Ich silniki wyczarowują brutalne siły z oleju napędowego. Panamera 4S Diesel osiąga 850 Nm momentu obrotowego, 750d xDrive – 760. W Porsche moment ten rodzi się w 8 cylindrach o łącznej pojemności 4 litrów. Można wręcz rzec, że 422 KM to jedynie produkt uboczny.
Porsche Panamera 4S Diesel kontra BMW 750d xDrive - ich diesle to potęga!
Pod maską BMW tkwi 6 cylindrów ułożonych w rzędzie i aż 4 turbosprężarki! Z 3 litrów pojemności wyciąga się tu słuszne 400 KM. Żeby przenieść to wszystko na asfalt, konstruktorzy nie mogli się obejść bez napędu 4x4. Każda ze skrzyń ma 8 przełożeń, co jest głównie podyktowane chęcią obniżenia zużycia paliwa. Osiągi tak samo wgniatają w fotel. Panamera 4S Diesel przyspiesza w 4,1 s do „setki”, czyli potrafi zostawić w tyle niejedno 911. No i BMW także, które od 0 do 100 km/h rozpędza się w nie mniej imponujące 4,5 s. W pozostałych pomiarach dynamiki Panamera też okazuje się minimalnie szybsza.
750d | Panamera | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel quadturbo/R6/26 | diesel biturbo/V8/32 |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/łańcuch | common rail/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 2993 | 3956 |
Maks. moc silnika (KM/obr./min) | 400/4400 | 422/3500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 760/2000 | 850/3500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 250 | 285 |
Skrzynia biegów | aut. 8 | aut. 8 (dwusprżegł.) |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw | tw/tw |
Pojemność bagażnika (l) | 515 | 495 |
Rozmiar opon testowanego auta (p | t) | 245/45 R 19 | 275/35 R 21 | 315/30 R 21 |
Pojemność zbiornika paliwa/AdBlue (l) | 78/23 | 90/20 |
Dł./szer./wys. (mm) | 5098/1902/1467 | 5049/1937/1423 |
Porsche Panamera 4S Diesel kontra BMW 750d xDrive - wyniki testu
750d | Panamera | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 1,7 s | 1,5 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,5 s | 4,1 s |
Przyspieszenie 0-200 km/h | 17,0 s | 15,4 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h | 2,3 s (aut.) | 2,2 s (aut.) |
Czas rozpędzania 80-120 km/h | 2,8 s (aut.) | 2,6 s (aut.) |
Masa rzeczywista/ładowność | 2073/557 kg | 2141/494 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 52/48 proc. | 55/45 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 12,2/12.2 m | 11,4/11,3 m |
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (zimne) | 35,7 m | 35,3 m |
Hamowanie (opony letnie) ze 100 km/h (gorące) | 34,3 m | 33,1 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) | 57 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 62 dB (A) | 64 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 66 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 8,1 l/100 km | 8,4 l/100 km |
Zasięg | 960 km | 1070 km |
Rzecz jasna, auta te skonstruowano według nieco innych założeń. BMW to supernowoczesna, luksusowa limuzyna zorientowana na komfort, choć nie pozbawia kierowcy przyjemności z aktywnego prowadzenia. Porsche przesunęło ciężar charakteru Panamery na sport – zarówno wygląd, jak i koncepcja wnętrza z nisko umieszczonymi, sztywniejszymi niż w BMW fotelami, a także otulającym kierowcę kokpitem pozwalają odczuć inną atmosferę niż w „siódemce”. To samo dotyczy napędu: silnik sprawia wrażenie jeszcze bardziej brutalnego i też ostrzej brzmi. Dwusprzęgłówka Panamery pracuje szybko, ale czasem nerwowo. Podczas spokojnej jazdy próbuje też na siłę dobrać przesadnie wysoki bieg. BMW pozostaje delikatniejsze w każdej sytuacji, nawet gdy włączymy tryb Sport. Skrzynia to majstersztyk.
Kategorię „komfort jazdy” BMW jednoznacznie rozstrzyga na swoją korzyść. Choć Porsche także korzysta z adaptacyjnego pneumatycznego zawieszenia, to jednak przyjemność pokonywania nierówności zaburzają 21-calowe niskoprofilowe koła. Szczególnie na dziurach tłuką i przekazują nieprzyjemne wstrząsy do kabiny. „Siódemka” w trybie komfortowym łagodnie unosi się nad jezdnią, filtrując większość jej niedoskonałości. Jedynie najpodlejsze dziury są odczuwane przez pasażerów. Wyższy komfort jazdy oferuje już tylko Mercedes klasy S.
Taka charakterystyka ma bezpośrednie przełożenie na prowadzenie. Porsche Panamera jeździ zwinniej, bardziej zobowiązująco i bezpośrednio. Układ kierowniczy jest niezwykle precyzyjny, hamulce są piekielnie skuteczne: po rozgrzaniu tarcz Panamerze wystarczają 33 m na zatrzymanie się ze 100 km/h. „Siódemka” potrzebuje o 1,2 m więcej. W obu przypadkach jest to bardzo wysoki poziom samochodów sportowych.
