę ma najtańszy Fiat, ale koszt zakupu większości modeli występujących w zestawieniu wyniósł 77-81 tys. zł. Wyjątkowo drogie okazały się Octavia i Auris. W przypadku Skody cenę znacznie podniosła dwusprzęgłowa przekładnia. W Toyocie z kolei hybrydowy napęd.
To od wielu lat najlepiej sprzedające się auto w Polsce (w okr. I-X 2017 r.: 15 803 szt.). Obecnie jest dostępny model 3. generacji po face liftingu (2017 r.). Występuje jako liftback lub kombi, z napędem na przednią oś bądź 4x4. Biorąc pod uwagę gabaryty (dł. 4,7 m), Octavia wykracza poza segment kompaktów. Dobrze się ją prowadzi i jest komfortowa.
Napęd
Benzyniaki: 1.0-2.0 (85-245 KM).
Diesle: 1.6-2.0 (90-184 KM).
Skrzynie: man. 5b, 6b, aut. 6b, 7b.
Wyposażenie
Active: 7 airbagów, klima, radio z BT, elektr. ster. szyby przednie i ogrzewane lusterka, relingi (kombi), św. do jazdy dziennej i tylne św. LED, hamulec antykolizyjny.
Ambition: św. przeciwmgielne, czuj. parkowania z tyłu, skórzana kierownica, podłokietniki, elektr. ster. szyby z tyłu, alufelgi 16 cali.
Drive: klima aut., lusterko z czuj. wilgot., czuj. parkow. p., tempomat, radio ze Smartlinkiem, chrom. wykończ. karoserii, alufelgi 17 cali.
Style: alufelgi 17 cali, czuj. parkow. przód, chrom. wykończenie, klima aut., Smartlink.
Scout: offroadowa stylistyka, tempomat, klimatyzacja aut., podgrzewane fotele.
RS: wyraziste lakiery, fotele ze skóry i alcant.
Deska rozdzielcza nie zachwyca stylem, lecz jest logiczna w obsłudze. Dwusprzęgłowe DSG (7950 zł) szybko zmienia biegi, ale trudno o płynne ruszanie.
Wybór profili jazdy i adaptacyjne zawieszeniemto opcje. W wersji Drive jest radio Bolero z 8-calowym ekranem BT, USB i Smartlinkiem.
Niewątpliwym atutem Octavii jest przestronność kabiny. Pod względem ilości miejsca z tyłu i w bagażniku żaden z rywali nie jest w stanie jej dorównać.
To nam się podoba: przestronne wnętrze, pojemny kufer, dobre prowadzenie, dynamiczny silnik 1.4, szybka skrzynia DSG, duży wybór wersji.
To nam się nie podoba: problemy z płynnym ruszaniem w wersji z „automatem”, 3-cylindrowe silniki oszczędne tylko podczas ekojazdy, 2 lata gwarancji.
Polecamy: Skoda octavia 1.4 TSI DSG Drive (85 420 zł).
Silnik 1.4 TSI to naszym zdaniem optymalny napęd w Octavii. Jest dynamiczny, w miarę oszczędny i ma cztery cylindry. 150-konna jednostka dobrze dogaduje się z „automatem”. Wersja Drive zapewnia najlepszy stosunek ceny do poziomu wyposażenia. Doposażyliśmy ją jednak w kilka dodatków, w tym system unikania kolizji. Tanio nie wyszło!
Zainteresowanie Tipo, zwłaszcza wśród klientów indywidualnych, jest coraz większe (całk. sprzedaż w okr. I-X 2017 r.: 7176 szt.). Kompakt Fiata wyróżnia się przestronnym wnętrzem i pojemnym bagażnikiem. Jego atutami są też dobre prowadzenie (w htb. i kb. lepsze niż w sedanie) oraz atrakcyjne ceny. Dostępny z silnikami wolnossącymi i turbo. Hatchbacka prowadzi się dobrze. Ma komfortowe zawieszenie i skromną paletę silników, choć występuje z fabrycznym LPG.
Napęd
Benzyniaki: 1.4-1.6 (95-120 KM).
Diesle: 1.3-1.6 (95-120 KM).
Skrzynie biegów: man. 5b, 6b, aut. 6b, 6b(DDCT).
Wyposażenie
Pop: 6 airbagów, centralny zamek, elektr. szyby p., klima, radio z USB, fotel kierowcy z reg. wys., podgrz. i elektr. ster. lusterka.
