Zachowawczy wygląd od lat sprawia, że kompaktowe sedany są rzadziej wybierane od trzy- i (zwłaszcza) pięciodrzwiowych wersji. Z jednej strony oznacza to mniejszą podaż aut tego typu na rynku wtórnym, z drugiej – często trójbryłowe odmiany kupują stateczni użytkownicy. Zazwyczaj wybierają oni „spokojne” wersje silnikowe, bo swoimi zadbanymi sedanami nie mają zamiaru szaleć. Preferowane są motory benzynowe, zwykle proste konstrukcyjnie, bo starsi właściciele trójbryłowych kompaktów nie podróżują nimi zbyt często i nie zależy im aż tak na niskim spalaniu. To oczywiście teoria, bo w praktyce może być różnie, ale i tak w przypadku sedana z benzyniakiem jest większe prawdopodobieństwo zakupu zadbanego egzemplarza. Na nasz celownik wybraliśmy dość popularne auta, które poza trójbryłowym nadwoziem typu sedan łączy także benzynowy silnik o mocy ok. 100 KM, który do tego nie ma skomplikowanej budowy.
Od pierwszego właściciela
Czy 12-letnie auto (taka średnia wieku wychodzi z naszego porównania) za ok. 15 tys. zł może pochodzić od pierwszego właściciela? Zazwyczaj szanse na to są już niewielkie, ale w przypadku opisywanych przez nas statecznych sedanów wciąż jest to prawdopodobne. Według naszej analizy najłatwiej będzie w przypadku Forda Focusa, gdyż nawet ok. 40 proc. pojazdów zostało wystawionych do sprzedaży jako auta pochodzące od pierwszego użytkownika. Spora jest także podaż Seatów Toledo z taką adnotacją (prawie 40 proc.), duża VW Bory (ponad 30 proc.) i – co zaskakujące – najmniejsza, ale wciąż niemała, Opla Astry (nieco mniej niż 30 proc.).
Sedany nie są tak popularne, jak kombi i hatchbacki, ale za to o wiele łatwiej o auta w dobrym stanie
Nasza czwórka daje także możliwość zakupu pojazdu z polskiego salonu, a więc zwiększa się szansa na serwisowany egzemplarz, który nie ma w swojej historii poważnych napraw blacharskich. Najwięcej egzemplarzy z rodzimych salonów znajdziecie w przypadku Bory, jednak z drugiej strony to tylko mniej więcej 1/5 ogółu, bo większość Volkswagenów jest importowana z Niemiec. O wiele większy udział procentowy aut z Polski dotyczy Opla, bo jest ich nawet nieco więcej niż tych, które przyjechały do nas zza zachodniej granicy. W dość dużej populacji Seatów Toledo raptem co dziesiąte auto pochodzi z naszych salonów. Ciekawy jest przypadek Focusa, bo tu najwięcej egzemplarzy ma krajowe pochodzenie, ale ogólnie ten model jest najrzadziej oferowany na rynku.
Który jest największy?
Opisywane sedany mają zbliżone parametry wielkości wnętrza i wszystkie nadają się dla czteroosobowej rodziny. Jeżeli jednak zależy wam na ilości miejsca na tylnej kanapie, bo macie zamiar wozić na niej dorosłe osoby, to najlepiej z tego zadania wywiąże się auto z największym rozstawem osi i najdłuższym nadwoziem, a więc Ford Focus. Sporo przestrzeni na kolana osób podróżujących z tyłu znajdziecie też w Oplu Astrze, ale w tym przypadku trzeba się liczyć z najmniejszą szerokością przedziału pasażerskiego, jeśli więc na kanapie zasiąść ma troje pasażerów, to raczej odradzamy zakup tego modelu. Najmniej miejsca z tyłu oferują Seat Toledo i VW Bora (w tych autach nie ma dużych różnic pod tym względem).
Podobnie przedstawi się kolejność w naszym porównaniu po zmierzeniu wielkości bagażników. Również tym wypadku najnowszy konstrukcyjnie Focus uzyskuje najlepszą pozycję, przed dość wiekowym Toledo. Trzecie miejsce przypada Oplowi, a ostatnie – VW, ale trzeba przyznać, że to wyraźnie krótsze auta. Auta słabo wypadają po złożeniu kanapy, ale w sedanach z takiej opcji korzystamy raczej sporadycznie.
Ford spala najmniej, ale...