BMW z racji swojego nadwozia zapewnia wygodniejszy dostęp do wnętrza, które skrywa miękkie i obszerne fotele. Niższa Panamera wymaga od pasażerów pokonania szerszych progów i schylenia głowy przy wsiadaniu. Choć według naszych pomiarów kabinę ma większą, to jednak w BMW siedzi się wygodniej i mieści się tu 5 osób.
Bawarczycy rozpieszczają też bogatszym wyposażeniem seryjnym: podstawowy pakiet asystentów, kamera cofania czy pneumatyczne zawieszenie wymagają w Porsche dopłaty, ekran przezierny w ogóle nie jest dostępny. Po zrównaniu wyposażenia okazuje się, że za Panamerę trzeba zapłacić aż o 122 600 zł więcej niż za „siódemkę”. Być może dla właściciela to atut, ale u nas to BMW dzięki temu wygrywa.
Porsche Panamera 4S Diesel kontra BMW 750d xDrive - test spalania
Oba auta świetnie nadają się do szybkiego przemierzania kontynentu. Pozwalają podróżować szybko, wygodnie i nie wymagają częstych wizyt na stacji benzynowej. Porsche pali nieco więcej niż BMW, ale za to mniej przekłamuje dane fabryczne i dzięki zbiornikowi paliwa 90 l zapewnia 1070 km zasięgu. Podczas sportowej jazdy BMW zużywa 11 l/100 km, a Porsche – 11,3 l.
Porsche Panamera 4S Diesel kontra BMW 750d xDrive -punktacja
Nadwozie | Maks. pkt. | 750d | Panamera |
Przestronność z przodu | 40 | 30 | 31 |
Przestronność z tyłu | 30 | 20 | 21 |
Pojemność bagażnika | 25 | 22 | 22 |
Ładowność | 15 | 14 | 13 |
Widoczność | 20 | 17 | 12 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 26 |
Ergonomia obsługi | 20 | 19 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 19 | 18 |
Suma punktów | 200 | 169 | 156 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | 750d | Panamera |
Przyspieszenie | 25 | 22 | 24 |
Elastyczność | 25 | 24 | 25 |
Poziom hałasu | 15 | 13 | 11 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 30 |
Komfort jazdy | 30 | 29 | 25 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 14 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 5 |
Skuteczność hamulców | 40 | 28 | 32 |
Suma punktów | 200 | 173 | 179 |
Koszty i wyposażenie | Maks. pkt. | 750d | Panamera |
Cena po doposażeniu | 50 | 23 | 14 |
Utrata wartości | 15 | 9 | 15 |
Zużycie paliwa | 30 | 30 | 29 |
Wyposażenie – komfort | 30 | 22 | 20 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 21 | 23 |
Ubezpieczenia | 10 | 6 | 4 |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 |
Przeglądy | 20 | 13 | 13 |
Suma punktów | 200 | 132 | 126 |
Wynik końcowy | 600 | 474 | 461 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Porsche Panamera 4S Diesel kontra BMW 750d xDrive - różne charaktery
Wybór jednego z tych dwóch aut marzeń to też kwestia gustu. Ale pod kreską BMW zwycięża zasłużenie. Podczas gdy Panamera mocniej skupia się na sporcie i laserowej precyzji prowadzenia, „siódemka” jest wszechstronna, nowocześniejsza, wygodniejsza i wreszcie też tańsza. Tak czy inaczej: ich diesle to potęga!
750d | Panamera | |
Cena podstawowa testowanej wersji | 515 800 zł | 543 540 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 49,4 proc. | 36,8 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | wg wskazań | wg wskazań |
Cena po doposażeniu | 557 457 zł | 680 104 zł |
Groźne spojrzenia władców lewego pasa autostrady: Porsche ma obły przód, a za grillem BMW kryje się żaluzja regulująca opływ powietrza.
Panamera ma nadwozie typu liftback – klapa bagażnika otwiera się razem z oknem. BMW to klasyczna trójbryłowa limuzyna. W obu autach elektrycznie sterowana pokrywa to standard.
Panamera na ropę potrafi zostawić w tyle niejedno 911.
850 Nm - V8 4.0 Biturbo - 285 km/h.
Sportowa, niska pozycja za kierownicą. Dotykowy panel nie każdemu będzie pasował, a plastiki na kierownicy potrafią skrzypieć!
Mocno trzymające sztywne fotele.
BMW łagodnie unosi się nad jezdnią.
760 Nm - R6 3.0 Quadturbo - 250 km/h.
Znakomicie wykonany kokpit z dotykowym ekranem i sterowaniem gestami.
Fotele są regulowane na wiele sposobów, ale po wysunięciu podparcia pod uda powstaje szpara.
Wybór jednego z tych dwóch aut marzeń to też kwestia gustu. Ale pod kreską BMW zwycięża zasłużenie.
Podczas gdy Panamera mocniej skupia się na sporcie i laserowej precyzji prowadzenia, „siódemka” jest wszechstronna, nowocześniejsza, wygodniejsza i wreszcie też tańsza.