Easy: elektr. szyby tył, wielofunkc. skórz. kierow., chrom. klamki zewnętrzne, radio z BT.
Lounge: światła przeciwmgielne, automatyczna klima, podłokietnik, 16-calowe alufelgi.
S-Design: biksenony, Android Auto i CarPlay, alufelgi 17 cali, przyciemniane tylne szyby.
Poprawna jakość materiałów (miękkie tworzywa w górnej części deski). Klimatyzacja automatyczna w pakiecie Comfort za 2200 zł
Radio Uconnect z nawigacją w dobrej cenie (2400 zł). W Easy – tylko z portami USB i systemem BT.
Funkcja City zwiększa siłę wspomagania kierownicy na parkingach.
Fotele są obszerne i wygodne, ale przeciętnie trzymają na szybkich łukach. Z tyłu wystarczająco przestrzeni na nogi i nad głową. Pojemny kufer (440 l)
To nam się podoba: duża ilość miejsca dla pasażerów i na bagaż, niezły standard wyposażenia, dobre prowadzenie i wygodne resorowanie, fabryczne LPG, osiągi 1.4 T, atrakcyjne ceny.
To nam się nie podoba: miękkie zawieszenie nie sprawdza się podczas szybkiej jazdy, powolny i głośny silnik 1.4/95 KM, nawet w opcji brak asystenta pasa ruchu, 2 lata gwarancji.
Polecamy: Fiat Tipo 1.4 T-Jet Easy (61 900 zł).
Nie dziwi nas popularność Tipo. To niezłe auto za rozsądne pieniądze. Wybraliśmy benzyniaka 1.4 Turbo, bo zapewnia dobre osiągi, choć jest paliwożerny (alternatywą będzie instalacja LPG). Już bazowa wersja Pop ma przyzwoity standard wyposażenia, ale ze względu na Bluetooth i pakiet skórzany zdecydowaliśmy się na Easy, którą wzbogaciliśmy.
Kompakt Opla kupują chętnie klienci zarówno flotowi, jak i indywidualni (całkowita sprzedaż w okr. I-X 2017 r.: 13 049 szt.). Hatchback powstaje w gliwickich zakładach, kombi
– w brytyjskiej fabryce. Astra V jest lżejsza od poprzedniczki i czuć to na drodze. Samochód nie boi się dynamicznej jazdy, komfort jest zadowalający.
Napęd
Benzyniaki: 1.0-1.4 (100-200 KM)
Diesle: 1.6 (95-160 KM)
Skrzynie biegów: man. 5b, 6b, aut. 5b, 6b.
Wyposażenie
Essentia: 6 airbagów, klima man., fotel kierowcy z regulacją wys., elektr. ster. przednie szyby i lusterka, radio z Bluetoothem i USB.
Enjoy: elektr. ster. szyby tył, radio z ekranem 7”, wielofunkc. skórzana kierow., tempomat.
Dynamic: OnStar, klima 2-stref., św. przeciwmgielne, alufelgi 17 cali, tryb układu jezdnego Sport, czujnik kolizji, asystent pasa ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych.
Elite: skórzano-materiałowa tapicerka, elektr. składane lusterka, cz. parkowania p/t, elektr. hamulec postojowy, dostęp bezkluczykowy.
Dobra jakość materiałów i ergonomiczna pozycja. Od wersji Enjoy tempomat z ogranicznikiem prędkości jest w wyposażeniu seryjnym.
W odmianie Enjoy zestaw multimedialny z 7-calowym ekranem, Bluetoothem i gniazdem USB.
Osobisty asystent OnStar (1950 zł) automatycznie powiadomi o wypadku lub po połączeniu z konsultantem ułatwi dotarcie do celu.
Seryjne siedzenia nie są wygodne. Osobom mającym kłopot z kręgosłupem polecamy ergonomiczne fotele (1600 zł). Z tyłu dwójce dorosłych będzie wygodnie.
To nam się podoba: pewne prowadzenie także podczas dynamicznej jazdy, benzyniak 125 KM równomiernie rozwija moc, nowoczesne multimedia i sys. bezpieczeństwa.
To nam się nie podoba: komfort jazdy na 17-calowych kołach, kultura pracy i ekonomika trzycylindrowego benzyniaka, na tle rywali skromny bagażnik (370 l),
2 lata gwarancji.
Polecamy: Opel Astra 1.4/125 KM Enjoy (70 300 zł).