Wyniki przeprowadzonych przez nas testów pokazują, że najmniejszym (jednak wcale nie małym) apetytem na paliwo charakteryzuje się Focus. Średnie spalanie 8,2 l/100 km to niezły wynik, ale daleki od deklaracji producenta. W przypadku motoru Forda nie polecamy stosowania instalacji LPG, bo ten silnik nie jest do niej dostosowany (m.in. wrażliwa na przegrzanie głowica). Niestety, producent nie oferował tej jednostki ze wzmocnionymi gniazdami zaworowymi (wersja Flexifuel była dostępna w silniku 1.8). Pozostałe modele palą podobnie (średnio 8,5-8,6 l/100 km), ale ich niebagatelną zaletą jest to, że o wiele łatwiej można zastosować w nich zasilanie LPG i obniżyć koszty, o ile oczywiście zamierzacie dużo jeździć. Nie polecamy jednak zakupu auta, które ma już instalację LPG, bo nie wiadomo, jak było serwisowane.
Koszty napraw nie są wysokie
Prezentowane przez nas pojazdy mają jeszcze jedną wspólną cechę – ich naprawy i serwis nie są przesadnie drogie. Wiele – rzecz jasna – zależy od stanu auta, które kupicie, ale generalnie naprawy prezentowanej tu czwórki nie należą do skomplikowanych, a zamienniki są tanie i dostępne od ręki. Jedynie nowe elementy blacharskie do Seata mają wyraźnie wyższe ceny, tyle że do tego modelu bez trudu kupicie części używane, i to za bardzo niewielkie pieniądze, nie powinna to być więc przeszkoda, która sprawi, że nie wybierzecie tego modelu. Interwały serwisowe także są zbliżone – co prawda, Ford zakłada serwis olejowy co 20 tys. km, ale mechanicy radzą skrócić ten okres.
Ford Focus II sedan: najnowszy model
Polecana wersja: 1.6 16V/100 KM
Ford Focus II - to nam się podoba: dobry stosunek ceny do wieku, niezłe właściwości jezdne, wytrzymały silnik, tanie części zamienne, dobre wyposażenie, dużo aut po pierwszym właścicielu.
Ford Focus II - to nam się nie podoba: utrudniony montaż instalacji gazu LPG, niewielka pojemność bagażnika po złożeniu kanapy, bardzo mała podaż na polskim rynku wtórnym.
Opel Astra II sedan: tanie części
Polecana wersja: 1.6/101 KM
Opel Astra II - to nam się podoba: atrakcyjna cena zakupu, prosta budowa, bardzo tanie części zamienne, sporo aut od pierwszych właścicieli, duża podaż pojazdów z polskich salonów.
Opel Astra II - to nam się nie podoba: problemy jednostki 1.6 16V ze zbyt dużym zużyciem oleju silnikowego, coraz częstsze przypadki korozji, słabe wyposażenie, przeciętne właściwości jezdne.
Seat Toledo II: lepszy Volkswagen?
Polecana wersja: 1.6 8V/101 KM
Seat Toledo II - to nam się podoba: dość atrakcyjna cena, prosta i popularna technika Volkswagena, bardzo tanie części zamienne, mało problemów silnika 1.6 8V, dobra współpraca z LPG.
Seat Toledo II - to nam się nie podoba: większość pojazdów z importu, sporo aut po wypadkach, słabe osiągi, niewielka ilość miejsca na tylnej kanapie, niezbyt wyszukany design.
Volkswagen Bora: niezła cena!
Polecana wersja: 1.6 8V/102 KM
Volkswagen Bora - to nam się podoba: duży wybór egzemplarzy, wiele aut z wytrzymałym silnikiem 1.6 8V, nieskomplikowana mechanika, łatwo dostępne części zamienne, dość dobre wyposażenie.
Volkswagen Bora - to nam się nie podoba: niewiele miejsca z tyłu, niezbyt duży bagażnik, sporo aut po wypadkach i tych z cofniętymi licznikami, awaryjny silnik 1.6 FSI z końca produkcji.
Tanie sedany: dane techniczne i eksploatacyjne
Dane producenta | Ford Focus | Opel Astra | Seat Toledo | Volkswagen Bora |
Silnik – typ/cylindry/zawory | benz./R4/16 | benz./R4/16 | benz./R4/8 | benz./R4/8 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1596 | 1598 | 1595 | 1595 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 100/6000 | 101/6200 | 101/5800 | 102/5600 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 150/4000 | 150/3200 | 140/3500 | 148/3800 |
Skrzynia biegów/napęd | 5b man./przedni | 5b man./przedni | 5b man./przedni | 5b man./przedni |
Hamulce przód/tył | tarczowe wentyl./tarczowe | tarczowe wentyl./tarczowe | tarczowe wentyl./tarczowe | tarczowe wentyl./tarczowe |
Wymiary nadwozia (dł./szer./wys.; mm) | 4480/1840/1495 | 4252/1709/1425 | 4439/1742/1436 | 4376/1735/1446 |
Rozstaw osi (mm) | 2640 | 2606 | 2518 | 2513 |
Pojemność bagażnika (l) | 526 | 460-1230 | 500-830 | 455-785 |
Osiągi (dane testowe) | ||||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 (fabr. 11,9) s | 11,5 (fabr. 11,5) s | 12,5 (fabr. 11,5) s | 12,9 (fabr. 12,8) s |
Prędkość maksymalna | 182 km/h | 190 km/h | 188 km/h | 185 km/h |
Średnie zużycie paliwa | 8,2 (fabr. 6,7) l/100 km | 8,5 (fabr. 7,4) l/100 km | 8,5 (fabr. 7,6) l/100 km | 8,6 (fabr. 8,2) l/100 km |
Średnica zawracania | 10,7/11,2 m (fabr.) | 10,8 m (fabr.) | 11,2 m (fabr.) | 10,9 m (fabr.) |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące) | 37,6/38,2 m | 37,1/38,4 m | 38,4/38,8 m | 38,8/39,0 m |
Hałas w kabinie przy 50/100/130 km/h | 62/68/71 dB (A) | 62/70/72 dB (A) | 60/67/71 dB (A) | 60/68/71 dB (A) |
Masa własna rzeczywista/ładowność | 1270/480 kg | 1167/423 kg | 1150/545 kg | 1211/539 kg |
Eksploatacja | ||||
Olej silnikowy | 5W-30 (4,1 l) | 5W-30 (3,3 l) | 5W-30 (4,5 l) | 5W-30 (4,5 l) |
Olej w manualnej skrzyni biegów | 75W-90 Synth. (2,3 l) | Opel 93 165 290 (2,4 l) | 75W-90 (1,9-2,0 l) | 75W-90 (1,9-2,0 l) |
Płyn hamulcowy | DOT 4 (0,6 l) | DOT 4 (0,5 l) | DOT 4 (ok. 1,0 l) | DOT 4 (ok. 1,0 l) |
Układ chłodzenia | płyn na bazie glikolu (5,8 l) | płyn na bazie glikolu (5,9 l) | płyn na bazie glikolu (5,0 l) | płyn na bazie glikolu (5,0 l) |
Rozrząd | pasek | pasek | pasek | pasek |
Kiedy wymieniać? | ||||
Olej silnikowy wraz z filtrem | co 20 tys. km lub co rok | co 15 tys. km lub co rok | co 15 tys. km lub co rok | co 15 tys. km lub co rok |
Filtr przeciwpyłkowy | co 20 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Filtr powietrza | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Filtr paliwa | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km | co 60 tys. km |
Napęd rozrządu | co 150 tys. km | co 60 lub 120 tys. km | co 90 tys. km | co 120 tys. km |
Ile kosztują zamienniki? | ||||
Filtr oleju/powietrza | od 16/32 zł | od 9/20 zł | od 22/31 zł | od 22/31 zł |
Klocki hamulcowe/tarcze (przód, kpl.) | od 123/230 zł | od 65/240 zł | od 72/220 zł | od 72/220 zł |
Amortyzatory przód/tył (kpl.) | od 530/240 zł | od 450/260 zł | od 410/330 zł | od 410/330 zł |
Sprzęgło (tarcza, docisk, łożysko) | od 440 zł | od 430 zł | od 500 zł | od 500 zł |
Reflektor/błotnik (przód) | od 230/145 zł | od 140/210 zł | od 220/840 zł | od 220/152 zł |
Naszym zdaniem:
Stawiamy na Seata Toledo, bo to tani w utrzymaniu model z dużym bagażnikiem i niezłym wyposażeniem. Bora jest tylko nieco gorsza. Astra miewa problemy z silnikiem. Focus ma duże wnętrze i świetnie jeździ, ale niezbyt nadaje się do zasilania LPG.