Astrę charakteryzują: dobre prowadzenie, nowoczesne silniki, rozwiązania zwiększające komfort (multimedia) i bezpieczeństwo (asystenci kierowcy). Ze względu na kulturę pracy i równomiernie rozwijaną moc wybraliśmy benzyniaka 1.4/125 KM. Drugi wariant wyposażeniowy (Enjoy) wzbogaciliśmy o kilka elementów. Cena jest akceptowalna.
Trzecia generacja i30 to tegoroczna debiutantka (całk. sprzedaż w okr. I-X 2017 r.: 1941 szt.), występuje jako hatchback (od stycznia) i kombi (od lipca). W styczniu 2018 r. dołączy wersja – fastback. Pod maską znajdziecie głównie doładowane silniki (wolnossący jest tylko benzyniak 1.4/100 KM) 3- i 4-cylindrowe. Dopracowane zawieszenie za-
pewnia dobre prowadzenie i wysoki komfort jazdy. Seryjny system utrzymania pasa ruchu.
Napęd
Benzyniaki: 1.0-1.4 (100-140 KM)
Diesle: 1.6 (95-136 KM)
Skrzynie biegów: man. 6b, aut. 7b (DCT)
Wyposażenie
Classic Plus: 7 airbagów, czujnik kolizji, utrzymanie pasa ruchu, kontrola zmęczenia kierowcy, elektr. ster. szyby i lusterka (podgrzewane), klimatyzacja man., tempomat, radio z USB, wielofunkcyjna kierownica.
Comfort: czuj. cof., św. do jazdy dziennej LED, św. przeciwmg., doświetl. zakrętów, alufelgi.
Style: klima aut., kamera cofania.
Premium: reflektory LED, dostęp bezkluczyk., czuj. deszczu, podgrzew. fotele i kierownica.
Wygodna pozycja za kierownicą i intuicyjna obsługa systemów pokładowych. Poza boczkami drzwi materiały są dobre gatunkowo
Dwustrefowa klimatyzacja jest dostępna w wersji Comfort w pakiecie za 1 zł. System głośnomówiący Bluetooth – seryjny.
Radio 5 cali z kamerą cofania za dopłatą (2800 zł). Za 6000 zł navi 8 cali z ładowarką bezprzewodową.
Jedne z najlepszych foteli w klasie. Nawet po długiej trasie nie odczuwa się dyskomfortu. Z tyłu dużo przestrzeni na nogi i nad głową oraz wygodna pozycja
To nam się podoba: dobry komfort jazdy i prowadzenie, bogate wyposażenie seryjne, przestronne wnętrze, 5 lat gwarancji, nowoczesne multimedia i sys. bezpieczeństwa.
To nam się nie podoba: wysokie ceny zakupu, mało dynamiczny silnik 1.4/100 KM, trzycylindrowy motor oszczędny tylko w ekojeździe, za mało komunikatywny ukł. kierow.
Polecamy: Hyundai i30 1.4 T-GDI Comfort (76 200 zł).
Nowe i30 jest przestronne, solidnie wykonane i komfortowe, a na jego pokładzie znajdziecie wszelkie nowinki techniczne. Nie jest jednak tanie. Ze względu na słabą dynamikę nie zdecydowaliśmy się na bazowego benzyniaka, odpuściliśmy też litrówkę, która ma dziurę turbinową i wcale nie jest oszczędna. Wersja Comfort ma wysoki standard wyposażenia.
„Trójkę” na tle rywali wyróżniają sportowy charakter prowadzenia i paleta silników, składająca się wyłącznie z wolnossących benzyniaków. Auto miało lifting w 2016 r., dostępne jest jako hatchback lub sedan. Całkowita sprzedaż w okr. I-X 2017 r. wyniosła 2474 szt. Podwozie „trójki” zachęca do dynamicznej jazdy. Unikanie kolizji, czujnik martwego pola i monitorowanie ruchu poprzecz. – seryjne.
Napęd
Benzyniaki: 1.5-2.0 (100-165 KM).
Skrzynie biegów: man. 6b, aut. 6b.
Wyposażenie
SkyGO: 6 airbagów, radio z USB, klima man., elektr. ster. szyby i lusterka, „centralny” z pilotem, kierownica wielof., składana kanapa.
SkyMOTION: św. przeciwmg., unikanie kolizji, sys. multim., klima aut., tempomat, BT, 16-cal. alufelgi, elektr. skład. i podgrzew. lusterka, skórzana kierownica, elektr. ham. postojowy.
SkyENERGY: czuj.: parkow., martwego pola i ruchu poprz. podczas cofania, światła i desz- czu; podgrz. fotele, przyciem. tylne szyby.
SkyENERGY: LED-y, aut. św. drog., kamera cof., kluczyk zbliż., head-up, 18-cal. alufelgi.
Centralnie umieszczony obrotomierz zdradza charakter „trójki”. Krótkie skoki lewarka skrzyni biegów sprzyjają dynamicznej jeździe.
Head-up to rzadkość w tej klasie. W Maździe 3 występuje tylko w topowej odmianie SkyPASSION, podobnie jak aktywny tempomat.
Fotele ładnie wyglądają, ale są przeciętne pod względem wygody jazdy. Pasażerowie tylnej kanapy mają skromną przestrzeń na nogi. Na głową jest OK!
To nam się podoba: dobre osiągi, rozsądne spalanie, 3-letnia gwarancja, podwozie zachęca do dynamicznej jazdy, nowoczesne systemy bezpieczeństwa, krótkie skoki lewarka.
To nam się nie podoba: ograniczony komfort jazdy, ciasne wnętrze z tyłu, skromna przestrzeń bagażowa, obsługa dotykowa multimediów tylko podczas postoju, krótkie siedziska.
Polecamy: Mazda 3 2.0/120 KM SkyENERGY (78 900 zł).
Żaden z rywali nie ma tak dynamicznych i oszczędnych wolnossących benzyniaków. Auto nie jest jednak wzorcem pod względem komfortu jazdy, za to oferuje niepowtarzalną przyjemność z prowadzenia. 120-konny benzyniak to optymalny wariant pod względem osiągów i ceny. SkyENERGY ma dobry poziom wyposażenia. Auto do tanich nie należy!
Auris wśród klientów flotowych w segmencie C zajmuje 5. miejsce w sprzedaży, wśród indywidualnych – 4. (całk. sprzedaż w okr. I-X 2017 r.: 8973 szt.).Jest dostępny w dwóch wersjach nadwoziowych: hatchback i kombi. Ostatni lifting modelu miał miejsce w 2015 r. Choć Auris to auto dla spokojnych kierowców, podczas szybszej jazdy jest przewidywalny. Wysoki komfort.
Napęd
Benzyniaki: 1.3-1.6 (99-132 KM).
Diesle: 1.4-1.6 (90-112 KM).
Hybryda: 1.8 (136 KM).
Skrzynie biegów: man. 6b, aut.: CVT, e-CVT
Wyposażenie
Active: 7 airbagów, klima aut., radio z CD i BT, wielofunkcyjna kierownica, elektrycznie sterowane przednie szyby i lusterka, komputer.
Premium: utrzymanie pasa ruchu, czujnik świateł, lampy przeciwmg., elektr. ster. szyby tył, kamera cofania, alufelgi (hybryda).
Dynamic: LED-y, sportowe fotele, alufelgi.
Prestige: tempomat, relingi (kombi), przednie i tylne czujniki parkowania, aut. parkowanie, bezkluczykowy dostęp, podgrzewane fotele.
Materiały, zwłaszcza w uboższych wersjach, nie zachwycają jakością, są za to dobrze spasowane.
Seryjne multimedia mają Bluetooth i kamerę cofania. Nawigacja i podgrzewane fotele – za dopłatą.
Bardzo wygodne fotele. Kierowcy chwalą ergonomiczną pozycję. Auris z tyłu nie zachwyca ilością miejsca, zwłaszcza na nogi.
Choć wersja hybrydowa nie ma ograniczonej przestrzeni bagażowej (360 l), to i tak jej pojemność na tle rywali jest skromna.
To nam się podoba: w hybrydzie seryjny „automat” i małe spalanie (zwłaszcza w miejskiej eksploatacji), w Premium bogate wyposażenie, dobre prowadzenie, 3 lata gwarancji.
To nam się nie podoba: wysoka cena, mały bagażnik, w wersji ze skrzynią CVT silnik wyje podczas przyspieszania, mało miejsca z tyłu, paliwożerny motor 1.6, słaba dynamika 1.2 T.
Polecamy: Toyota Auris 1.8 HSE Premium (71 200 zł).
Polecamy hybrydę, choć wydaje się, że nie należy do tanich. Ma za to niskie spalanie (na poziomie silnika Diesla), jest mało awaryjna (wbrew pozorom to prosta konstrukcja), a także seryjnie wyposażona w automatyczną przekładnię (wygodna eksploatacja). W bazowej Active nie ma skórzanej kierownicy ani asystentów kierowcy, stąd wybór Premium.